۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۱

پرداخت همراه یکی از راه‌های ارزش‌آفرینی برای بانک‌هاست

ايتنا - با توجه به ضریب نفوذ ۷۳درصدی تلفن همراه در کشور، پیاده‌سازی خدمات پرداخت همراه می‌تواند ارزش افزوده بسیاری را برای بانک‌ها و اپراتورها به همراه داشته باشد.


عضو هیئت مدیره شرکت توسن گفت: باتوجه به ضریب نفوذ ۷۳درصدی تلفن همراه در کشور، پیاده‌سازی خدمات پرداخت همراه می‌تواند ارزش افزوده بسیاری را برای بانک‌ها و اپراتورها به همراه داشته باشد.

به گزارش ایتنا از موسسه دیده بان آی تی، محمد مظاهری در دومین کنفرانس بین‌المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه که با هدف آشنایی و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان با استفاده از بسته‌های الکترونیک قابل حمل برگزار شد در سخنرانی خود تحت عنوان "بررسی زیست بوم تجاری پرداخت همراه" ضمن بیان تاریخچه‌ای از وضعیت این فناوری در ایران ،به معرفی راهکارهای شرکت توسن در این خصوص پرداخت.

وی ضمن اشاره به افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه در سطح جهان و به ویژه ایران، به ضریب نفوذ این فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آمار رسمی، امروز در کشور ۷۴میلیونی ایران، ۵۴میلیون مشترک تلفن همراه وجود دارد که ضریب نفوذی ۷۳درصدی را نشان می‌دهد.

وي با اشاره به اهمیت این فناوری و ایجاد بسترهای مناسب برای بهره‌گیری از آن افزود: خدمات پرداخت همراه که در دو گروه کلی Business to Person یا B۲P و Person to Person یا P۲P تقسیم‌بندی می‌گردد شامل مولفه‌های متعددی است که از آن جمله می‌توان به امکان پرداخت صورتحساب‌ها، امکان انتقال وجه بین افراد، انجام خریدهای خرد، تهیه انواع بلیط و استفاده از ماشین‌های فروش خودکار اشاره کرد.

مدیر فروش شرکت توسن با بیان این نکته که نرخ رشد جهانی پرداخت‌های همراه بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: این روند رو به رشد از سال ۲۰۰۸ تا کنون بیش از ۵ برابر بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲ با افزایش شدید دیگری حجم مبادلات آن به بیش از ۲۵۰میلیارد دلار برسد.

محمد مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود مدل‌های این کسب و کار را دسته‌بندی کرد و گفت: در حال حاضر سه مدل عمده در جهان وجود دارد که عبارتند از: مدل مبتنی بر اپراتور با کارکرد مستقل اپراتور و انجام محاسبات مالی توسط وی. مدل مبتنی بر بانک که در آن بانک‌ها صرفا از بستر عمومی اپراتور به منظور انجام فعالیت‌های مالی استفاده می‌کنند و مدل همکاری که با مشارکت بانک‌ها و اپراتورها و سایر دینفعان شکل می‌گیرد.

وی به معرفی سامانه همراه-۲۴ که محصول شرکت توسن است پرداخت و اظهار داشت: این سامانه از سال ۱۳۸۹با اخذ مجوز از بانک مرکزی در شرکت پرداخت الکترونيک سامان شروع به کار کرد و تمام مشتريان شبکه بانکی بدون نياز به نصب هيچ برنامه‌ای روی گوشی خود به راحتی می‌توانند از امکانات اين سيستم استفاده کنند. سامانه همراه-۲۴ در حال حاضر بیش از دویست هزار کاربر ثبت شده و ۱۲۰هزار کاربر فعال دارد که ماهانه در حدود ششصدهزار تراکنش مالی را در کنار سایر سرویس‌های متنوع آن انجام می‌دهند.

مظاهری ضمن برشمردن برخی امکانات این سامانه، در پایان با اشاره به پرطرفدار بودن مدل همکاری در بین سه مدل یادشده تصریح کرد: پرداخت همراه یکی از راه‌های ارزش آفرینی برای بانک‌ها با استفاده از بستر فنی اپراتورهای تلفن همراه است که می‌تواند ضمن ایجاد بهره متقابل برای طرف‌های ذینفع، ارائه دهنده سرویس‌های جدید ارزش افزوده برای کاربران و مشترکان تلفن همراه باشد.
 
کد مطلب: 20815
نام شما
آدرس ايميل شما