کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعتراض به احتمال شكل‌گيري سانسور قانوني:

ويكي‌پديا امروز تعطيل است

سايت خبری همكاران سيستم , 28 دی 1390 ساعت 11:54

ايتنا - قرار است امروز قانون جنجال‌آفرين SOPA در سناي آمريكا به راي گذاشته شود.





دانشنامه آنلاین ویکی پدیا اعلام کرده است روز چهارشنبه بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار صفحه انگلیسی خود را در اعتراض به تصویب «قانون حمایت از مالکیت معنوی» (PIPA) از دسترس کاربران خارج خواهد کرد.

به گزارش ايتنا از همكاران سيستم این قانون قرار است روز چهارشنبه در مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته شود.

این قانون و قانون دیگری موسوم به «توقف سرقت آنلاین» (SOPA) در اصل با هدف حمایت از کپی‌رایت و جلوگیری از سرقت محتواهای آنلاین پیشنهاد شده، اما مخالفین معتقدند این قوانین می‌تواند اختیارات دولت آمریکا را در زمینه سانسور اینترنت افزایش دهد.
این قوانین به دولت آمریکا اجازه می‌دهد هر وب‌سایتی را که بدون رعایت حق کپی‌رایت به انتشار مطلب می‌پردازد، با حذف آنها از نتایج جست‌وجوهای اینترنتی و سرورهای اصلی از دسترس کاربران خارج کند.

جیمی ویلز، از موسسان دانشنامه ویکی پدیا با تأیید این خبر در صفحه توئیتر خود، آن را یک حرکت جمعی خوانده است و گفته این صفحات به مدت ۲۴ ساعت از دسترس کاربران خارج خواهد شد و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از کاربران ویکی پدیا در سراسر جهان صفحات ویکی پدیا را مسدود شده خواهند دید.
او در توييتر خود نوشته است: «دانشجويان عزيز تكاليفتان را زودتر انجام دهيد! ويكي‌پديا روز چهارشنبه در اعتراض به يك قانون بد، تعطيل است.»

ویکی پدیا چندی پیش نیز در اعتراض به قانون «توقف سرقت آنلاین» (SOPA) تهدید کرده بود صفحات انگلیسی خود را به صورت سفید منتشر خواهد کرد.
ویکی پدیا عملی کردن این تهدید را منوط به نظر کاربران خود کرده بود.

نظرسنجی ویکی پدیا در آن زمان نشان داد که بیش از ۸۶ درصد از کاربرانش موافق اعتراض ویکی پدیا به این قانون هستند.
اما کنگره آمریکا پس از مدتی تسلیم فشار مخالفان شد و اعلام کرد تا زمانی که اجماع بیشتری بر سر این قانون شکل نگیرد، آن را به رای نخواهد گذاشت.
 


کد مطلب: 20812

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/20812/ويكي-پديا-امروز-تعطيل

ايتنا
  https://www.itna.ir