۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۳۶

مهم‌ترین چالش‌های امنیت سایبری جهان در سال 2012

ايتنا - در سال ۲۰۱۲ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می‌شود و لذا می‌توان انتظار داشت که تهدیدات سایبری جدید با تمرکز بر موضوعات سیاسی طراحی شوند.


در آخرین روزهای سال ۲۰۱۱ زمانی که جهان به آنچه پشت سر گذاشته می‌نگریم به راحتی می‌توان دریافت که در این سال تحولات امنیتی مهمی رخ داده و تحولات بزرگ‌تری نیز در راه است.

به گزارش ایتنا از فارس، شاید یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های امنیتی سال ۲۰۱۱ شناسایی و از کار انداختن دو شبکه بوت‌نت Zeus و SpyEye بود که مسئول آلودگی میلیون‌ها رایانه و ارسال میلیاردها هرزنامه در سراسر جهان بودند.
با شناسایی عوامل گرداننده این شبکه‌ها وضعیت امنیتی تا حد زیادی ارتقا یافت و از گسترش حجم زیادی بدافزار جلوگیری شد.

اما در سال ۲۰۱۱ گروه‌های هکری تازه‌ای با اهداف و عملکردهای متفاوت هم از راه رسیدند و تلاش کردند مشکلاتی برای کاربران و از آنها مهم‌تر دولت‌هایی که با اهدافشان مخالفت بودند به وجود آورند.
دولت آمریکا هدف اول این حملات بود و در نتیجه اف بی آی و سیا برای مقابله با گروه‌های فوق‌الذکر دست به کار شدند و تعدادی از اعضای آنها را هم دستگیر کردند، اما ماهیت غیرمتمرکز گروه‌های هکری یاد شده باعث شد آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

در سال ۲۰۱۱ فعالیت‌های هکری به جاهای خطرناکی رسید و ده‌ها اداره پلیس در نقاط مختلف جهان و همین طور شبکه‌های راه آهن و حتی تاسیسات اداره آب در یکی از ایالات آمریکا هک شدند و همین مسئله باعث شد نگرانی از پیامدهای گسترش حملات هکری که زیرساخت‌های اساسی ایالت متحده را هم دربرگرفته افزایش یابد.

همچنین دو شرکت Sony و RSA هم وظیفه ارائه خدمات امنیتی به شرکت لاکهید مارتین را بر عهده دارد به علت سرقت گسترده اطلاعات متحمل ضرر و زیان فراوان شدند و میلیون‌ها دلار خسارت به آنها وارد شد.

در دنیای همراه هم بدافزارهای مختلف دردسرهای فراوانی برای کاربران به وجود آوردند و به خصوص ضعف‌های بی‌پایان سیستم عامل آندروید مشخص شد. اما با توجه به آنچه طی این مدت رخ داده می‌توان برخی پیش‌بینی‌های امنیتی هم به شرح زیر برای سال ۲۰۱۲ به عمل آورد.

کرم‌های خطرناک آندرویدی
کرم، نوعی بدافزار است که به طور خودکار و سریع خود را بازتولید کرده و از رایانه‌ای به رایانه دیگر منتقل می‌کند. آنچه که تاکنون کاربران سیستم عامل آندروید را به طور مفصل دچار دردسر کرده ویروس بوده است.
به همین علت گسترش آلودگی در میان کاربران آندروید محدود به ۵ درصد مانده و بیشتر شامل حال کسانی شده که از این سیستم عامل به طور گسترده برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند، اما کارشناسان امنیتی معتقدند در سال ۲۰۱۲ کرم‌های فراوانی هم برای سیستم عامل آندروید طراحی خواهند شد.

در حال حاضر متداول‌ترین روش نفوذ هکرها به گوشی‌ها و تبلت‌های آندروید طراحی برنامه‌های آلوده بوده است. احتمالا کرم‌های آندروید از طریق سیستم پیامک منتقل خواهند شد و از شبکه‌های اجتماعی و مانند فیس بوک و توییتر هم برای انتقال آنها بهره گرفته می‌شود.
با این حساب در سال ۲۰۱۲ ده‌ها میلیون کاربر جدید به جمع کاربران آلوده شده به ویروس و کرم افزوده می‌شوند.

افزایش سرقت اطلاعات از فیس‌بوک
پیش‌بینی‌ها حاکیست که در سال ۲۰۱۲ از فیس‌بوک و توییتر به طور گسترده برای فریب کاربران و آلوده کردن سیستم‌های آنها به کرم و ویروس استفاده می‌شود.
در سال ۲۰۱۱ هکرها با سوءاستفاده از خبر مرگ بن لادن و طرح ادعای نمایش ویدیوها و عکس‌های اختصاصی در این زمینه میلیون‌ها کاربر را به صفحات آلوده به کرم و ویروس هدایت کرده و خسارات گسترده‌ای به بار آوردند.

کارشناسان امنیتی معتقدند این حقه‌ها و فریب‌ها در سال ۲۰۱۲ باز هم پیچیده‌تر خواهند شد و برای تحت تاثیر قراردادن کاربران پیام‌های شخصی‌تری برای آنان ارسال شده و به عنوان مثال ادعا می‌شود که فلان کاربر در ویدیوی مشهوری همراه با فرد شناخته شده‌ای حاضر است.
در صورت کلیک کردن بر روی لینک ویدیوی قلابی هم کاربر به سمت سایت‌های آلوده هدایت خواهد شد.

کارشناسان امنیتی همچنین هشدار می‌دهند اگر فیس‌بوک برای رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی این سایت فکر اساسی نیاندیشد کاربران را در معرض آسیب‌های بسیار گسترده‌تر قرار خواهد داد.

افزایش تهدیدات سایبر سیاسی
در سال ۲۰۱۲ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می‌شود و لذا می‌توان انتظار داشت که تهدیدات سایبری جدید با تمرکز بر موضوعات سیاسی طراحی شوند.
احتمالا گروه‌های هکری مانند ناشناس دست به اقدامات این چنینی خواهند زد و از علاقه کاربران برای دریافت اخبار و اطلاعات لحظه به لحظه از شرایط نامزدها و میزان رای آوردن و اقبال به آنها نهایت سوءاستفاده را به عمل می‌آورند.

ممکن است سایت‌های آلوده‌ای با شرایط مشابه با سرویس‌های خبری پرطرفدار طراحی شده و کاربران را برای وارد کردن اطلاعات شخصی و ... فریب دهند.
همچنین در چنین شرایطی هک کردن وب‌سایت‌ها و حمله به خدمات مختلف اینترنتی به عنوان ابزار اعتراض بیشتر خواهد شد.

این روند در سال ۲۰۱۱ هم وجود داشته، اما به طور قطع در سال آینده تشدید می‌شود. همچنین حملات سایبری مورد حمایت دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی باز هم تداوم خواهد یافت.

حمله به شرکت‌های کوچک و متوسط
اگر در سال ۲۰۱۱ تنها شرکت‌های بزرگ تجاری و اطلاعات حساس و دارایی‌های کلان آنها هدف عمده هکرها و ویروس‌نویسان بود در سال ۲۰۱۲ شرکت‌های کوچک و متوسط هم از حملات هکرها و ویروس‌نویسان درامان نخواهند ماند.
به همین علت این شرکت‌ها هم باید تمهدیات کافی امنیتی را در نظر بگیرند و برای مقاومت فکر اساسی بیندیشند.
به‌روزرسانی سیستم‌ها و نرم‌افزارها و استفاده از آخرین راه حل‌های امنیتی تا حد زیادی از تهدیدات پیش رو خواهد کاست.

در این میان شرکت‌های مالی کوچک و متوسط بیش از دیگران در معرض خطر خواهند بود.
دیتابیس این شرکت‌ها که حاوی اطلاعات ذیقیمتی در مورد مشتریان آنهاست هم طعمه‌ای ذیقیمت محسوب می‌شود.

افزایش قابل توجه بدافزارهای مک
بدافزارهای طراحی شده برای رایانه‌های مجهز به سیستم عامل مک شرکت اپل تاکنون با توجه به تعداد محدود کاربران این رایانه‌ها محدود بوده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود تعداد این بدافزارها در سال ۲۰۱۱ افزایش قابل توجهی پیدا کند.
علت این مسئله نخبه بودن و تحصیل کرده بودن بخش قابل توجهی از افرادی است که از رایانه‌های مک استفاده می‌کنند.
البته حجم و تنوع این بدافزارها در مقایسه با سیستم عامل ویندوز کماکان محدود باقی می‌ماند.

شرکت‌های امنیتی معتقدند بخش عمده‌ای از این بدافزارها در قالب نرم‌افزارهای قلابی ضدویروس عرضه می‌شوند تا کاربران را فریب دهند.
 
کد مطلب: 20587
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام