۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۶
با فراگیر شدن ebookها

آیا کاغذ به موزه می‌رود؟

ایتنا – علاقه روزافزون مردم به کتاب‌های دیجیتالی، می‌رود تا نظام آموزشی و اطلاع‌رسانی در سطح بین‌الملل را با دگرگون‌هایی اساسی مواجه سازد.


تبلت‌ها و کتابخوان‌های الکترونیکی باعث شده‌اند دوران یکه‌تازی کاغذ به پایان خود نزدیک شود.

به گزارش ایتنا، با توجه به تغییر سلیقه انسان‌ها در پیگیری اخبار، مطالعه رمان‌ها و خواندن مجلات، چه بسا طی چند سال آینده، کتاب و مطبوعات به ابزاری تزئینی تبدیل شود.

در واقع دستگاه‌های الکترونیکی و تبلت‌ها روز به روز جای کتاب های چاپی را تنگ‌تر می‌کنند.

نباید از نظر دور داشت که کتاب‌های دیجیتالی که با نام کتاب‌های الکترونیکی و ebookها نیز نامیده می‌شود، صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند بلکه این قابلیت را دارند که علاوه بر متن، فیلم، صوت، تصویر و انیمیشن را نیز شامل شوند.

این امر از یک سو زنگ خطر را برای ناشران، روزنامه‌داران و اهالی مطبوعات به صدا در آورده، و از سوی دیگر نویدبخش سودهای سرشاری برای فعالان عرصه دیجیتال است.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تیم بایارین تحلیلگر و مدیر موسسه مشاوره فناوری Creative Strategies می‌گوید آمازون با کتابخوان‌های کیندل و اپل با تبلت‌های خود، ابزار ایده‌آلی برای کار با محتواهای آنلاین به وجود آورده‌اند.

موسسه تحقیقاتی جونیپر ریسرچ (Juniper Research) نیز با توجه به اقبال گسترده مردم به کتابخوان‌های الکترونیکی و تبلت‌ها، پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۶ درآمد بازار کتاب‌های دیجیتال به ۹.۷ میلیارد دلار برسد.

این رقم تقریباً سه برابر ۳.۲ میلیارد دلاری است که برای سود این بازار در سال جاری پیش‌بینی شده بود.

در رویدادی دیگر اخیراً جنبشی با عنوان پروژه گوتنبرگ شکل گرفته است که هدف آن تبدیل کتاب‌های عادی به کتاب‌های الکترونیکی است.

بر این اساس هزاران کتاب که تاکنون در کتابخانه‌های خصوصی موجود بودند، به صورت دیجیتالی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار کتاب دیجیتال رایگان، از سایت این پروژه به آدرس gutenberg.org قابل دانلود است.
 
کد مطلب: 20561
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام