کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مجلس مطرح شد

سؤال از وزیر ارتباطات: چرا شرکت هواوی بازار ایران را در اختیار گرفته است؟

خبرگزاری فارس , 2 دی 1390 ساعت 16:16

ایتنا - علیرغم این الزام قانونی، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مخابراتی از شرکت‌های خارجی تامین می‌شود.




عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تجهیزات مخابراتی، خارجی است از تقاضای تحقیق و تفحص و سؤال از وزیر ارتباطات در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایتنا سید احمد رضا دستغیب در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: قانونی وجود دارد که بر اساس آن باید بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مخابراتی از شرکت‌‌های داخلی تامین شود، اما علیرغم این الزام قانونی، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مخابراتی از شرکت‌های خارجی تامین می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این تامین تجهیزات نیز بدون در نظر گرفتن موضوع انتقال تکنولوژی انجام می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی شرکت ارتباطات زیرساخت که تحت نظارت مستقیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از این قانون پیروی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت هوواوی، اکثر تجهیزات مخابراتی ایران را تامین می‌کند و بازار ایران به عنوان یک کارفرمای صرف، به صورت انحصاری در اختیار هوواوی قرار گرفته است.

دستغیب تاکید کرد: مخالف حضور خارجی‌ها در ایران نیستم؛ اما به شرطی که در این همکاری تکنولوژی و دانش فنی نیز به کشور وارد شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما این اتفاق هم اکنون حادث نمی‌شود و خریداری صرف تجهیزات چینی، تنها به تعطیلی کارخانه‌های داخلی و بیکاری کارگران منجر می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص مشخص خواهد شد که چه حجمی از تجهیزات مخابراتی ایران، خارجی است.

وی ادامه داد: در حالی که اعتقاد ما این است که ۷۰ درصد تجهیزات مخابراتی، خارجی است، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند که ۷۰ درصد تجهیزات مخابراتی، داخلی است.

دستغیب افزود: منظور ما تجهیزات مخابراتی و دانش فنی است، اما مسئولان مربوطه، فونداسیون، ساختمان و تجهیزات اداری را نیز جز تجهیزات داخلی محاسبه می‌کنند؛ ممکن است ساختمان‌ها میلیاردها تومان قیمت داشته باشند، اما جز تجهیزات مخابراتی نیستند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از این رو تقاضای تحقیق و تفحص در خصوص تامین تجهیزات مخابراتی و سوال از وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع مطرح شده و در نوبت رسیدگی در کمیسیون قرار دارد. 
 


کد مطلب: 20547

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/20547/سؤال-وزیر-ارتباطات-چرا-شرکت-هواوی-بازار-ایران-اختیار-گرفته

ايتنا
  https://www.itna.ir