۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۹

گوشی‌های فاقد كدرهگیری به عنوان كالای قاچاق از بازار جمع می‌شود

ايتنا - به گفته مديرعامل سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان: از هرگونه خرید و فروش گوشی تلفن همراه وارداتی فاقد كد رهگیری، باركد دوبعدی شبنم، خودداری نمایيد.


مدیرعامل سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان اعلام كرد: به زودی گوشی‌های تلفن همراه فاقد كد رهگیری – باركد دوبعدی شبنم – به عنوان كالای قاچاق از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش ایتنا محمدحسین نكویی مهر در گفت‌وگو با ایرنا عنوان كرد: گوشی تلفن همراه به عنوان اولین كالایی است كه مرحله دوم طرح شبنم در مورد آن در آینده نزدیك اجرایی می‌شود و در این باره اطلاع‌رسانی لازم به اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی مرتبط صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای بار دیگر به همه تجار، واردكنندگان، شركت‌ها و واحدهای صنفی مرتبط با گوشی تلفن همراه اعلام می‌گردد از هرگونه خرید و فروش گوشی تلفن همراه وارداتی فاقد كد رهگیری، باركد دوبعدی شبنم، خودداری نمایند زیرا با اشخاص متخلف برابر قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق كالا، از جمله ماده ۶۲ قانون نظام صنفی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

نكویی مهر همچنین گفت: مرحله اول اجرای طرح الصاق كد رهگیری بر روی كالاهای وارداتی – طرح شبنم – در خصوص كالاهای منتخب چهار گروه كالایی طی سه ماهه گذشته اجرا شده است. در این مرحله هنگام ثبت سفارش به تجار و واردكنندگان كالاهایی مشمول در خصوص الزام اخذ كد رهگیری و همچنین فرایند مراجعه و دریافت آن اطلاع‌رسانی می‌گردد.

وی افزود: با گذشت سه ماه از اجرای مرحله اول طرح شبنم و ارزیابی نتایج و رفع برخی مشكلات و دادن زمان برای تخلیه بازار از كالاهای واردات رسمی بدون كد رهگیری، به تدریج شرایط برای اجرای مرحله دوم طرح آماده می‌شود و در این مرحله كالاهایی مشمول بدون كد رهگیری شبنم در سطح بازار شناسایی و به عنوان كالای قاچاق با آنها برخورد می‌گردد.

نكویی مهر تصریح كرد: شناسایی كالاهای فاقد كد رهگیری و یا احیانا دارای كد رهگیری جعلی به دو طریق، توسط مصرف كنندگان و توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجامع امور صنفی استان‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: مصرف كنندگان از طریق سامانه پیام كوتاه، تلفن گویا و نرم‌افزار نصب شده بر روی گوشی تلفن همراه می‌توانند ضمن استعلام اصالت كد رهگیری نصب شده بر روی كالا، در صورت تخلف به اعلام شكایت نیز بپردازند. برای بازرسان نیز امكانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای بررسی اصالت باركد رهگیری كالا پیش‌بینی شده است.
 
کد مطلب: 20533
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام