۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۴۲

مخالفت با نظارت صداوسيما بر اينترنت

ایتنا - نماینده مجلس: طرح نظارت بر صدا و سیما كه مدتی در دستور كار كمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد، انحصاراتی و وظایفی را در زمینه ارسال سیگنال و انتشار صدا و تصویر بویژه در فضای مجازی برای صدا و سیما پیش‌بینی كرده است.


عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارتخانه‌های «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «فرهنگ و ارشاد اسلامی» بر سر تعیین انحصار پخش صوت و تصویر بویژه در فضای مجازی با صدا و سیما اختلاف نظر دارند.

به گزارش ایتنا بهروز جعفری افزود: طرح نظارت بر صدا و سیما كه مدتی در دستور كار كمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد، انحصاراتی و وظایفی را در زمینه ارسال سیگنال و انتشار صدا و تصویر بویژه در فضای مجازی برای صدا و سیما پیش‌بینی كرده است.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود: این درحالی است كه مسئولان دو وزارتخانه  ارتباطات و فناوری اطلاعات  و  فرهنگ ارشاد اسلامی بر این باورند كه بخشی از این انحصارات جزو وظایف ذاتی این وزارتخانه‌ها است و نباید در انحصار صدا و سیما قرار گیرد.

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۲ این طرح، پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تاسیس فرستنده و استفاده از امكانات ماهواره‌ برای پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در انحصار سازمان است.
جعفری ادامه داد: همچنین ماده ۶ این طرح انجام هرگونه فعالیت رادیویی و تلویزیونی كه قابلیت انتشار فراگیر در داخل و خارج از كشور را به صورت واقعی و مجازی داشته باشد، را جزو انحصارات سازمان صدا و سیما قلمداد كرده است.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس تصریح كرد: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، تاسیس فرستنده به منظور انجام فعالیت‌های رسانه‌ای در امر پخش صوت و تصویر، ایجاد شبكه‌های ارتباطی با سیم و بی‌سیم مانند ماهواره، پخش كابلی، شبكه‌های محلی و ناحیه‌ای برای فعالیت‌های رسانه‌ای در امر پخش صوت و تصویر،استفاده از فضای فركانس كشور برای پخش فراگیر صوت و تصویر، ایجاد هر گونه شبكه ارتباطی تحت پروتكل‌های مختلف (جاری و آتی) اینترنت جهانی و اینترنت ملی و محلی تنها با مجوز صدا و سیما امكان پذیر خواهد بود.
جعفری افزود: به دلیل حساسیتی كه این دو ماده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، 'رضا تقی پور' وزیر این وزارتخانه از ابتدای بررسی طرح نظارت بر اداره صدا و سیما در كمسیون فرهنگی مجلس، در این جلسات حضور می‌یابد.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این كمیسیون تاكنون ۶ ماده از این طرح ۴۰ ماده‌ای را بررسی كرده كه مواد ۲و ۶ این طرح كه محل اختلاف نظر وزارتخانه‌های ارشاد و ارتباطات با صدا و سیما بود، به یك كارگروه ویژه ارجاع داده شد تا پس از بررسی دقیق درباره آن تصمیم گیری شود.
وی یادآورشد: با وجود آنكه كمیسیون فرهنگی مجلس تلاش دارد تا این طرح در مجلس هشتم به تصویب برسد، آنچه روند رسیدگی به آن را طولانی خواهد كرد، اختلاف نظری است كه این دو وزارتخانه با صدا و سیما در زمینه انحصار در انتشار صدا و تصویر بویژه در فضای مجازی دارند.

جعفری توضیح داد: در حالی كه مسئولان صدا و سیما، انتشار صدا و تصویر حتی در فضای مجازی را در انحصار این سازمان می دانند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است كه به دلیل آنكه قانون مسایل مربوط به زیرساخت فضای مجازی را به این وزارتخانه سپرده است، انحصاری كه در قانون اساسی برای صدا و سیما قید شده، در فضای مجازی از بین می رود زیرا می توان یك نمآهنگ (كلیپ) تصویری را در فضای مجازی بدون نیاز به مجوز صدا و سیما منتشر كرد.

جعفری ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نظارت بر فعالیت شبكه‌های اینترنتی خبری و برخی مسایل مربوط به تولیدات سمعی و بصری را طبق قانون در حیطه اختیارات خود می داند و معتقد است كه در این زمینه نباید برای صدا و سیما انحصار ایجاد كرد.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس پیش بینی كرد كه بررسی این طرح چند هفته دیگر در این كمیسیون به طول انجامد و پس از پایان بررسی اعضای كمیسیون برای درخواست بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی اقدام خواهند كرد.

به گزارش ايرنا طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند رسیدگی به برخی طرح ها و لوایح خود را به كمیسیون‌های تخصصی خود واگذار كند كه در این صورت مدت اجرای آزمایشی این مصوبات در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود و مصوبات كمیسیون تخصصی در حكم مصوبه مجلس خواهد بود.
 
کد مطلب: 20447
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام