۷
۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۲۱

هوواوی از بازار ایران خارج شد

ایتنا - این شرکت با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد که از این پس هیچ قرارداد جدیدی با شرکت‌های ایرانی منعقد نخواهد کرد و کار خود را در بازار ایران گسترش نخواهد داد.




شرکت ارتباطاتی هوآوی (huawei) چيني - که تولید کننده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی است- اعلام كرد كه به همکاری با ایران خاتمه می‌دهد.

به گزارش ایتنا از «عصر ایران»، این شرکت چینی که قراردادهای متعددی با اپراتورهای تلفن همراه ایران دارد با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد که از این پس هیچ قرارداد جدیدی با شرکت‌های ایرانی منعقد نخواهد کرد و کار خود را در بازار ایران گسترش نخواهد داد.

این شرکت چینی بدون دادن توضیح بیشتردر بیانیه خود تنها به این نکته تاکید کرده است که دلیل این اقدامش پیچیدگی روزافزون اوضاع ایران است.

گفتنی است همزمان با خارج شدن بسیاری از شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی غربی از بازار ایران، شرکت چینی هوآوی جای انها را در بازار ایران پر کرده بود.

این نخستین بار است که یک شرکت چینی رسما اعلام می‌کند که از بازار ایران خارج می‌شود.

اقدام این شرکت چینی در شرایطی صورت می‌پذیرد که هم اکنون چین نخستین شریک تجاری ایران است و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

شرکت هوآوی در بیانیه خود تاکید کرده که به رغم متوقف کردن همکاری‌های جدید با ایران، این شرکت به تعهدات قبلی خود با ایران پایبند خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکادر اکتبر سال جاری در گزارشی مدعی شده بود که این شرکت چینی با انعقاد قراردادی با دولت ایران تکنولوژی موقعیت‌یاب کاربران تلفن همراه در ایران را در اختیار مسوولان این کشور قرار داده است.

گمان می‌رود این اقدام شرکت چینی برای کسب رضایت آمریکا بوده و به دلیل حضور فعال تر این شرکت در بازار قراردادهای مخابراتی و ارتباطی آمریکا باشد.

شرکت هوآوی علیرغم حضور کمرنگ در آمریکا قراردادهای متعددی با شرکت‌های اروپایی، کانادایی و داشته و با شرکت‌های مخابراتی بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه نیز قراردادهای متعددی منعقد کرده است.

شرکت هوآوی هم اکنون پس از شرکت سوئدی اریکسون دومین شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است.

این شرکت چینی اعلام کرده است که رشد ۲۴ درصدی سال ۲۰۱۰ این شرکت به دلیل محروم شدن از بازار آمریکا در سال ۲۰۱۱ به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۱ میلیارد دلار قرار داد با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است.

اخیرا دولت ایالات متحده و کنگره این کشور مطالعاتی را درباره شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی چینی و قراردادهای همکاری آنها با دیگر کشورهای جهان آغاز کرده‌اند.
این اقدام آمریکا در راستای روشن کردن این ابهام است که این شرکت‌های چینی با همکاری تکنولوژیک با دشمنان آمریکا تا چه میزان به امنیت ملی ایالات متحده آسیب می‌رسانند.
 
کد مطلب: 20416
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
بهتر .بازار ایران پر شده از محصولات دسته چندم کشور چین و هر چه از محصولات و فراورده های بنجول چینی در بازار ایران کمتر بشه بهتره
علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
چه بهتر ... ارزومون ام هست که هر چه سریعتر از دست شما با این جنس های مسخرتون راحت بشیم، خودمون که چلاق نیستیم، می سازیم، خواستن تواستن هست.
كشوري
feedback
Europe
بيا اينام واسه ما آدم شدن برو,برو به همون اسباب بازي هاتو به همون اروپا بفروش.همينه كه كيفيت اپراتورها اينقدر پايين هست
feedback
Iran, Islamic Republic of
خب، پس دیگه در آینده نزدیک چینی ها هم که با ایران کار نکنند باید به همون کبوتر نامه بر برگردیم.
مهدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
علت کارشون رو ببین:
پیچیدگی روزافزون اوضاع ایران
حمید(زنبور)
feedback
به نظر من باید مجلس طرح تشکل یکی شرکت تعاونی با عضویت شرکتهای مخابرات ایران ، همراه اول ، ایرانسل و شرکتهای PAP و ... مصوب کنه تا تولید تجهیزات مخابراتی مورد نیاز کشور در داخل انجام بشه و مراکز دانشگاهی هم در زمینه تحقیقات کارهای لازمه رو انجام بدهند. چون فرقی نداره که تحریم بشیم یا نه! در هر صورت در کشور ما سالیانه چندین میلیارد دلار صرف واردات این کالاها میشه در صورتی که واقعا این مقدار هزینه برای تولید این کالاها صرف نشده و فقط تکنولوژی اون هست که به این قیمت می فروشند. شکر خدا ما هم که مشکل نیروی متخصص نداریم مگه خود هوواوی از کجا شروع کرده؟
feedback
این اتفاق بایستی زودتر از اینها می افتاد
توجه کنید که شرکت هوواوی تولید کننده جزئی نیست و بسیاری از تجهیزات مادر صنایع مخابراتی توسط این شرکت ارائه میشه
اون پیچیدگی اوضاع رو هم کاملا درست میگن؛
شما یه نگاهی به اطرافتون کنین. وقتی دولت با تکنولوژی مخالف باشه بیشتر از اینا سرمون میاد. کشورهای خارجی مثل اینجا نیست که قوانین هر از گاهی اجرا بشه و ... به قولی اونها شل کن سفت کن ندارن و وقتی با شرکتی قرارداد ببندن حتی دولتیهاشون سعی میکنن موانع رو از سر راه این شرکتها بردارن دقیقا چیزی که در ایران بالعکس این مسئله اتفاق میافته
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام