کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اپراتور چهارم دولتی می‌آید؟

نشريه عصرارتباط , 5 آذر 1390 ساعت 16:55

ایتنا- شرکت ارتباطات زیرساخت بدون توجه به اصل ۴۴ ایرانیان نت را ثبت کرد.




شرکت ارتباطات زیرساخت درحالی نسبت به ثبت شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت مجری پروژه اتصال منازل به فیبر نوری اقدام کرده است که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تاسیس موسسه یا شرکت دولتی، مشارکت با بخش‌های خصوصی و تعاونی و بخش عمومی غیردولتی به هر نحو و به هر میزان ممنوع اعلام شده است.

به گزارش ایتنا به نقل از هفته‌نامه عصر ارتباط، شرکت ارتباطات زیرساخت که پیش از این مقرر شده بود از طرف دولت مالکیت ۲۰ درصد سهام موسوم به اپراتور چهارم را برای رساندن فیبر نوری به در منازل داشته باشد بدون مشخص بودن اعضای دیگر کنسرسیوم و میزان سهام آنها برای راه‌اندازی اپراتور چهارم نسبت به انجام امور ثبتی شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان‌نت با نام خود اقدام کرده است.
چنان که در تله‌کام سال جاری که هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شده‌بود تعدادی از کارمندان و مسئولان این شرکت اقدام به پخش بروشور و کارت‌های ویزیت بین بازدیدکنندگان نمایشگاه کردند.

پروژه رساندن فیبر نوری به درب منازل قریب به چهار سال پیش به صورت آزمایشی پیش از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران توسط این شرکت در عسلویه راه‌اندازی شد اما با روی کار آمدن مهدی اخوان بهابادی به عنوان قائم‌مقام وزیر ارتباطات که چندی است هیچ صدایی از او شنیده نمی‌شود پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل (FTTH) به عنوان اپراتور چهارمی از آن نام برده شد که قرار است سرعت دسترسی شهروندان به شبکه اینترانت را ۲۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد.

در بند الف ماده ۳ اصل ۴۴ قانون اساسی تحت عنوان قلمرو فعالیت‌های اقتصادی دولت آمده است که مالکیت سرمایه‌گذاری و مدیریت برای دولت در آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که موضوع فعالیت آنها مشمول گروه یک ماده ۲ این قانون است، اعم از طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تاسیس موسسه یا شرکت دولتی، مشارکت با بخش‌های خصوصی و تعاونی و بخش عمومی غیردولتی به هر نحو و به هر میزان ممنوع است.

ماده ۲ فعالیت‌های اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران شامل تولید، خرید یا فروش کالاها یا خدمات به سه زیرگروه تقسیم می‌شود که در گروه یک آن تمامی فعالیت‌های اقتصادی به جز موارد مذکور در گروه دو و سه این ماده برای دولت ممنوع است، به طوری که طبق گروه سوم دولت تنها در بخش شبکه‌های مادر مخابراتی و امور واگذاری فرکانس مجاز به فعالیت است و مطابق شرح وظایف اپراتور چهارم که ایجاد شبکه دسترسی را بر عهده دارد، فعالیت شرکت ارتباطات زیرساخت در آن قانونی تلقی نمی‌شود.

مالک ۲۰ درصدی شرکت ایرانیان‌نت در غیاب ظاهری دیگر شرکای خود این شرکت را با موضوع هر گونه فعالیت مستقیم یا غیرمستقیم در خصوص واردات، تاسیس، راه‎اندازی، اداره، توسعه، نگهداری فنی و دیگر خدمات تجهیزات فناوری ارتباطات در عرصه داخلی یا خارجی، مستقل یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی، ایجاد زیرساخت‎های فنی سخت‎افزار یا فراهم کردن کاربرد با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور، ارائه آموزش‌های تخصصی به منظور توسعه مهارت‌های لازم برای پرسنل شرکت، انعقاد همه انواع عقود قراردادها و ایقاعات قانونی با تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی و انجام تمامی فعالیت‌های فنی و بازرگانی مجاز اعم از صادرات و واردات ثبت کرده است.

مدت‌زمان فعالیت این شرکت از تاریح ثبت به مدت نامحدود در نظر گرفته شده تا بر اساس آنچه در پروانه این شرکت گنجانده می‌شود یا فعالیت‌های بعدی خود مجوز کار داشته باشد.

شرکت ارتباطات زیرساخت مرکز اصلی این شرکت را با سرمایه بالغ بر یک میلیارد ریال قابل تقسیم به یک میلیون سهم یک هزار ریالی در مجموعه خود قرار داده است.

از این مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان معادل ۳۵ درصد سرمایه اولیه توسط موسس ۲۰ درصدی که شرکت ارتباطات زیرساخت است، پرداخت شده و تامین بقیه سرمایه آن در تعهد بقیه صاحبان سهام قرار دارد که باید آن را تامین کنند.

اگرچه مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت نام مدیرعامل شرکت ایرانیان‌نت را رضا شیبانی که در واقع یکی از کارمندان شرکت سازه قدیر مخابرات ایران است، اعلام کردند؛ اما بر اساس اسناد ثبتی مهدی کریمی نیسیانی را که مسئولیت معاونت طرح و توسعه و فناوری‌های نوین این شرکت را بر عهده دارد، به سمت رئیس هیئت مدیره و به مدت دو سال به عنوان مدیرعامل شرکت ایرانیان‌نت نیز منصوب کرده است.

او از این پس علاوه بر تجربه‌های جدی و متمرکز خود بر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ارتباطات زیرساخت که طبق برنامه پنجم توسعه مسئولیت‌های حاکمیتی سنگینی نیز بر دوش آن گذاشته شده، حق امضای تمامی اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت ایرانیان‌نت را نیز بر عهده خواهد‌داشت.

از سوی دیگر حسین شفیع که در اداره کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به کار است، از سوی شرکت تعاونی مسکن کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت به سمت نایب رئیس هیئت مدیره منصوب شده است.

حمید نادری و ناصر خالصی نیز دو فردی هستند که به ترتیب به عنوان بارزسان اصلی و علی‌البدل این شرکت انتخاب شده‌اند.

شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان سهامدار ۲۰درصدی و دولتی شرکت ایرانیان‌نت مسئولیت آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای پروژه را بر عهده دارد، اما در بحث تاسیس و مدیریت اولیه آن نیز وارد شده‌است.
 


کد مطلب: 20300

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/20300/اپراتور-چهارم-دولتی-می-آید

ايتنا
  https://www.itna.ir