کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

هدف اصلی، ایجاد چرخه فزاینده در حوزه فضایی است

سايت خبری ايتنا , 17 مهر 1390 ساعت 12:51

ایتنا -تقی‌پور: در حال حاضر، هدف اصلی کشور در حوزه فناوری فضایی، کامل کردن چرخه فزاینده این حوزه و تبدیل علم و فناوری به محصول و صنعت است.




به گزارش ایتنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر رضا تقی‌پور در همایش چشم اندازهای فعالیت فضایی در دانشگاه علم و صنعت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: امروزه در عرصه‌ای هستیم که دانشمندان ایرانی توانسته‌اند به علم و فناوری فضایی دست پیدا کنند.

وی افزود: بر همین اساس، می‌بایست تلاش‌های لازم در جهت تبدیل این علم و فناوری به محصول و صنعت و در ‌نهایت به ثروت صورت گیرد تا این چرخه کامل شده و اهداف تعریف شده در این حوزه محقق شود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فضا صورت گرفته اما می‌بایست برای کامل کردن چرخه فضایی گام‌های بلندتری برداشته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب، که ظرفیت و پتانسیل لازم در این حوزه در کشور وجود دارد تصریح کرد: همکاری‌های صنعت و دانشگاه و استفاده از پتانسیل‌های مراکز علمی و تحقیقاتی از جمله زمینه‌هایی است که می‌تواند به تحقق چرخه فزاینده در این حوزه کمک کند.

وی ادامه داد: با مدیریت و ساماندهی تکنولوژی‌های فضایی می‌توان از این حوزه به عنوان پیشران سایر فناوری‌ها، و صنعت استفاده کرد.

دکتر رضا تقی‌پور با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری‌های فضایی در کشور گفت: بحث‌های فناوری فضایی از سال ۷۱ در کشور به صورت جدی مطرح شد و در سال ۷۵، ساخت ماهواره‌های کوچک در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اگر تلاش‌های صورت گرفته در حوزه فناوری فضایی را طی ۱۵ سال گذشته ارزیابی کنیم بیانگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور در این بخش خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر، نیروی انسانی توانمند و زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز در این حوزه در کشور فراهم است، اظهار داشت: هم اکنون ایران از جایگاه مناسبی در حوزه فناوری فضایی در منطقه و میان کشورهای اسلامی برخوردار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده از توان داخلی و تکیه بر دانشمندان جوان ایرانی را رمز موفقیت در این حوزه دانست، خاطر نشان کرد: امروزه ایران توانسته است جایگاه خود را در میان هشت کشور صاحب چرخه کامل این فناوری در جهان حفظ کند.

وی افزود: جوان بودن میانگین سنی دانشمندان فضایی ایران و طی شدن مسیر علمی موجود در این بخش از سوی این اندیشمندان از جمله ویژگی‌های فناوری فضایی ایران است که ما را از دیگر کشورها متمایز ساخته است.


کد مطلب: 19918

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/19918/هدف-اصلی-ایجاد-چرخه-فزاینده-حوزه-فضایی

ايتنا
  https://www.itna.ir