۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۶

آخرين وضعيت تعرفه‌هاي وايمكس در كشور

ایتنا - بهره‌گیری از وایمکس تنها باوجود یک مودم سیار در سراسر مرزهای جغرافیایی تعریف شده برای اپراتور ارائه‌دهنده خدمات از جمله ویژگی‌های بارز این تکنولوژی است.
آخرين وضعيت تعرفه‌هاي وايمكس در كشور
خدمات اینترنتی مبتنی بر استاندارد ۸۰۲. ۱۶ IEEE در اختیار چند شرکت دارای پروانه بوده که تعرفه‌هایی نسبتا مشخص و ثابت را در اختیار دارند.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، روند فزاینده بهره‌برداری از ارتباطات الکترونیکی وجود برخی ابزار‌ها و تجهیزات تسهیل‌کننده را در این مسیر محرز کرده است به گونه‌ای که بسیاری از کاربران حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز با رغبت نشان دادن به این بستر‌ها زمینه گسترش و فراگیری آن‌ها را باز گذاشته‌اند.

ارتباطات بی‌سیم مبتنی بر وایمکس نیز در حیطه این تکنولوژی‌ها قرار می‌گیرد چرا که حرکت جهانی ارتباطات اشتیاق خود را به آن نشان داده است و همین موضوع باعث به وجود آمدن نوعی نیاز بر سر راه ارائه خدمات در دیگر کشور‌ها شده است تا جایی که اگر در شرایط کنونی زیرساخت‌های برخی فن‌آوری‌ها مهیا نشود، کشور‌ها توان رقابت و یا حتی حضور در عرصه بین‌المللی را از دست خواهند داد.

مطالعات اولیه رگولاتور که در سه ماهه دوم سال ۸۶ پیرامون این موضوع شکل گرفته بود و سرانجام متن پروانه در سال ۸۷ تنظیم و فراخوان خرید اسناد مزایده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد.

شرکت‌هایی همچون مبین ‌نت، ایرانسل، داتک، رایانه دانش گلستان، اسپادان و لایزر درصدد دریافت مجوز برای ارائه خدمات وایمکس برآمدند تا جاییکه مبین نت، با وجود اپراتور همراه اول در لیست سهام‌داران آن، از شبکه‌ای توانمند و تقریبا آماده بهره برد.

شرکت لایزر نیز بر اساس رای دادگاه عمومی تهران و تایید آن در دادگاه تجدید نظر استان تهران ادعای شرکت لایزر مبنی بر عدم شمول مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص آن شرکت رد شد و از مشترکان این شرکت خواسته شد به منظور جلوگیری از قطع ارتباط و اختلال در شبکه خود به شرکت‌های دارای پروانه مراجعه کنند.

حال با وجود انواع متعدد روش‌های برقراری ارتباطات اینترنتی از قبیل WiFi، XDSL، Dial-Up چرا رغبت و رقابت بر سر دریافت مجوز ارتباطات مبتنی بر وایمکس زیاد است، تنها دلیل آن ارائه خدمات بی‌سیم است که در این خصلت با وای فای نقطه اشتراک دارد اما چیزی که آن را بر‌تر می‌سازد، پوشش‌دهی و برد بیشتر به نسبت وای‌فای است چراکه محدوده پوشش‌دهی ارتباطات وای فای در حد یک ساختمان است اما وایمکس قادر است یک شهر را پوشش امواج بدهد.

تکنولوژی وایمکس که در حال حاضر با دو زیر مجموعه از استاندارد‌های ۸۰۲. ۱۶ IEEE به نام‌های ۸۰۲. ۱۶d (ارتباطات وایمکس ثابت) و ۸۰۲. ۱۶e (ارتباطات وایمکس سیار) فعالیت می‌کند، در حالت اول تنها محدود به مکان ثابتی است و بر مبنای آن ارتباطات بی‌سیم برقرار می‌شود اما در حالت دوم که ایده‌آل فرض شده این تکنولوژی نیز هست، ارتباطات قابلیت جابه‌جایی دارند و اصطلاحا با عنوان وایمکس سیار شناخته می‌شوند.

خصلت‌های ویژه‌ای که آوازه وایمکس را روز به روز بیشتر و میل افراد را برای بهره‌گیری از خدمات ارزش‌زایی همچون VPN و VOIP است؛ هرچند که پشتیبانی از تجهیزات و توسعه شبکه این تکنولوژی نیز بسیار کم‌هزینه‌تر از سیر خدمات است.

بهره‌گیری از وایمکس تنها باوجود یک مودم سیار در سراسر مرزهای جغرافیایی تعریف شده برای اپراتور ارائه‌دهنده خدمات از جمله ویژگی‌های بارز این تکنولوژی است که عموم مردم و کاربران را مورد خطاب خود قرار می‌دهد تا بدون محدودیت مکانی از اینترنت و برخی خدمات دیگر آن بهره ببرند که البته با در نظر گرفتن راهکارهای امنیتی جای هیچ سؤال و شبهه‌ای را برای آن‌ها نمی‌گذارد چراکه رمزنگاری داده‌ها و مشخص کردن نام‌های کاربری و رمز ورود مسیر دسترسی‌های غیر قانونی به شبکه را تا حد ممکن مسدود می‌کند.

تعرفه‌های در نظر گرفته شده اپراتور‌ها برای این تکنولوژی با یکدیگر متفاوت است که این تفاوت بر حسب نوع خدماتی که عرضه می‌کنند، متغیر است که به عنوان مثال در طرح زمرد مبین نت سرویس ۱۲۸Kbps با محدودیت حجمی ۵ گیگابایت شارژی معادل ۱۵ هزار تومان باید پرداخت شود در حالیکه همین سرویس با حجم ۳ گیگابایت در وایمکس ایرانسل شارژی معادل ۱۲ هزار و ۴۸۰ تومان و اسپادان نیز با حجم ۳ گیگابایت مبلغ ۱۱ هزار تومان هزینه شارژ دارد.

مبین نت طرح‌های خود را مبنی بر کم‌مصرف، مصرف عادی و پرمصرف به ۳ بخش زمرد، یاقوت و برلیان تنظیم کرده است که در زمرد برای سرعت ۱۲۸ و برای محدودیت‌های ۵، ۱۰، ۱۵ گیگابایت برای مدت‌ زمان‌های یک، سه و شش ماه به ترتیب رقم‌های ۱۵، ۳۵، ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در طرح یاقوت برای سرعت ۱ مگابایت و حجم‌های ۱۰ و ۲۰ گیگابایتی به مدت یک ماه رقم‌های ۳۵، ۴۵ هزار تومان برای شارژ درنظر گرفته شده است و در آخرین طرح نیز (برلیان) نیز برای همین سرعت اما با محدودیت‌های ۴۰ و ۶۰ گیگابایت، ۵۵ و ۸۰ هزار تومان اتخاذ شده است.

ایرانسل نیز ارائه خدمات خود را تحت دو سرویس اعتباری و دائمی دارد که در شیوه اعتباری نیازی به پرداخت صورتحساب در پایان دوره نیست بلکه اعتبار کاربران به میزان دلخواه شارژ می‌شود اما در شیوه دائمی کاربران به راحتی از سرویس‌ها استفاده می‌کنند و در پایان دوره با پرداخت صورتحساب به تسویه حساب می‌پردازند.

در سرویس اعتباری و در طرح ۱۲۸kbps با ترافیک ماهانه ۳ گیگابایت و نامحدود رقم‌های ۱۲ هزار و ۴۸۰ و ۴۵ هزار و ۷۶۰ تومان، در طرح ۲۵۶kbps با ترافیک قبلی رقم‌های ۱۵ هزار و ۶۰۰ و ۴۹ هزار و ۹۲۰ تومان، در طرح ۵۱۲kbps با ترافیک ماهانه ۴ گیگابایت و نامحدود مبالغ ۲۰ هزار و ۸۰۰ و ۶۱ هزار و ۳۶۰ تومان و برای سرعت‌های ۱ و ۲ مگابیت بر ثانیه برای ترافیک نامحدود نیز به ترتیب مبالغ ۸۲ هزار و ۱۶۰ و ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در سرویس ثابت نیز در طرح ۱۲۸kbps با ترافیک ماهانه ۳ گیگابایت و نامحدود رقم‌های ۱۲ هزار و ۴۸۰ و ۴۵ هزار و ۷۶۰ تومان، در طرح ۲۵۶kbps با ترافیک قبلی رقم‌های ۱۵ هزار و ۶۰۰ و ۴۹ هزار و ۹۲۰ تومان، در طرح ۵۱۲kbps با ترافیک ماهانه ۴ گیگابایت و نامحدود مبالغ ۲۰ هزار و ۸۰۰ و ۶۱ هزار و ۳۶۰ تومان و برای سرعت‌های ۱ و ۲ مگابیت بر ثانیه برای ترافیک نامحدود نیز به ترتیب مبالغ ۸۲ هزار و ۱۶۰ و ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

شرکت مخابرات سیار اصفهان (اسپادان) که در جرگه ارائه‌دهندگان وایمکس قرار دارد، سرویس‌های خود را در ۴ بخش یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یکساله ارائه می‌دهد که در طرح یک‌ماهه آن برای پهنای باندهای ۱۲۸kbps و ۲۵۶kbps با ترافیک ۳ گیگابایت مبلغ ۱۱ و ۱۴ هزار تومان، پهنای باند ۵۱۲kbps با ترافیک ۴ گیگابایت ۱۹ هزار تومان، پهنای باند ۱ مگابایت با ترافیک ۸ گیگابایت ۵۰ هزار تومان و برای پهنای باند ۲ مگابایت با ترافیک ۱۰ گیگابایت ۶۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

خدمات وایمکس داتک تلکام تحت ۳ شاخه کاربران کم مصرف، پرمصرف و سرویس نامحدود ارائه می‌شود که در شاخه کاربران کم مصرف با محدویت حجمی ۳ گیگابایت و پهنای باند ۱۲۸kbps مبلغ ۱۵ هزار تومان، ۱۲۸/۲۵۶ کیلو بیت مبلغ ۲۰ هزار تومان و ۱۲۸/۵۱۲ کیلوبیت مبلغ ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در شاخه کاربران پرمصرف برای پهنای باند ۱۲۸/۱۲۸کیلوبیت با حجم ۷ گیگابایت مبلغ ۲۲ هزار تومان، پهنای باند ۱۲۸/۲۵۶ کیلوبیت با حجم ۷ گیگابایت مبلغ ۲۷ هزار تومان و برای پهنای باند ۱۲۸/۵۱۲ کیلوبیت با حجم ۱۰گیگابایت مبلغ ۴۰ هزار تومان اتخاذ شده است.

سرویس نامحدود وایمکس این شرکت نیز سرویس ۱۲۸/۱۲۸ کیلوبیت را با قیمت ۳۸ هزار و ۹۰۰تومان، ۱۲۸/۲۵۶ کیلوبیت را با قیمت ۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۲۸/۵۱۲ کیلوبیت را ۹۳ هزار و ۹۰۰ تومان ارائه می‌دهد.
کد مطلب: 19589
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام