۰
plusresetminus
جمعه ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۲۷

نوکیا و فناوری NFC

ایتنا-به همراه داشتن کارتی که NFC در آن فعال باشد و موبایلی که این فناوری را داشته باشد، به شما امکان می‌دهد که برای بیرون رفتن از منزل تنها موبایل خود را همراه داشته باشید و دیگر به کیف پولتان نیاز نداشته باشید.
نوکیا و فناوری NFC

NFCمخفف عبارت (Near Field Communication) فناوری است که امروزه از آن زیاد صحبت می‌شود اما هنوز در دنیای واقعی استفاده چندانی ندارد. نوکیا چند سال پیش بارها از این فناوری بی‌نظیر در کشورهای مختلف استفاده کرده است، اما کاربرد NFC چیست؟ …

به گزارش ایتنا، NFC فناوری است که امکان انتقال انواع اطلاعات را در فاصله‌های کوتاه ۴ سانتیمتر یا کمتر فراهم می‌کند. مانند سیستم اویستر کارت (Oyster card) که در مترو لندن استفاده می‌شود. با این سیستم تنها باید کارت را به کارتخوان تماس داده تا درها باز می‌شوند و شما اجازه عبور و ادامه سفرتان را داشته باشید. البته در این روند مقداری پول از کارت شما کم می‌شود.

به همراه داشتن کارتی که NFC در آن فعال باشد و موبایلی که این فناوری را داشته باشد، به شما امکان می‌دهد که برای بیرون رفتن از منزل تنها موبایل خود را همراه داشته باشید و دیگر به کیف پولتان نیاز نداشته باشید.

نوکیا از سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تولید تلفن‌های همراه مجهز به این فناوری را آغاز کرد. نوکیا ۳۳۲۰ و ۵۱۴۰ از اولین گوشی‌هایی هستند که نام و لوگوی NFC در قاب پشت آنها درج شده است. اما تا قبل از سال ۲۰۰۷ هیچ گوشی نبود که به طور کامل بتواند با فناوری NFC کار کند. از زمان عرضه گوشی نوکیا ۶۱۳۱ NFC به بعد استفاده از این فناوری مرسوم شد.
در اینجا می‌خواهیم به چند مورد از استفاده‌های NFC اشاره کنیم:

اپراتور O۲ – انگلستان
بین ماه‌های نوامبر ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ کسانی که گوشی نوکیا ۶۱۳۱ NFC داشتند، می‌توانستند تنها با نزدیک کردن گوشی به کارتخوان در شبکه حمل و نقل لندن سفر کنند و از فروشگاه‌ها کالای مورد نظرشان را بخرند.

RMV– فرانکفورت
در سال ۲۰۰۷ بیش از ۵۹ ایستگاه پرتردد به فناوری NFC مجهز شدند و بیش از ۲۷۰ نفر از مردم از گوشی‌های نوکیا ۶۲۱۲ و ۶۱۳۱ خود برای خریدن بلیت در شبکه حمل و نقل فرانکفورت استفاده کردند.

Maxis– کوآلالامپور
در سال ۲۰۰۹ مردم کوآلالامپور با استفاده از پروژه Maxis FastTap می‌توانستند برای حمل و نقل و خرید از مغازه‌ها، عوارض و پارکینگ از نوکیا ۶۲۱۲ خود با فناوری NFC استفاده کنند.

Citi – بنگلور
در ژوئن ۲۰۱۰ بیش از ۳ هزار نفر از مردم بنگلور از تلفن‌های همراه‌شان به عنوان روشی برای پرداخت استفاده کردند. بیش از ۵۰ هزار مورد خرید از ۲۵۰ مرکز خرید که کارتخوان NFC داشتند، انجام شد.

آب‌های هاییتی – هاییتی
همان طور که در ماه مارس گزارش شد، نوکیا با استفاده از فناوری NFC در تلاش است تا از شیوع بیماری‌های که توسط آب ایجاد می‌شوند مانند وبا جلوگیری کند. یک برچسب RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) روی منبع تصفیه آب نصب شده و هر خانواده برای ذخیره آب از این امکانات برخوردار است. هنگامی که یکی از عوامل بهداشت برای کنترل کردن میزان کلر درون آب به خانه‌ها سر می‌زند، از یک برنامه کاربردی در گوشی نوکیا ۶۲۱۲ کلاسیک NFC برای ثبت بازدیدهایشان استفاده می‌کنند. در این برنامه کارمندان میزان کلر آب را محاسبه کرده، به پرسش‌نامه پاسخ می‌دهند و سپس فورا اطلاعات را از طریق پیام کوتاه به مسئولین موسسه ذخیره اطلاعات (DSI) ارسال می‌کنند.

لازم به ذکر است که نوکیا به تازگی در کنگره WIMA ۲۰۱۱ موناکو، از جدیدترین امکانات فناوری NFC پرده‌برداری کرد. خبر هیجان‌انگیزتر این که نوکیا C۷ که با نسخه سیستم‌عامل Anna عرضه می‌شود از قابلیت‌های جدید NFC برخوردار است.

تجربه NFC با موبایل در کنگره WIMA ۲۰۱۱
آیا گوشی شما نوکیا C۷ است؟ آیا دوست دارید از فناوری NFC بهره‌مند شوید؟ مجبور نیستید زیاد صبر کنید. وقتی سیستم عامل سیمبین Anna به عنوان آپگرید برای گوشی شما در دسترس بود، می‌توانید با دانلود آن قابلیت NFC در C۷ را فعال کنید.
کد مطلب: 19472
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام