کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راهکار جلوگیری از سوءاستفاده در شبکه‌های مجازی

خبرگزاری ايسنا , 13 شهريور 1390 ساعت 12:16

ایتنا - شاید اکنون استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک نیاز مطرح شده و در عمل شاهدیم که کاربران در تعامل با آن از موقعیت‌های مختلفی برخوردارند.




گسترش جرائم رایانه‌ای در طول سالیان اخیر، توجه و نگاه‌ها را نیز به این حوزه ارتقاء داده به گونه‌ای که در بسیاری از موارد شاهدیم نوع نگاه‌ها به دیدهای امنیتی تبدیل شده است.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، اینترنت رشد می‌کند، کاربران افزایش می‌یابند، نگاه‌ها وسعت می‌یابد و به دنبال آن توقعات و برداشت‌ها نیز از موضوعات مختلف پخته‌تر می‌شود و با توجه به همین موضوع اگر در چاره‌اندیشی‌ها دچار غفلت و یا ضعف شویم، آثار آن گریبان‌گیر جامعه خواهد شد و به عبارتی دود آن در چشم خودمان می‌رود.

فرهنگ استفاده از فضای مجازی در حال شکل‌گیری است و اگر بخواهیم در قبال چنین فرهنگ مرسوم، بدون آگاهی و از سر ذوق‌زدگی عمل کنیم بدون شک حیطه اختیارات خود را محدود کرده و زمینه سوءاستفاده را وسیع کرده‌ایم.

شاید اکنون استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک نیاز مطرح شده و در عمل شاهدیم که کاربران در تعامل با آن از موقعیت‌های مختلفی برخوردارند.

به گفته کارشناسان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به همان میزان که در محیط کاری و در اوقات مفید روز، می‌تواند مخرب باشد به همان میزان هم مفید هستند چرا که در اطلاع‌رسانی‌های جمعی و فوری فوق‌العاده کارا هستند و ارتباطات بین افراد نیز تقویت می‌کنند و به عنوان مثال دو دوستی که به فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و در مباحثی که دچار دوگانگی هستند به رایزنی با یکدیگر پرداخته و بهترین راه را بر می‌گزینند.

خوشبختانه در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که رییس پلیس فتا استان تهران اعلام کرد پلیس سعی ندارد با فیلترکردن سایت‌ها دسترسی مردم را محدود یا قطع کند چرا که هدف از راه‌اندازی پلیس فتا حمایت از مردم در شبکه‌های اینترنتی و مجازی است و پلیس سعی ندارد با فیلترکردن سایت‌ها دسترسی مردم را محدود یا قطع کند.

اما اظهارات مسئولان درباره عمده خطرات و دلایل فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی به گفته سرهنگ کاظمی - معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا- این است که بسیاری از چهره‌های شاخص عرصه‌های گوناگون در شبکه اجتماعی مجازی مانند فیس‌بوک عضو هستند و فعال و نیمه‌فعال به این عضویت خود ادامه می‌دهند و عده‌ای دیگر هم بنا به دلایل شخصی از عضویت در آن خودداری کرده و تمایلی برای ارتباط با دیگران در دنیای مجازی از خود نشان نداده‌اند، اما در این بین صفحاتی هم توسط هوداران این چهره‌ها ساخته می‌شود که دیگران هم می‌توانند به آن بپیوندند در حالیکه عده‌ای سودجو نیز از وضعیت موجود سوءاستفاده و اقدام به ساخت صفحاتی به نام دیگران کرده که بنا بر گزارش‌های رسیده، کلاهبرداری‌هایی نیز با این اسامی انجام گرفته است.

فرهنگ‌سازی از راهکارهای اساسی هر حوزه‌ای برای کاهش تخلفات و جلوگیری از برخی سوء‌استفاده‌ها است چرا که آگاهی مردم و کاربران در ارتباط با آن ارتقاء می‌یابد و به واسطه آن‌ها دیگر شاهد برخی استفاده‌های ساده‌لوحانه از این محیط نخواهیم بود.

خوشبختانه فرمانده نیروی انتظامی خبر از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پلیس فتا تا پایان سال در کشور داده است که این به نوبه خود بسی جای امید دارد که با راه‌اندازی چنین آزمایشگاهی تا پایان سال شاهد رشد چشم‌گیری در روند استفاده از اینترنت و چنین محیط‌ها و فضاهای نوینی باشیم.


کد مطلب: 19413

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/19413/راهکار-جلوگیری-سوءاستفاده-شبکه-های-مجازی

ايتنا
  https://www.itna.ir