کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهم‌ترين علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتي و بانک‌ها

خبرگزاری ايسنا , 12 شهريور 1390 ساعت 10:33

ایتنا - یکی از مهم‌ترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانک‌ها، دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه قبوض اعلام شده است.


 در همین راستا از سال ۸۴ سرویس پیام‌رسان (۱۸۱۸) راه‌اندازی شد که با استفاده از آن، مشترکان علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، . از جمله قابلیت‌های سرویس پیام‌رسان (۱۸۱۸) این است که امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارت‌های شبکه شتاب با ارایه رمز دوم کارت و بدون نیاز به قبض، اعلام عدم بدهی مشترک بلافاصله پس از پرداخت توسط وی، پخش صوتی اطلاعات مندرج برروی صورتحساب، پخش صوتی ریزمکالمات بین شهری، بین‌الملل و تماس‌های انجام شده از تلفن ثابت به همراه، ارسال ریزمکالمات میان دوره و آخرین دوره مشترک به نمابر وی، اعلام کارکرد میان دوره علی‌الحساب مشترک، اعلام صورتحساب آخرین دوره و نیز دوره های قبل (تا ۶ دوره) هم از جمله مزایای این سرویس به شمار می‌رود.

چنانچه مشترک برای اطلاع از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب تلفن خود، با سیستم ۱۸۱۸ تماس بگیرد و اطلاعات همان تلفن را بخواهد، نیازی به وارد کردن رمز عبور نیست، در غیر این صورت مشترک باید نسبت به دریافت یک عدد پنج رقمی به‌عنوان رمز عبور از مرکز مخابراتی اقدام کند؛ این دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز امکان‌پذیر است که البته به رمز عبور نیاز دارد.

*چگونگی انجام مراحل کار و استفاده از سرویس ۱۸۱۸:
با استفاده از این سرویس، هم می‌توان از وضعیت صورتحساب و ریزمکالمات اطلاع یافت و هم می‌توان نسبت به پرداخت وجه قبض اقدام کرد.

ابتدا پس از تماس با ۱۸۱۸، طبق پیام سیستم، باید شماره تلفن خود را وارد کرده و کلید # را فشار داد، شماره، توسط سیستم ۱۸۱۸، تکرار و نهایتاً تأیید می‌شود و درصورت تأیید شماره وارد شده، مبلغ بدهی شما اعلام می‌شود.

در ادامه اعلام می‌شود که برای پرداخت صورتحساب، عدد (۱) و برای دریافت ریزمکالمات و سایر خدمات، عدد (۲) شماره گیری شود، برای پرداخت صورتحساب قبض پس از شماره‌گیری عدد (۱) که در پیام اعلام شده بود، باید شماره کارت شتاب را وارد کرده و سپس کلید # را فشار داد. (این شماره ۱۶ رقمی است)، سیستم از شما رمز دوم را درخواست می‌کند.

*توجه :
فعال کردن رمز دوم از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک (ATM) مقدور است و این رمز فقط برای اینگونه پرداخت‌ها و نیز پرداخت اینترنتی قبوض، فعال می‌شود. رمز دوم اعلام می‌کند که شما قبض را پرداخت کرده‌اید.

پس از پرداخت، شماره رهگیری به مشترک اعلام می‌شود که در صورت اعلام بدهی یا هرگونه مشکل در دوره‌های بعدی، می‌توان با استفاده از این شماره، موضوع را پیگیری کرد.

درصورتی که تلفن دولتی و یا شماره‌ای باشد که در سیستم صورتحساب موجود نباشد، شماره وارد شده "غیر معتبر" اعلام می‌شود. درصورتی که مشترک بدهی نداشته باشد، هیچ‌گونه پیامی جهت پرداخت پخش نمی‌شود ولی برای دریافت ریزمکالمات، پیام‌رسانی ادامه می‌یابد.

تمامی مشترکان حقیقی و حقوقی تلفن ثابت می‌توانند بدون نیاز به رمز از طریق خط تلفن خود و فقط برای همان خط به دریافت صورتحساب ریزمکالمات به‌صورت شنیداری اقدام کنند.

برای دریافت ریزمکالمات از طریق فاکس و یا از طریق تلفن دیگری (غیراز خط خود) باید به مرکز مراجعه و کد پنج رقمی (فقط عدد) دریافت کنند.

تلفن‌هایی که caller ID ارسال نمی‌کنند (اعم از دورشوال و یا این‌که بنا به دلایلی ارسال Caller ID آن‌ها بسته شده ) نمی‌توانند از سرویس ۱۸۱۸ استفاده کنند.

مراکز تابعه می‌توانند همانند ارسال ریزمکالمات از طریق وب‌سایت شرکت، فرم مربوط به جهت واگذاری رمز عبور را در اختیار مشترکان قرار دهند، لازم به ذکر است رمز واگذارشده به تلفن‌های گروه‌دار (نظامی، انتظامی، دولتی و ...) با هماهنگی دفتر حراست ارائه می‌شود.

تلفن‌های گروه‌دار (نظامی، انتظامی، دولتی و ...) برای دریافت ریزمکالمات و کسب اطلاعات بیش‌تر باید با دفتر حراست هماهنگی لازم را به‌عمل آورند.


کد مطلب: 19383

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/19383/مهم-ترين-علل-تردد-مشترکان-تلفن-ثابت-مراکز-مخابراتي-بانک-ها

ايتنا
  https://www.itna.ir