۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۲

آيا گوگل اينترنت را از آن خود خواهد كرد؟

ايتنا - گوگل به فضاي مجازي مسلط است و حتي پيش از اين به دنياي انديشمندان هم وارد شده است و با دو پروژه كتاب‌هاي گوگل و پژوهشگر گوگل به دانشجويان خدماتي را ارائه مي‌دهد كه كاملاً منحصر به فرد است.
آيا گوگل اينترنت را از آن خود خواهد كرد؟


گوگل پلاس به خاطر انحصار در امكانات و قدرت فني بالا موفق شد در مدت ۲ ماه ۳۰ ميليون كاربر جذب كند.

اين موضوع پرسش‌هايي را برانگيخته است مانند اينكه آيا گوگل به‌آرامي در حال از صحنه خارج كردن فيس‌بوك و توئيتر است؟
آيا گوگل تهديدي براي ماهيت جهاني اينترنت محسوب مي‌شود؟

به گزارش ایتنا از همكاران سيستم، گوگل در ماه ژوئن امسال گوگل پلاس را معرفي كرد.

اين شبكه اجتماعي رقيب جدي فيس‌بوك و دشمن پشت پرده توئيتر، دو شركت بزرگ فضاي مجازي است.

گوگل پلاس كه در ۲ هفته آغازين كارش ۱۰ ميليون عضو گرفت، در حال حاضر در كشوري مثل بلژيك پركاربرترين شبكه اجتماعي محسوب مي‌شود.
گوگل آمار دقيقي از كاربران كنوني گوگل پلاس ارائه نمي‌دهد، اما احتمالاً از ۳۰ ميليون عضو نيز فراتر رفته است.
اگرچه با ۷۵۰ ميليون كاربر فيس‌بوك قابل مقايسه نيست، اما درصد رشد كاربرانش فوق‌العاده است.

۳ دليل موفقيت گوگل پلاس
اولين دليل، انحصار در امكاناتي مانند جي‌ميل است. با اينكه گوگل پلاس از ابتدا از طريق دعوت عضو گرفت و در دسترس عموم قرار نداشت، اما رشد تعداد اعضايش از حد انتظار بسيار بالاتر بود.
دليل دوم قدرت بالاي فني اين شبكه است به گونه‌اي كه كار كردن را براي اعضايش ساده و لذتبخش كرده است. نمونه اين امكانات حلقه است كه امكان ايجاد حلقه‌هاي متفاوتي از روابط را به كاربران مي‌دهد. كار با حلقه‌ها ساده و شهودي است. كافي است روابط مورد نظرتان را انتخاب و آنها را وارد حلقه‌ها نماييد.
ادغام امكانات دليل سوم اين موفقيت است. گوگل تركيبي از امكانات بسيار بالاتر از امكانات فيس‌بوك و توييتر را در اختيار كاربرانش قرار مي‌دهد.

در گوگل پلاس مي‌توانيد بدون اينكه در حلقه دوستان لري پيج و سندي برن(مديران گوگل) باشيد، از صفحه آنها بدون محدوديت بازديد كنيد.
برعكس توئيتر، محدوديت در درج اطلاعات نداريد و همچنين از امكانات ديگر محصولات گوگل نيز بهره‌مند خواهيد شد.

قطعاً شبكه اجتماعي نوظهور گوگل در جغرافياي سياسي اينترنت تغييراتي ايجاد خواهد كرد. گوگل در دنياي وب قدرتمند‌تر خواهد شد. البته براي صحه گذاشتن بر موفقيت گوگل پلاس بايد چند ماهي صبر كرد.
در حال حاضر قدرت گوگل از حضور مقتدرش در دنياي تبليغات اينترنت ناشي مي‌شود كه ۹۰ درصد از درآمدهاي شركت را نيز شامل مي‌شود. همچنين گوگل موفق شده است به‌عنوان نام تجاري منحصر به فردي كه دانشجويان با استعداد از سراسر جهان را حذب مي‌كند، شهرت پيدا كند. علاوه بر اين خصوصيات شخصي مديران آن نيز در افزايش قدرتش بي‌تأثير نبوده است. ويژگي‌هايي مانند جوان و نوآور بودن، علاقمند بودن به ساخت آينده‌اي بهتر و مردم‌گرا بودن، هرچند خود شركت مانور چنداني روي اين مورد نمي‌دهد.

اما اين شركت يكه‌تاز با انتقادهايي نيز روبرو است. از نقض حريم خصوصي افراد گرفته تا طمع در تجارت و حتي اثرات مخرب سرورهاي شركت روي محيط زيست.

حركت گوگل به سمت شبكه‌هاي اجتماعي علاوه بر جنگ با فيس‌بوك و توئيتر، نبردي با ياهو نيز هست كه هيچگاه نتوانست فاصله‌اش با گوگل را اندكي بهبود ببخشد.
مايكروسافت نيز از قدرت گوگل در بخش موتورهاي جست‌وجو آسيب ديده است. موتور جست‌وجوي بينگ كاملاً توسط گوگل خاموش شده است.

مي‌توان گفت گوگل در حال حاضر از تمام جهات به فضاي مجازي مسلط است. گوگل حتي پيش از اين به دنياي انديشمندان هم وارد شده است و با دو پروژه كتاب‌هاي گوگل و پژوهشگر گوگل به دانشجويان خدماتي را ارائه مي‌دهد كه كاملاً منحصر به فرد است.

در حال حاضر اپل تنها رقيب ملموس گوگل محسوب مي‌شود. آن هم نه در زمان حال شايد در آينده! با تمام اين موارد به اين نتيجه مي‌رسيم كه گوگل در آينده‌اي نزديك قدرت مسلط بر دنياي اينترنت خواهد بود و حتي شايد پا را از دنياي مجازي نيز فراتر بگذارد.
کد مطلب: 19351
نام شما
آدرس ايميل شما


بیداری
feedback
این خبر از یک جهت خوب است چون امکانات گوگل بی نظیر است و از یک طرف بد چون در حال تحریم ایران است!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام