۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۷
با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و نظام صنفی رایانه‌ای

تدوین برنامه راهبردی حضور ایران در موقعیت‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی

ایتنا - قمی: جوان بودن صنعت فاوا و منابع انسانی مستعد لیکن فاقد منابع مادی لازم، ایجاب می‌کند که حمایت‌های دولتی در این خصوص جدی‌تر شوند.
تدوین برنامه راهبردی حضور ایران در موقعیت‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی




دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر اهمیت حضور و پویایی کشور در موقعیت‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی حوزه ICT گفت: ظرفیت وارزش افزوده موجود در صنعت فناوری اطلاعات و اطلاعات به وِیژه پتانسیل اشتغالزایی شگرف آن، بدون مراودات بین المللی مناسب که چراغ راه آینده هر صنعتی محسوب می‌شود همانند چشمه‌های آبی است که به مرداب سرازیر می‌کنیم.

به گزارش ایتنا، حمید رضا قمی گفت: مقایسه حمایت‌ها در اعزام تورهای تجاری و یا برپایی نمایشگاه‌ها در این صنعت باسایر صنایع، بیانگر آنست که تصمیم گیران هنوز از ظرفیت‌های این بخش به خوبی مطلع نیستند. وی افزود: اعداد بزرگ و ساختارهای فیزیکی عظیم همچنان در برنامه ریزی‌های اقتصادی اغواکننده‌تر و جاذبترند در حالی که امروز، دنیای مجازی مولفه تعیین کننده در اقتصاد جهانی است و مصداق آن رشد انحصاری این صنعت در عین رکود اقتصادی اخیرجهانی بود. بنابراین معتقدم باید حمایت‌ها در حوزه دولتی جسورانه‌تر با رعایت اهداف راهبردی باشد، تا رغبت حضور بخش خصوصی نیز در این بخش افزایش یابد.

دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان نظام صنفی رایانه‌ای وسازمان فناوری اطلاعات منعقد شده است با اجرای یک پروژه مشترک، اولویت حضور و به ویژه هدفمندکردن حمایت‌های دولتی برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی بررسی و مسیر راه ترسیم خواهد شد.

قمی گفت: در حال حاضر چندین نهاد در کشور درگیر ساماندهی و فراهم کردن امکان حضور در نمایشگاه‌های خارجی حوزه فاوا هستند و طبعأ بودجه‌هایی صرف این موضوع می‌شود ولی هنوز فاقد یک برنامه راهبردی جامع و همه جانبه با در نظر گرفتن اهداف معین هستیم. وی افزود: این به منزله نفی اینگونه فعالیت‌ها نیست ولی قطعأ تمرکز بر مدیریت، شناسایی بازارهای هدف، تعریف وشناسایی شیوه‌های حضور متناسب با وضعیت آن نمایشگاه پیش نیاز موضوع است که باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه موضوع حضور ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۱ در دو کمیسیون بین الملل ونمایشگاه‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حال بررسی است گفت: طی چند سال اخیر به وِیژه دو سال گذشته، تمرکز، نیرو و انرژی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بر ارتقای کیفی و اعتلای نمایشگاه الکامپ بوده است. در واقع و به دور از هر نوع خیال‌پردازی، معتقدیم الکامپ باید جایگاه اول منطقه را داشته باشد و جبران عقب ماندگی سال‌های اخیر وظیفه همه نهادهای مسوول ازجمله ماست. بنابراین اگر نیرو و ظرفیتی در سازمان وجوددارد ابتدا باید صرف این موضوع شود ودر اولویت نخست است ولیکن این به معنای غفلت از حضورهای بین المللی نیست.

قمی در خصوص جایگاه پاویون کشوری در نمایشگاه جیتکس با بیان اینکه مخاطبان در نمایشگاه‌های بزرگ مثل جیتکس و یا سبیت به دنبال محصول مورد نظر خود هستند تا کشوری خاص گفت: قطعأ محصور شدن در پاویون، فرصت مراوده با بسیاری از مخاطبان را از بین می‌برد. وقتی این نوع حضور قابلیت بازدهی دارد که سطح وتنوع محصولات ما در اندازه‌ای باشد که مخاطبان را به خود جذب کند. وی افزود: البته تشکیل پاویون برای نمایشگاه‌های اختصاصی و منطقه‌ای می‌تواند موثر‌تر باشد و ما شاهد بودیم که با همین شکل حضور به ویژه در جیتکس دستاوردهایی وجودداشته است ولی این کافی نیست و ما باید با استفاده ازتجربیات گذشته، شیوه‌های حضور را اصلاح کنیم.

وی گفت: به نظر من یکی از اشکالات ما این است که فرآیند ارزیابیمان از اینگونه تجربیات شفاف و کارآمد نیست و اثرات آن در تصمیمات آتی نمایان نمی‌شود.

دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حضورمداوم در نمایشگاه‌های بین المللی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: صرف اینکه صنعتگران ما خود را در محک بازارهای بین المللی قراردهند، ارزشمند است و به هیچ وجه نمی‌توان از این رویداد‌ها غافل بود. وی افزود: معتقدم اعرام تورهای تجاری در حوزه فناوری اطلاعات به این نمایشگاه‌ها وانتقال تجربیات می‌تواند رهگشا باشد. دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه جوان بودن صنعت فاوا و منابع انسانی مستعد لیکن فاقد منابع مادی لازم، ایجاب می‌کند که حمایت‌های دولتی در این خصوص جدی‌تر شوند گفت: ظرفیت‌های موجود در پارک‌های علم وفناوری و به ویژه سازمان توسعه تجارت بیش از قبل باید به این صنعت معطوف شود.

گفتنی است هفته فناوری جیتکس که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات در خاورمیانه یاد می‌شود ۱۷ مهر ماه امسال با حضور بیش از ۷۰ کشور جهان در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های دوبی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه شامل بخش‌هایی همچون راهکارهای کسب‌وکار، گلف کامز، فناوری مصرفی، رسانه‌های دیجیتال، فناوری کارت و بخش نرم‌افزار‌ها و محتوای موبایل است.

از ایران نیز پارک علم و فناوری خراسان، شرکت مگفا، شهر‌پرداز، اندیشه‌های بر‌تر، داده ورز جویا، علم و صنعت، و موسسه نور به صورت مستقل اقدام به حضور در نمایشگاه جیتکس امسال کرده‌اند.
کد مطلب: 19328
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام