۴
۱
plusresetminus
شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۵
تلویزیون اینترنتی به ایران رسید

شیما نخستین شبکه تلویزیونی IP ایران

ایتنا - نخستین شبکه تلویزیونی یکپارچه متعامل ایرانی با نام «شیما» به عنوان اولین شبکه تلویزیونی مبتنی بر IP در ایران راه اندازی شد.
شیما نخستین شبکه تلویزیونی IP ایران



به گزارش ایتنا به نقل از عصر ارتباط، شبکه شیما از سوی سازمان صدا و سیمای کشور در ۲۵ مرکز مخابراتی در مناطق ۲ و ۸ مخابرات استان تهران راه‌اندازی شده و به زودی تمام سطح شهر تهران و پس از آن در مراکز استان‌ها و سپس در تمامی شهرهای کشور خدمات این شبکه در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

شرکت مخابرات ایران پیش از این از ارایه سرویس IPTV خبر داده بود اما به دلیل فقدان محتوا آن را‌‌ رها کرده بود که اکنون با ورود سازمان صدا و سیما برای تامین محتوای آن، شبکه شیما به زودی به جمع شبکه‌های تلویزیونی منتهی بر بستر IP خواهد پیوست.

شبکه شیما به عنوان اولین رسانه تعاملی در کشور، سیستم تلویزیونی دو سویه‌ای است که در یک زمان امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین مخاطب و رسانه را برقرار می‌کند.

این تکنولوژی یکی از جدید‌ترین شکل‌های سرویس‌دهی رسانه‌ای است که در آن از شبکه دیتا جهت ارسال سرویس به مشترکان استفاده می‌شود و به علت گستردگی و تنوع سرویس‌های قابل ارایه روی شبکه‌های دیتا مانند اینترنت، ارتباطات صدا و تصویر و شبکه IP به عنوان محیط انتقال سرویس‌های نسل جدید با اقبال بالایی روبه رو شده است.

پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی، ضبط برنامه‌های دلخواه تلویزیونی روی شبکه، ویدیوی درخواستی، فایل صوتی درخواستی، مدیریت زمان در پخش تلویزیونی، بازی‌های محلی و تحت شبکه، ارتباط صوتی دو طرفه، ارتباط تصویری به صورت ویدیو کنفرانس، ارایه روزنامه الکترونیکی، آموزش از راه دور به صورت الکترونیکی، ارتباط دو طرفه از طریق ارسال پیامک، اطلاعات ترافیکی، پیش‌بینی وضع هوا و اوقات شرعی، خرید از طریق تلویزیون، استفاده از خدمات بانکی ارایه شده از طریق تلویزیون و پرداخت از طریق تلویزیون از جمله سرویس‌هایی است که قرار است روی شبکه شیما عرضه شوند.

دسترسی به تمامی کانال‌های تلویزیونی زنده داخل کشور، دسترسی به تعدادی کانال‌های تلویزیونی زنده خارج از کشور، ضبط ویدیویی برنامه‌های زنده به صورت شخصی، دسترسی به آرشیوی از محتواهای ویدیویی از قبیل فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی، سریال‌های تلویزیونی ایرانی و خارجی، برنامه‌های ویژه کودکان، مستند، برنامه‌های ورزشی، سخنرانی و برنامه‌های آموزشی، آرشیوی از محتواهای صوتی از قبیل موسیقی، سخنرانی، آموزشی، قرائت قرآن و برنامه‌های منتخب رادیویی، دسترسی به اطلاعات مورد نیاز روزمره همچون اطلاعات ترافیکی، پیش‌بینی وضع هوا و اوقات شرعی، ساعات حرکت قطار‌ها و هواپیما‌ها و تعدادی بازی از نوع فردی، گروهی و تحت شبکه از امکاناتی است که در مرحله نخست در اختیار مشتریان شیما قرار داده خواهد شد.

در این میان شرکت تلکام ایران که به عنوان شرکت ثالث میان مخابرات و صدا و سیما مجری پیاده‌سازی این شبکه است، با تکیه بر امکانات بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه ارایه خدمات ارزش افزوده، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است و با سرمایه‌گذاری در این حوزه و ایجاد ارتباطات و همکاری‌های نزدیک با سازمان‌های ذیربط همچون صدا و سیما و شرکت مخابرات استان تهران موفق شده است شبکه IPTV را در ایران پیاده‌سازی کند.

خدمات این شرکت شامل خدمات نصب و گارانتی برای دستگاه‌های ست آپ باکس ارایه شده به مشترکین شبکه شیما و ارایه خدمات ۲۴ ساعته پاسخگویی به مشترکان و تماس‌گیرندگان توسط مرکز تماس شبکه شیما است.

در راه‌اندازی شبکه شیما شرکت مخابرات استان تهران به عنوان تامین‌کننده بستر مخابراتی ارایه سرویس تلویزیون روی پروتکل اینترنت و سازمان صدا و سیما به عنوان تامین‌کننده بخشی از محتوای ارایه شده روی این شبکه فعالیت می‌کنند.

سرویس‌های شبکه شیما در چهار سطح ویژه، طلایی، نقره و برنز ارایه می‌شوند اما هنوز تعرفه‌های استفاده از این شبکه به دلیل اینکه در مرحله پایلوت قرار دارد، نهایی نشده است. پس از نهایی شدن این تعرفه‌ها، هزینه آبونمان آن به صورت ماهیانه روی قبوض تلفن ثابت مشترکین لحاظ می‌شود.

درحال حاضر ارایه‌کنندگان خدمات شبکه شیما این سرویس را به طور عمومی ارایه نمی‌کنند و واگذاری عمومی این سرویس را به بعد از گذراندن مرحله پایلوت موکول کرده‌اند.

مشاهده برنامه‌های تلویزیونی از طریق شبکه شیما با مشاهده ویدیو در اینترنت به طرق مختلف کاملا متفاوت است. شبکه شیما نمایش برنامه‌های تلویزیونی را در بستر مدیریت شده شبکه ارایه می‌کند و این موضوع شرایطی را فراهم می‌آورد تا تصاویر ویدیویی برخلاف روش‌های معمول مشاهده تصاویر ویدیویی در اینترنت با کیفیت بسیار بالا و قابلیت اطمینان زیاد پخش شوند.

برای استفاده از شبکه شیما یک خط تلفن ثابت، یک دستگاه مودم ADSL، یک دستگاه تلویزیون و یک دستگاه Set-Top-Box نیاز است.

ارسال برنامه‌های تلویزیونی این شبکه به دو طریق پخش امواج رادیویی در فضا و ارسال سیگنال روی زوج سیم یا فیبر نوری ممکن است و ممکن است از جمله خدماتی که از طریق اپراتور چهارم و با اتصال فیبر نوری به درب منازل در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد، دسترسی به برنامه‌های شبکه شیما باشد.
کد مطلب: 19307
نام شما
آدرس ايميل شما


امید
feedback
جالبه...مخابرات با اینترنتِ نصفه نیمه ایی که میده می خواد این سرویس رو راه بندازه؟

توی کشور ما معمولا اونهایی که اینترنت استفاده میکنن یه مقدار از قشر عامه مردم فاصله دارن و رابطه خوبی هم با صدا و سیمای دولتی ندارن.. حالا چه جوریه که انتظار میره این قشر، هزینه ی که فعلا نا معلومه رو انجام بدن تا همون برنامه های شبکه های دولتی رو ببینن؟ تازه با کلی درد سر. اون سرویسهایی هم که ذکر شد بیشتر روی کاغذ قشنگه در حالی که به طور مثال وب سایتهای فرودگاه بین المللی و بزرگترین فرودگاه داخلی کشورمون ( مهرآباد ) اطلاعات جامع و دقیقی از وضع پروازهاشون یا امکانات و ... در اختیار بازدید کننده نمی زارن.
طرح، روی کاغذ خوبه اما تا وقتی که پای مخابرات با این مدیریتٍِ امنیتی و رگلاتوری که مثل دزد سر گردنه ست ، وسط باشه ، این طرح شکست خورده ست.
علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
این همه خرج کن برنامه بریز ندگ و فنگ و خودتو بکش.

خوب به جای اینا اینترنت پرسرعت به مردم بدین و youtube هم از فیلتر خارج کنید. این یعنی همون IPTV شما. البته امکاناتش خیلی بیشتره و هزینه اش هم هم برای شما مدیران و هم برای مردم کمتر درمیاد.

حالا بیا شبکه شیما پیاده کن دستگاه ست تاپ باکس بخر مودم ADSL بخر که می خواهی پخش زنده اذان از مسجد جمکران رو نگاه کنی مثلا؟
alireza
feedback
اگه سرعت اینترنت رو می بردین بالا خیلی بهتر بود
کی میاد این همه خرج می کنه تا بشینه برنامه ها و فیلم های تکراری ببینه ؟
بیشتر کاربرایی که با اینرنت سر کار دارند دوست دارن فیلم ها وسریال های به روز دنیا دانلود کنن و تماشا کنند.
سجاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
بیش از سه سال از شیما استفاده کردیم هر روز پس رفت داشته، هنوز آزمایش پخش می کند، چند شبکه استانی که قبلا پخش می کرد یکسالی است قطع شده. شبکه اچ دی را پخش نمی کند. برگشت به عقب برنامه ها بیشتر از دو ساعت امکان ندارد، قبلا برخی از شبکه ها برنامه یک هفته قبل را نشان میداد، الان هم کلا قطع شده و شماره پشتیبانی هم یک هفته ای است جواب نمیدهد. مجبور شدیم از گیرنده دیجیتالی استفاده نماییم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام