کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیبر نوری موجود زمینهٔ توسعهٔ شبکهٔ ملی

خبرگزاری ايسنا , 22 مرداد 1390 ساعت 13:12

ایتنا - یک کارشناس فاوا:مقابله با تهدیدات در شبکهٔ ملی اطلاعات همچون سایر جوامع است، ولی اگر جامعهٔ سایبری را همچون دنیای واقع بنگریم، هر تهدیدی که برای دنیای واقعی بروز کند برای مجازی هم قابل وجود داشته باشد، برای یکسری هم وجود خواهد داشت.


شرکت ارتباطات زیرساخت، مهم‌ترین زیرساخت ارتباطی شبکهٔ ملی را در دست دارد و خوشبختانه میزان فیبر نوری که در سطح کشور داریم، زمینه را برای توسعهٔ شبکهٔ ملی فراهم می‌کند.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، علی یوسفی - کارشناس فناوری اطلاعات - دربارهٔ زیرساخت‌های لازم برای شبکهٔ ملی اطلاعات با بیان این مطلب اظهار کرد: باید دانست در این راستا عزم بخش خصوصی، غیردولتی و تعاونی باید جزم باشد و با طرح‌هایی که دولت و شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب توسعه دارد، کمک کنند تا این طرح‌ها هرچه زودتر به سرانجام برسد.

وی گفت: به عنوان نمونه گروه‌های تعاونی می‌توانند در این راستا دیتاسنترهای بزرگ و قوی و هم‌چنین شبکه‌های قوی و امن برای کاربران و خانواده‌ها ایجاد کند که البته نباید فراموش کرد تجمیع دیتاسنترهای این گروه برای ایجاد دیتاسنتری واحد می‌تواند کمک شایانی برای گسترش اطلاعات در سطح جامعه را مورد پوشش قرار دهد.

او اظهار کرد: در حال حاضر بهره‌برداری از دیتاسنترهای خوبی انجام می‌گیرد و باید گفت در حال بهره‌برداری از حداقل توان دیتاسنترهایی هستیم که در بخش‌ها و مراکز مختلف خصوصی قرار دارند، زیرا وقتی بحث محتوا و استفادهٔ کاربران از آن مطرح می‌شود، باید تولید محتوا در اولویت قرار بگیرد و امکاناتی از قبیل واگذاری پهنای باند ۲۰mbps به هر کاربر تا سرعت مورد نیازش تامین شود، در حال اجراست.

یوسفی تصریح کرد: به عنوان مثال ما در گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد یکی از طرح‌های خود که به صورت آزمایشی در حال پیاده‌سازی و پیگیری هستیم، مدارس و مساجد را در دست کار داریم و این آزمایش را با سرعت ۲۰mbps در استان یزد شروع کردیم تا تجربه‌ای باشد برای استفاده از شبکه‌های باند وسیع و ما به عنوان مجری طرح آموزش شهروندی در استان یزد درصددیم تا مردم و همشهری‌ها بتوانند از این شبکه استفاده کنند.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: در این راستا سه رویداد باید شکل گیرد که یکی آموزش شهروند، آمادگی شهر و دیگری دستگاه‌ها و مراکز ارائه‌دهندهٔ خدمت که باید خدماتشان را برای ارائه برروی این بستر آماده کنند.

یوسفی دربارهٔ امنیت شبکهٔ ملی اطلاعات ابراز کرد: وقتی شبکه را بتوان پالایش کرد و سیستم‌هایی که در این شبکه به صورت آنلاین در تمام اطلاعات باشد، می‌تواند شبکه را امن کند تا کلیهٔ کاربران و به‌خصوص خانواده‌ها بتوانند بدون نگرانی به انجام امورشان بپردازند.

او گفت: این بحث در حال حاضر شدنی است، زیرا شبکه‌های خوب و بزرگی در داخل کشور برای تامین امنیت شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد و باید از آن‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به تهدیدات داخلی و ارتباط آن با شبکهٔ ملی اطلاعات اذعان کرد: مقابله با تهدیدات در شبکهٔ ملی اطلاعات همچون سایر جوامع است، ولی اگر جامعهٔ سایبری را همچون دنیای واقع بنگریم، هر تهدیدی که برای دنیای واقعی بروز کند برای مجازی هم قابل وجود داشته باشد، برای یکسری هم وجود خواهد داشت. به هرحال باید هوشیار بود و مراکزی که مسوول پیگیری امنیت اطلاعات هستند، موضوع را با جدیت بیش‌تری پیگیری کنند.


کد مطلب: 19113

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/19113/فیبر-نوری-موجود-زمینه-توسعه-شبکه-ملی

ايتنا
  https://www.itna.ir