۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۱

انحصارگرایی عامل قیمت بالای اینترنت ایران

ایتنا - تنها راه‌ كاهش قيمت اينترنت خارج شدن از انحصار‌گرايي است.
انحصارگرایی عامل قیمت بالای اینترنت ایران
خروج از انحصارگرایی در راستای ارائه خدمات اینترنتی، مهم‌ترین راه‌کار برای کاهش قیمت اینترنت در کشور است.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، محمد تمجیدی - کارشناس فن‌آوری اطلاعات - با اشاره به اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین و تنها مرجع ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، شرکت ارتباطات زیرساخت است، اظهار کرد: باید در نظر داشت که این مسئله تا حدودی موجه است، چراکه ارائه خدمات اینترنتی از لحاظ مسائل امنیتی باید تحت نظارت دولت باشد و این در حالی است که نیازها ایجاب می‌کند ارائه خدمات اینترنتی از انحصارگرایی نیز خارج شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت مخابرات، زیرساخت کافی برای ارائه سرعت‌های بالا را ندارد، تصریح کرد: نبود زیرساخت‌های کافی، به‌دلیل استفاده نکردن از همه تجهیزات مخابرات است.

این کارشناس با اشاره به اینکه باید از نظر ساختار منطقی و فیزیکی، شبکه دیتای کشور افزایش توان و برون‌ده شبکه را داشته باشد، ادامه داد: این در حالی است که شاهراه ارائه اینترنت وجود دارد، ولی اینترنتی برای ارائه وجود ندارد و این مسئله زمانی حل خواهد شد که از انحصار شرکت ارتباطات خارج شود و شرکت‌های خصوصی بتوانند با هزینه‌های پایین، خدمات اینترنتی را به مردم ارائه دهند.

وی به تفاوت چشم‌گیر قیمت اینترنت در ایران نسبت به نرم جهانی اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورهای جهان برای هر مگابیت اینترنت حدود ۱۲ دلار در ماه هزینه می‌شود و این در حالی است که در ایران برای ۱۲۸ کیلو، حدود ۲۵ هزار تومان در ماه هزینه می‌شود.

تمجیدی با بیان اینکه خرید زیرساخت‌های ارتباطی در ایران گران است، افزود: در رابطه با قیمت سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیز تفاوت زیادی با دنیا وجود دارد و این در حالی است که تا حدودی آنچه برخی شرکت‌های خصوصی ارائه می‌دهند، نزدیک به چیزی است که در دنیا وجود دارد.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری کلان نیز در بحث کاهش قیمت اینترنت می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود، ابراز کرد: باید امکان فعالیت مستقل برای سایرین در ارائه خدمات اینترنتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این که بدون کاهش هزینه‌های انتقال، قیمت اینترنت هم‌چنان بالا خواهد بود، اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن اهتمام ویژه داشت، کاهش تعرفه‌های سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارتباطات وایرلس است، چراکه با محقق شدن این امر بسیاری از مردم به سمت استفاده از اینترنت گرایش پیدا می‌کنند و قیمت اینترنت با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.

تمجیدی، نقش مردم را نیز در کاهش قیمت اینترنت و دریافت خدمات با نرخ پایین‌تر، مؤثر عنوان کرد و افزود: خواست مردم از مسئولان و متولیان امر در راستای دریافت خدمات با قیمتی پایین‌تر از زمان فعلی نیز تأثیرگذار خواهد بود، چراکه در صورتی که مردم نیاز خود را منعکس نکنند فعالان عرصه اینترنت با توجه به هزینه‌بر بودن و زمان‌بر بودن ارائه اینترنت پرسرعت و ارزان، تغییری در روند کاری خود نخواهند داد.
کد مطلب: 18899
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام