۰
plusresetminus
شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۰۶

طرح مطالبات نظام صنفی رایانه‌ای در دیدار با وزیر ارتباطات

ايتنا - تقي‌پور: یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌های فعالان حوزه ICT شناساندن ویژگی‌های این حوزه به مدیران و مسئولان در بخش‌های مختلف است.
طرح مطالبات نظام صنفی رایانه‌ای در دیدار با وزیر ارتباطات


مسئولین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، مهم‌ترین مطالبات را با تقی پور مطرح کردند.

به گزارش ایتنا رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با اشاره به همکاری و هماهنگی‌های انجام شده گفت: معتقدیم حوزه ICT توانایی و ظرفیت لازم برای ایفای نقش در اقتصاد کشور را دارد.
وی ادامه داد : یکی از کارهایی که دولت و حاکمیت می‌تواند انجام دهد، تسهیل شرایط کسب و کار این حوزه است. در این راستا الگوبرداری از کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و هند که این مسیر را طی کردند، مفید خواهد بود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌های فعالان حوزه ICT شناساندن ویژگی‌های این حوزه به مدیران و مسئولان در بخش‌های مختلف است.
وی به دیداری که با رییس کمیسیون ارتباطات کره جنوبی داشت، اشاره کرد و گفت: یک سوم اقتصاد کره جنوبی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در کشورهایی چون هند، مالزی، سنگاپور نیز ده یا یازده درصد است. در حالی که سهم ما بسیار ناچیز است.

تقی پور با اشاره به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری اطلاعات اظهار داشت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این حوزه حدود ۴۶۰۰۰ نفر هستند. بنابراین پتانسیل این حوزه زیاد است و کشور منابع انسانی خوبی از این حیث در اختیار دارد. باید توجه مسئولین کشور را به این مسئله جلب نماییم.
وی ادامه داد: ارائه الگوهای کلان، فرهنگ سازی، لزوم سرمایه‌گذاری در این حوزه و برجسته‌سازی تفاوت‌ها و دستاورهای فناوری اطلاعات در اشتغال، بازگشت سرمایه و... از جمله راهکارهای توسعه حوزه ICT است.

تقی پور با بیان این که سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی حدود ۷/۲ است و در سال ۸۸ سهم این حوزه حدود هشت هزار و صد میلیارد تومان و تولید ناخالص ملی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود، بر تعریف یک برنامه و چشم‌انداز برای افزایش
به گفته وزير ارتباطات، یک سوم اقتصاد کره جنوبی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در کشورهایی چون هند، مالزی، سنگاپور نیز ده یا یازده درصد است. در حالی که سهم ما بسیار ناچیز است.
این سهم تاکید نمود.
وی گفت : معتقدیم از هر منظر این حوزه توسعه یابد، به نفع کشور است. چون سطح اقتصاد دانشی افزایش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات با اشاره به این که اهداف برنامه پنجم توسعه، اهداف بلندی است، گفت : باید تلاش کنیم که در تمامی مواردی که ظرفیت داخلی انجام کار وجود دارد، جلوی پروژه‌هایی را که از خارج از کشور خریداری می‌شود بگیریم تا در نهایت به تعادل برسیم و سهم شرکت‌های داخلی نیز مشخص شود.
تقی پور با بیان این مطلب که صنعت ICT باید در جایگاه و شان واقعی خود قرار گیرد گفت: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد قانون حمایت از ظرفیت‌های تولید داخلی است که ظرفیت‌های آن باید استخراج شود.

پرویز رحمتی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این نشست گفت: برای طرح مطالبات دو استراتژی می‌توانستیم داشته باشیم. نخست طرح موضوعاتی که در شرایط موجود احتمال حل آنها در کوتاه مدت متصور نباشد و دوم طرح مشکلات واقعا موجود که احتمال حل آنها وجود دارد و می‌تواند انرژی مثبت برای ورود به حل مسائل میان مدت و بلندمدت ایجاد نماید. ما جهت‌گیری دوم را انتخاب کردیم.
وی در این راستا ده موضوع را به عنوان مهم‌ترین مسائل و مشکلات شرکت‌ها مطرح کرد و افزود: این موضوعات که در سال نخست اجرای برنامه فراروی ما قرار دارند، اگر حل آنها به عنوان کارپایه ورود به اجرای برنامه مورد توجه قرار گیرند در تحول فضای کسب و کار تاثیر بسیار جدی ایجاد خواهد نمود.

رییس سازمان با بیان این که یکی از معضلات شرکت‌ها، مسئله بیمه و مالیات است، اظهار داشت: بخشنامه ۳/۱۴ تامین اجتماعی ویژه شرکت‌های انفورماتیکی تا حدود یک سال پیش اجرا می‌شد. اما متاسفانه حدود یک سال است که از سوی سازمان تامین اجتماعی به مفاد بخشنامه توجه نمی‌شود و اعتراضات مکرر سازمان به تامین اجتماعی بی‌نتیجه مانده است. بنابراین درخواست سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی این است که هماهنگی لازم با ریاست سازمان تامین اجتماعی جهت صدور دستور لزوم رعایت این بخشنامه در شعب و مراکز رسیدگی بیمه صورت گیرد.

رحمتی در ادامه با اشاره به ماده ۱۰۳ برنامه پنج ساله چهارم توسعه مبنی بر ارائه تخفیف به شرکت‌هایی که که از مراکز کاریابی رسمی اقدام به استخدام نیرو می‌کنند، خواستار انجام هماهنگی با ریاست سازمان تامین اجتماعی جهت صدور دستور رعایت ماده ۱۰۳ برای استفاده کلیه شرکت‌هایی که در طی برنامه چهارم
تقی پور با بیان این که سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی حدود ۷/۲ است و در سال ۸۸ سهم این حوزه حدود هشت هزار و صد میلیارد تومان و تولید ناخالص ملی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود، بر تعریف یک برنامه و چشم‌انداز برای افزایش این سهم تاکید نمود.
از این امکان استفاده کرده‌اند، در سال ۱۳۸۹ که سال تمدید برنامه چهارم بوده است، گردید.
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: با تلاش گسترده نمایندگان بخش خصوصی و با همراهی وزارت صنایع و معادن، به منظوراستفاده از ظرفیت قانون نوسازی صنایع و معادن مقرر گردید از سال ۱۳۸۳ به بعد شرکت‌های IT که دارای پروانه تولید از وزارت صنایع می‌باشند در رابطه با درآمد ناشی از حوزه تولید خود، مشمول معافیت شوند، لیکن پس از استفاده محدود برخی شرکت‌ها به مدت یک تا دو سال، شعب سازمان مالیاتی با تفسیر به رای از تداوم آن جلوگیری کردند و متاسفانه تاکنون از جانب سازمان امورمالیاتی سازوکار اجرایی تکمیلی آن ترسیم نشده است.

وی با اشاره به دستور کتبی رییس جمهور مبنی بر استفاده از معافیت مالیاتی در سفر استانی سال گذشته به اصفهان، ادامه داد: سازمان در این راستا خواستار رسیدگی به دستور مکتوب ریاست جمهوری در خصوص بحث پیگیری معافیت مالیاتی شرکت‌های واجد شرایط حوزه IT با سازمان امورمالیاتی است.
رحمتی با بیان این که در چندسال اخیر برخلاف گذشته، تصمیم‌گیری در مورد تعیین ضرائب مالیاتی یک طرفه و بدون توجه به واقعیات موجود بازار اتخاذ و اعلام می‌گردد، خواستار حضور نماینده بخش خصوصی IT به عنوان کارشناس مدعو در فرآیند بازنگری سالانه و تعیین ضرائب مالیاتی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که رویداد برگزاری نمایشگاه الکامپ به لحاظ تقویت بازار داخلی و نیز هدف‌گذاری احراز جایگاه کیفی ترین نمایشگاه منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: مرجوع نمودن حدود یک میلیارد ریال وجه ضبط شده مربوط به حسن انجام معامله توسط شرکت نمایشگاه­ها به این سازمان، اصلاح تاریخ برگزاری نمایشگاه الکامپ هفدهم از ماه محرم به زمان مناسب و حل پایه­ای معضل ارزی ریالی از طریق اصلاح آیین­نامه مصوب هیئت مدیره شرکت نمایشگاه‌ها از جمله مسائلی است که انتظار می‌رود ریاست کارگروه مدیریت فاوا کشور در هماهنگی با وزیر محترم بازرگانی نسبت به حل عاجل و فوری آن اقدام فرمایند.

رحمتی همچنین تسریع در فرآیند کاهش قیمت پهنای باند، حضور نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کمیسیون تنظیم مقررات و تامین شرایط حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سایر کمیته‌های تخصصی کارگروه مدیریت فاوا را خواستار شد.
وی اظهار داشت: با توجه به این که IT به عنوان یکی از صنایع برتر در شمول فشارهای اقتصادی و برخی تحریم‌های اعلامی از جانب کشورهای پیشرفته در این صنعت قرار گرفته و از سوی دیگر در برنامه پنجساله توسعه کشور
رييس سازمان نظام صنفي، تسریع در فرآیند کاهش قیمت پهنای باند، حضور نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کمیسیون تنظیم مقررات و تامین شرایط حضور نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سایر کمیته‌های تخصصی کارگروه مدیریت فاوا را خواستار شد.
به این صنعت توجه ویژه شده، انتظار می‌رود رویکرد حمایتی برای مقابله با تاثیرات منفی تحریم در تامین امکانات حوزه IT از جمله مجاز بودن تامین تکنولوژی با استفاده از ارز دولتی در صرافی‌های مجاز و لزوم پذیرش نرخ تسعیر ارز در قراردادهای طرف‌های دولتی با بخش خصوصی در راستای حل مساله نوسانات ارزی مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر این که رکود نسبی سنوات گذشته، لزوم تسریع در عرضه کارهای جدید و هدایت درست کارهای بزرگ را می‌طلبد، گفت: طرح‌ریزی سازوکار اجرایی مناسب جهت تقویت و رونق بخشی بازار IT از طریق تسریع در ارائه پروژه‌های جدید و نظارت و هدایت پروژه‌های ملی دردست اقدام، بسیار ضروری می‌باشد.
رحمتی خواستار تسهیل شرایط برای دسترسی به منابع مالی جهت توسعه کسب و کار فعالین حوزه IT، اعطای تسهیلات تولیدی توسط بانک‌ها به شرکت‌های دارای پروانه تولید در حوزه IT از وزارت صنایع و نیز تقویت صندوق‌ها و نهادهای حامی مالی فعالین حوزه صنایع پیشرفته و برتر شد.

وی همچنین لزوم تفویض برخی وظایف غیرحاکمیتی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی به نماینده بخش خصوصی و مساعدت در جهت استقرار طرح حمایت از مالکیت معنوی فعالین حوزه IT، تامین شرایط اجرای احکام شوراهای انتظامی را از دیگر درخواست‌های سازمان دانست و ابراز امیدواری نمود با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به طریق دولتی کارگروه مدیریت فاوا کشور، حل مشکلات این حوزه میسر شود.

داود حقگو، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز به مشکلات شرکت‌های PAP و کندی روند حل مسایل و مشکلات به حق این شرکت‌ها اشاره کرد و یادآوری نمود که یکی از خواست‌های محوری این شرکت‌ها، تسهیم عادلانه امکانات مخابراتی میان شرکت مخابرات ایران و یازده شرکت PAP جهت ارائه سرویس ADSL می‌باشد.

رضا حیدری رنجبر، عضو هیئت مدیره سازمان هم ضمن اشاره به تاثیرات منفی تحریم در تامین امکانات حوزه IT، بر اتخاذ راهکاری برای انتقال وجوهات ارزی این حوزه از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با نرخ رسمی دولتی تاکید کرد.

همچنین محمد یوسفیان، عضو دیگر هیئت مدیره سازمان نیز خواستار توجه بیشتر به شرکت‌های فعال در حوزه IT از منظر رویکرد حمایتی موجود به شرکت‌های دانش بنیان گردید و ضمن اعلام مشارکت این سازمان در تدوین آیین‌نامه مربوطه با معاونت علمی و فناوری و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، پیشنهاد بکارگیری حداکثر ظرفیت صنف و سایر طرح‌های درگیر در ارائه راهکار مربوطه را مطرح نمود.
کد مطلب: 18880
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام