کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی سری جدید لپ‌تاپ‌های MacBook Pro

چند گام رو به جلو

مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات , 12 تير 1390 ساعت 15:16

ایتنا - در این سری از لپ‌تاپ‌ها انواع تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به چشم می‌خورد و می‌توان گفت اپل چند گام در خط لپ‌تاپ‌های خود به جلو برداشته است.



اپل با معرفی سری جدید لپ‌تاپ‌های قدرتمند MacBook Pro بار دیگر دوستداران سیب نقره‌ای را به وجد آورد. در این سری از لپ‌تاپ‌ها انواع تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به چشم می‌خورد و می‌توان گفت اپل چند گام در خط لپ‌تاپ‌های خود به جلو برداشته است.

به گزارش ایتنا به نقل از دنیای کامپیوتر و ارتباطات، اگر به همه این به‌روزرسانی‌ها، ویرایش جدید سیستم عامل Mac Os Lion را نیز اضافه كنیم، با تركیبی قدرتمند از سخت‌افزار و نرم‌افزار روبرو می‌شویم كه دست برتر را در بازار پررقابت رایانه‌های همراه از آن خود دارد.

حدوداً سه سال از اولین تغییر اساسی در لپ‌تاپ‌های MacBook می‌گذرد و اكنون پس از گذشت حدوداً یك سال از این تغییر اساسی، سری جدید آن معرفی می‌شود. این سری جدید نیز در سه اندازه ۱۱، ۱۵ و ۱۷ اینچی عرضه می‌شود.

پردازنده
در این سری از لپ‌تاپ‌های اپل، ارتقاء چشمگیری در پردازنده‌ها صورت گرفته و از نسل جدید پردازنده‌های دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای اینتل استفاده شده است. در سری ۱۳ اینچی، پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی Core i۵ و یا نوع ۲.۷ گیگاهرتزی Core i۷ كه سریع‌ترین پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل محسوب می‌شود، استفاده شده است. در حالت Turbo Boost قدرت این پردازنده به ۳.۴ گیگاهرتز می‌رسد كه دو برابر از سری قبلی MacBook سریع‌تر است.

در مدل‌های ۱۵ و ۱۷ اینچی، پردازنده‌ها، ۴ هسته‌ای و از نوع Core i۷ هستند. این پردازنده‌ها با قدرت ۲.۳ گیگاهرتز در حالت عادی، و ۳.۴ گیگاهرتز در حالت Turbo Boost و تا ۸ مگابایت L۳ cache اشتراكی برنامه‌ها را اجرا می‌كنند. در این حالت نیز قدرت آنها معادل دو برابر نسل قبلی است.

همچنین با استفاده از قابلیت Hyper-Threading، انجام هم‌زمان چند برنامه با كارایی بهتری نسبت به مدل‌های قبلی انجام می‌گیرد. در معماری این نسل از پردازنده‌ها، دستیابی سریع‌تری به حافظه ۱۳۳۳ مگاهرتزی انجام می‌پذیرد.

پردازنده گرافیكی نیز در همان چیپ پردازنده مركزی قرار دارد و بطور مستقیم می‌تواند به كش L۳ دستیابی داشته باشد. در عین حال، حافظه گرافیكی در زمان اوج كار و یا هنگام اجرای هم‌زمان چند برنامه به صورت خودكار سرعت كلاك را بالا می‌برد.

وب‌كم، با قدرت FaceTime
اكنون، قابلیت FaceTime حكم یك امضا را برای همه محصولات اپل پیدا كرده است. در سری جدید لپ‌تاپ‌های اپل، این قابلیت با امكان دریافت تصاویر به صورت HD اضافه شده است. پیش از این در سری جدید MacBook Air این قابلیت اضافه شده بود و جای خالی آن در MacBook Pro‌ها واقعاً خالی می‌نمود. با استفاده از این قابلیت می‌توان با سایر محصولات اپل كه FaceTime دارند یعنی MacBook Air، iPhone ۴، iPod Touch نسل چهارم، و iPad ۲ مكالمات تصویری انجام داد.

اتصال Thunderbolt
از ویژگی‌های دیگر اضافه شده در این سری جدید، قابلیت Thunderbolt است كه شیوه‌ای جدید در فرایند سریع انتقال داده محسوب می‌شود. این ایده اولین بار توسط اینتل معرفی شد و اكنون با سری جدید لپ‌تاپ‌های اپل در حقیقت رونمایی می‌شود. با استفاده از اتصال Thunderbolt، در حقیقت DisplayPort و PCI Express به یك اتصال تبدیل می‌شوند.

در این شیوه، نرخ انتقال داده نیز به ۱۰ گیگابیت در ثانیه می‌رسد كه نسبت به اتصال‌های پیشین بطور چشمگیری سریع‌تر است. اتصال Thunderbolt تا ۱۲ برابر سریع‌تر از FireWire ۸۰۰ و تا ۲۰ برابر سریع‌تر از USB ۲.۰ و نیز سه برابر سریع‌تر از USB ۳.۰ برای انتقال داده عمل می‌كند.

درگاه Thunderbolt با داشتن حالت plug-and-play از اتصال HDMI و دستگاه‌های صوتی ۸كاناله نیز پشتیبانی می‌كند و به انواع سخت‌افزار‌های جانبی برای ذخیره، پردازش یا پخش اطلاعات از جمله آداپتور‌های VGA، DVI، و DisplayPort مرتبط می‌شود. با اتصال Thunderbolt، می‌توان بطور هم‌زمان با شش دستگاه – به عنوان مثال چند دیسك سخت خارجی، دستگاه كپچر ویدیو، و دستگاه‌های مشابه دیگر - ارتباط برقرار نمود.

در این سری از لپ‌تاپ‌ها نرم‌افزار‌های جدید iPhoto برای ویرایش انواع تصاویر گرافیكی، iMovie برای ویرایش فایل‌های ویدیویی، GarageBand برای ساختن و ویرایش موسیقی معرفی شده‌اند. كاربران همچنین می‌توانند به فروشگاه نرم‌افزاری جدید اپل (Apple Mac Store) كه بطور ویژه برای نرم‌افزار‌های سازگار با سیستم عامل Mac در نظر گرفته شده است دسترسی داشته باشند و نرم‌افزار‌های جدید را تهیه كنند.

گرافیك
گرافیك سری جدید MacBook Pro نیز ارتقاء چشمگیری پیدا كرده است. در این سری از پردازنده‌های گرافیكی HD ۳۰۰۰ اینتل به همراه ۳۸۴ مگابایت حافظه گرافیكی DDR۳ اشتراكی استفاده شده كه نتیجه آن encode شدن سریع‌تر ویدیو‌ها و انتقال تصاویر HD به ویژه در حالت FaceTime است.

در سری ۱۵ و ۱۷ اینچی پردازنده‌های جدید AMD Radeon به كار گرفته شده كه كارایی سه برابری نسبت به نسل قبلی خود دارند كه قدرت آن در هنگام پردازش بازی‌های سه‌بعدی و یا ویرایش فایل‌های ویدیویی HD احساس می‌شود. همچنین میزان ۱ گیگابایت حافظه ویدیویی اختصاصی GDDR۵ برای پردازش‌های سریع‌تر گرافیكی اختصاص داده شده است.

عمر باتری
عمر باتری در این سری از MacBook Pro‌ها با وجود ارتقاء پردازنده و گرافیك، بیشتر شده است و این امر مدیون معماری بهینه در پردازنده‌ها می‌باشد كه انرژی كمتری مصرف می‌كنند. در حالت مرور اینترنت به صورت بی‌سیم، باتری تا ۷ ساعت كار می‌كند. باتری‌های MacBook تا ۱۰۰۰ بار قابلیت شارژ و تخلیه كامل دارند و ماندگاری آنها به ۵ سال می‌رسد كه از میانگین باتری‌های معمولی لپ‌تاپ‌ها بیشتر است. MacBook Pro به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، كارایی بهینه‌ای نیز در مصرف برق و حفظ انرژی دارد.

اتصالات
اتصال وایرلس ۸۰۲.۱۱n، Bluetooth درونی، اشتراك اتصال ۳G با iPhone ۴، درگاه كارت SDXC تا ۶۴ گیگابایت برای مدل‌های ۱۵ و ۱۷ اینچ، پشتیبانی از ExpressCard و كارت ۳G wireless برای مدل ۱۷ اینچی، درگاه اتصال برق MagSafe، درگاه FireWire ۸۰۰ (كه می‌توان با آن با iPad، iPod، iPhone، دوربین دیجیتال، و هارد دیسك‌های خارجی اتصال برقرار نمود)، و دو درگاه USB ۲.۰ (سه درگاه برای مدل ۱۷ اینچ) از اتصلات موجود در MacBook Pro هستند.

صفحه نمایش این سری از لپ‌تاپ‌های اپل نیز از نوع LED Backlight است و تصاویر شفاف‌تری را نشان می‌دهد. Trackpad چندلمسی نیز كه از جنس شیشه ساخته شده و ابعاد بزرگ‌تری پیدا كرده است، بدون هیچ گونه دكمه و تنها با شناسایی دستورات لمسی تا ۴ انگشت فرمان‌های مربوط را اجرا می‌كند.

MacBook‌های جدید اپل از بدنه‌های آلومینیومی یكپارچه (unibody) ساخته می‌شوند كه سبك‌تر و مقاوم‌تر از نسل‌های قبلی خود هستند كه بنابر ادعای اپل قابلیت بازیافت شدن آنها نیز از انواع قبلی بیشتر است و آلایندگی كمتری برای محیط زیست دارند.

وزن سری‌های ۱۳، ۱۵ و ۱۷ اینچی به ترتیب ۲، ۲.۵، و ۳ كیلوگرم است. ظرفیت دیسك سخت نیز از ۳۲۰ تا ۷۵۰ گیگابایت متغیر است و هر سه مدل از ۴ گیگابایت رم بهره می‌گیرند. قیمت پایه برای سری‌های ۱۳، ۱۵، و ۱۷ اینچ نیز به ترتیب ۱۲۰۰، ۱۸۰۰، و ۲۵۰۰ دلار است.

نقاط ضعف
شاید كمتر نقطه ضعفی را بتوان برای لپ‌تاپ‌های جدید اپل برشمرد. یكی از نقاط ضعف MacBook Pro‌های جدید، عدم استفاده از حافظه‌های فلش است. این نوع حافظه‌ها كه در MacBook Air جدید مورد استفاده قرار گرفته است، علاوه بر كارایی بالاتر و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات، وزن دستگاه را نیز پایین می‌آورند.

یك از دلایل وزن حدوداً بالای این لپ‌تاپ‌ها نیز عدم استفاده از این نوع حافظه‌هاست. به احتمال بسیار زیاد این نوع حافظه‌ها در نسل بعدی لپ‌تاپ‌های MacBook Pro استفاده خواهند شد.

وجود تنها دو یا سه درگاه USB نیز برای یك لپ‌تاپ حرفه‌ای كم به نظر می‌رسد. وجود درایور پخش و رایت Blu-Ray نیز برای لپ‌تاپی با این كارایی بالای گرافیكی و تصویری با وجود رقبای سرسخت در بازار لپ‌تاپ نیز یك گزینه جدی است.

جالب است كه اپل تا این لحظه هیچ درایور خارجی نیز برای این كار عرضه نكرده است. همچنین باید گفت در بازار رقابتی لپ‌تاپ، قیمت‌های پیشنهادی این سری از لپ‌تاپ‌های جدید اپل نسبتاً گران است.

در مجموع می‌توان MacBook Pro‌های جدید اپل را به لحاظ كارایی و انجام بهینه دستورالعمل‌ها نسبت به سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های به كارگرفته شده در آن قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های حال حاضر در بازار محسوب نمی‌شود.


کد مطلب: 18686

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/18686/چند-گام-رو-جلو

ايتنا
  https://www.itna.ir