۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۶

فوجیتسو و سریع‌ترین ابر رایانه دنیا

ایتنا - یک ابررایانه ژاپنی که توسط فوجیتسو ساخته شده، عنوان سریع‌ترین را از رقیب چینی خود ربود و ژاپن را برای نخستین بار در هفت سال گذشته به صدر دارندگان ابررایانه‌ها بازگرداند.
فوجیتسو و سریع‌ترین ابر رایانه دنیا


به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری ایسنا، ابررایانه «کی کامپیو‌تر» که به «رایکن» نیز معروف است، در موسسه ژاپنی پژوهش فیزیکی و شیمی قرار دارد و توسط دولت تامین بودجه شده و قدرت محاسبه هشت کادریلیون را در هر ثانیه دارد.

در دوران افزایش قدرت اقتصادی و تکنولوژیکی چین، بازگشت به جایگاه بر‌تر قدرتمند‌ترین ابررایانه‌ها، مایه غرور برای ژاپن خواهد بود که چند ماه قبل از سوی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پشت سر گذاشته شد.

این ابررایانه ژاپنی سه برابر دومین ابررایانه قدرتمند جهان که توسط دانشگاه ملی فن‌آوری دفاعی چین طراحی شده است، قدرت محاسبه دارد.

دولت ژاپن با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد ین (۱. ۲۵ میلیارد دلار) در پروژه «کی کامپیو‌تر»، قصد دارد این کشور را در میان پیشتازان ابررایانه‌ها قرار دهد.

این ابررایانه می‌تواند برای مقابله با مشکلات پیچیده مربوط به تغییرات جوی و الگوهای هوا‌شناسی مورد استفاده قرار بگیرد. این پروژه هم‌چنین قصد دارد با فراهم کردن یک ابزار رایانشی قوی برای کسب دستاورد در دارو‌ها، مواد و فن آوری‌های جدید، رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد.

این ابررایانه ۶۸ هزار و ۵۴۴ پردازنده دارد که هر یک هشت هسته داشته و در مجموع ۵۴۸ هزار و ۳۵۲ مغز الکترونیکی دارند. هم‌چنین در ظرفیت کامل، ۶۴۰ هزار مغز الکترونیکی خواهد داشت.

فوجیتسو اعلام کرده این امر قدرت کافی برای کاهش زمان مورد نیاز برای کارهایی مانند اجرای شبیه‌سازی ضربان قلب انسان را فراهم می‌کند.

ژاپن ساخت ابررایانه را از اواسط دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد و در طول این سال‌ها، دولت و شرکت‌های ژاپنی سرمایه‌گذاری سنگینی در ابررایانش داشتند. در حالی که ژاپن هرگز از آمریکا در شمار کلی ابررایانه‌های پیشرفته پیشی نگرفت اما سریع‌ترین دستگاه‌هایش برای جایگاه بر‌تر با سیستم‌های آمریکایی در رقابت بوده‌اند.

ژاپن آخرین بار در سال ۲۰۰۴ با سیستم Earth Simulator شرکت NEC Corp صدرنشین بود اما «کی کامپیو‌تر» به نشانه بهبود سرعت ابررایانه‌ها، بیش از ۲۰۰ برابر قدرتمند‌تر از Earth Simulator است.
کد مطلب: 18545
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام