۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۹

رصد ماهواره «رصد»

ایتنا - موقعیت و وضعیت ماهواره «رصد» ماهواره ایرانی با قابلیت تصویربرداری که با موفقیت به فضا پرتاپ شده و اکنون در حال گردش در مدار زمین است را می‌توان به صورت آنلاین و لحظه به لحظه کنترل کرد.
رصد ماهواره «رصد»


به گزارش ایتنا به نقل از فارس، تمامی مراحل طراحی، ساخت و انجام تست‌های پیش از پرتاب این ماهواره تصویربرداری توسط مهندسان و دانشمندان فضایی ایرانی انجام گرفته است.

ماهواره «رصد» دومین تلاش موفقیت آمیز ایران در ساخت و پرتاب ماهواره به مدار زمین با کمک موشک فضایی سفیر رصد به فضا فرستاده شد.

طبق اطلاعاتی که پس از پرتاب ماهواره منتشر شد همه مراحل موشک به درستی عمل کرده و در ‌‌نهایت ماهواره طبق برنامه زمان بندی از مرحله آخر موشک جدا شده و در مدار ۲۶۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است. مداری که رصد برای دو ماه در آن به حرکت خود ادامه خواهد داد.

رضا مظفری‌نیا رئیس دانشگاه صنعتی مالک اش‌تر نیز امروز اعلام کرد اولین تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات تله متری ماهواره رصد دریافت شده است.

به گفته وی دریافت اطلاعات نشان می‌دهد که زیر سیستم‌ها در بهترین شرایط کاری مشغول به کار بوده و شرایط ماهواره بهتر از شرایط پیش بینی شده است.

بر اساس اطلاعات لحظه به لحظه‌ای که بر روی وب سایت کنترل مسیر ماهواره‌های فعال در مدار زمین قرار می‌گیرد، ماهواره رصد هم اکنون در عرض جغرافیایی منفی ۳۷. ۱۸ و طول جغرافیایی منفی ۱۱۳. ۰۷ قرار گرفته است، اطلاعاتی که هر لحظه تغییر پیدا می‌کنند.

سرعت چرخش ماهواره رصد در ارتفاع ۲۸۶ کیلومتری از زمین ۷. ۴۸ کیلومتر بر ثانیه است.

نکته جالب توجه دیگر درباره وضعیت ماهواره رصد در این وب سایت، این است که علاوه بر قرار گرفتن نام این ماهواره در لیست ماهواره‌هایی که به تازگی پرتاب شده‌اند در بالای لیست ماهواره‌هایی قرار گرفته که بیشترین تعداد پیگیری و کنترل آنلاین بر روی آن‌ها انجام شده است.

«رصد» هم اکنون در حال عبور از فراز اقیانوس پاسیفیک جنوبی بوده و در حال نزدیک شدن به شمال آمریکای جنوبی و نیکاراگوئه، شمال اروپا، آسیا و در ‌‌نهایت استرالیا است.
کد مطلب: 18513
نام شما
آدرس ايميل شما


هاشم مرادي
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام ضمن تشكر و خسته نباشيد بسيار خرسندم و مشتاق استفاده بيش از اين از خدمات اين پروژه ملي هستم .
...A
feedback
Iran, Islamic Republic of
عالیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــِی
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام