۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۳

جزئیات همکاری فضایی ایران و روسیه

ایتنا - مسئولان ایران خواستار همکاری روسیه در ساخت ماهواره «ایران ست»، ساخت ماهواره‌های نسل جدید و اعزام فضانورد ایرانی به مدار زمین شدند و روسیه نیز آمادگی خود را برای همکاری با ایران در زمینه ساخت تلویزیون‌های ماهواره‌ای و اینترنتی اعلام کرد.
جزئیات همکاری فضایی ایران و روسیه

به گزارش ایتنا به نقل از مهر، در راستای همکاری‌های فضایی بین دو کشور ایران و روسیه دو سال پیش پروتکل همکاری بین مسئولان دو کشور به امضا رسید که مهم‌ترین موضوع آن ساخت ماهواره «ایران ست» بود و طبق آن یک کارگروه مشترک نیز هر ۶ ماه یکبار با برگزاری نشست‌هایی روند انجام این پروتکل را بررسی می‌کند.

براین اساس مسئولان سازمان فضایی ایران در دیدار با «ایگور شگولف» وزیر مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه که اواخر هفته گذشته به ایران سفر کرده بود مهم‌ترین خواسته خود را همکاری روسیه در پروتکل ساخت ماهواره «ایران ست» اعلام کردند و خواستار همکاری روسیه در زمینه ساخت ماهواره‌های نسل جدید و اعزام فضانورد ایرانی به مدار زمین شدند.

در قالب تداوم این همکاری‌ها ایران علاقمندی خود را بر افزایش سرعت اجرای مفاد این پروتکل اعلام کرده تا این پروتکل شکل عملیاتی و اجرای واقعی به خود بگیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران در دیدار با وزیر مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه ایران سه موقعیت ماهواره ثبت شده در اتحادیه جهانی مخابرات دارد که به دلیل تحریم‌های ظالمانه تاکنون موفق نشده ماهواره را در این موقعیت‌ها مستقر کند تاکید کرد: اگر چه در یکی از این موقعیت‌ها ماهواره داریم که با موفقیت کار می‌کند اما در مورد دو موقعیت ماهواره‌ای دیگر به دلیل عدم استفاده با مشکل از دست دادن موقعیت‌های ماهواره‌ای خود روبرو هستیم که امیدوارم با کمک کشور دوست و همسایه روسیه بتوانیم ماهواره «ایران ست» را در یکی از این موقعیت‌ها قرار دهیم.

حمید فاضلی با اشاره به ارتقاء جایگاه سازمان فضایی ایران و توجه خاص رئیس جمهوری به فعالیت‌های فضایی گفت: در جایگاه جدید از ما انتظار می‌رود با تسریع فعالیت‌های علمی، عقب ماندگی‌های دوران جنگ و دفاع مقدس را پرکنیم.

در همین راستا وزیر مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه نیز از کمک به ایران در زمینه ساخت ماهواره‌های کوچک خبر داد و گفت: پژوهشگاه علمی تحقیقاتی روسیه در زمینه توسعه صنایع فضایی بسیار فعال است که در صورت تمایل ایران می‌توانیم در این بخش طرحی را برای همکاری آماده کنیم. روسیه همچنین در زمینه ساخت تلویزیون‌های ماهواره‌ای و اینترنتی آمادگی همکاری با ایران را دارد.

ایگور شگولف با بیان اینکه ارتباطات ماهواره‌ای بخش مهمی از اقتصاد روسیه را به خود اختصاص داده و این ارتباطات از وزارت مخابرات کشور جدا و زیر نظر آژانس فضایی روسیه اداره می‌شود تاکید کرد: وزارت مخابرات مشتری اصلی و سفارش دهنده همه ماهواره‌ها و ارتباطات ماهواره‌ای است.

وی ادامه داد: اخیرا اقدامات زیادی در زمینه منظومه‌های مخابراتی در روسیه در حال انجام است و چهار ماهواره مخابراتی در حال ساخت داریم که اولین آن‌ها در تابستان امسال به فضاپرتاب خواهد شد و بعد از آن تا سال ۲۰۱۵ با فاصله‌های زمانی کوتاه سه ماهواره دیگر نیز به فضا خواهیم فرستاد.
کد مطلب: 18425
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام