کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صنعت تجهيزات مخابرات از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس

خبرگزاری ايسنا , 16 خرداد 1390 ساعت 16:38

ایتنا - وضعیت صنعت تجهیزات مخابرات در ایران توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شد.




به گزارش ایتنا به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌ها در این گزارش ابتدا صنعت تولید تجهیزات مخابراتی در دنیا را مورد بررسی قرار داده و در ادامه، به نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در این صنعت اشاره کرده است.

هم‌چنین در قسمت اصلی گزارش، به بررسی صنعت تولید تجهیزات مخابراتی کشور پرداخته شده و ضمن مصاحبه با کار‌شناسان و فعالین این عرصه، چالش‌ها و مشکلات اصلی این صنعت استخراج شده است.

در بخش دیگری از گزارش فهرست کاملی از تجهیزات مخابرات شناسایی و طبقه‌بندی شده و سپس محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی و توان تولید تجهیزات توسط این تولیدکنندگان شناسایی شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بخشی از این گزارش خاطرنشان می‌کند که با وجود تولید بسیاری از تجهیزات مخابراتی در کشور، بخش عمده نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که برای روشن شدن موضوع، آمار واردات تجهیزات مخابراتی کشور در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ استخراج شده است.

از سوی دیگر مشکلات توسعه صنعت تولید تجهیزات مخابرات داخلی در این گزارش شناسایی شده که مهم‌ترین آن‌ها فقدان بخش قوی تحقیق و توسعه در این حوزه، عدم هماهنگی و نظارت مستمر وزارتخانه‌های مربوطه در کنترل و پایش تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان و اطمینان از هزینه‌کرد صحیح آن در ایجاد ارزش افزوده در صنعت تجهیزات مخابرات و عدم اجرای قانون حداکثر استفاده از توان فنی و صنعتی کشور است.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر صنعت تولید تجهیزات مخابراتی کشور با چالش‌های عمده‌ای روبرو است که برخی از این چالش‌ها از فقدان برنامه شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برای مهاجرت به فناوری‌های روز و فقدان هماهنگی میان وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنایع و معادن، علوم تحقیقات و فناوری و بازرگانی در برنامه‌ریزی‌هایICT کشور، عدم توجه لازم به بخش تحقیق و توسعه صنایع مخابرات، قطبی شدن فناوری‌ها در جهان، عدم رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و صنعتی کشور ناشی می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد کرد که برای گذر از وضعیت فعلی و ایجاد صنعت تجهیزات مخابراتی توانمند در کشور لازم است بازارهای تقاضای کشور و منطقه به طور مستمر شناسایی شود و برنامه جامعی توسط وزارتخانه‌های فوق‌الذکر برای صنایع مخابراتی کشور تدوین شود. هم چنین باید تحقیق و توسعه بخش صنایع مخابرات تقویت شده و زنجیره تجاری‌سازی در این صنعت ایجاد شود. اجرای مواد (۳) و (۸) قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی و تولیدی کشور نیز باید در دستور کار قرار گیرد.


کد مطلب: 18349

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/18349/صنعت-تجهيزات-مخابرات-نگاه-مرکز-پژوهش-های-مجلس

ايتنا
  https://www.itna.ir