۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۲۸
اولین آدرس‌های نسخه 6 اینترنت در راهند

روزی مهم برای اینترنت

ايتنا - برطبق پیش‌بینی‌ها در نیمه این دهه، ۴۰ درصد از جمعیت جهانی (حدود سه میلیارد نفر) آنلاین خواهند بود.
روزی مهم برای اینترنت
چهارشنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) روز مهمی برای دنیای شبکه است به طوری که در این روز اولین آدرس‌های نسخه ۶ اینترنت پروتکل نسخه (IPv۶) آزمایش می‌شوند.

به گزارش ایتنا از مهر، در سال ۲۰۱۱ عددهایی که آدرس‌های فعلی شبکه را می‌سازند تمام می‌شوند، بنابراین نیاز است که از نسخه جدید اینترنت پروتکل برای رفع این مشکل استفاده شود.

درحقیقت IPv۴ یا نسخه فعلی اینترنت پروتکل اجازه می‌دهد که تنها ۲ به روی ۳۲ آدرس ساخته شود.

این درحالی است که نسخه جدید یعنی IPv۶ ساخت ۲ به روی ۱۲۸ آدرس اینترنتی را امکان‌پذیر می‌کند.

برای توضیح بیشتر می‌توان گفت که در نسخه فعلی، هر آدرس IP از یک عدد ۳۲ بیتی که به ۴ گروه از اعداد اعشاری بین ۰ تا ۲۵۵ تقسیم می‌شوند تشکیل شده است.

این درحالی است که با ورود نسخه جدید IPv۶، آدرس یک عدد ۱۲۸ بیتی خواهد بود که به ۸ گروه از اعداد با مبنای ۱۶ با ارزش‌های اعشاری بین ۰ تا ۶۵۵۳۵ تقسیم می‌شود.

بنابراین در هر متر مربع سطح زمین ۶۶۶ هزار میلیارد میلیارد آدرس IPv۶ وجود دارد درحالی که در هر میلیون متر مربع از سطح زمین تنها ۷ آدرس IPv۴ می‌توان ساخت.

چهارشنبه این هفته، ۸ ژوئن، روزWorld IPv۶ Day نامگذاری شده است.
در این روز، اولین آزمایشات این پروتکل جدید انجام می‌شود.

شرکت کنندگان این آزمایش که در میان آن‌ها نام‌هایی چون سیسکو، گوگل و یاهو به چشم می‌خورد حمایت کامل خود را از ترافیک IPv۶ مورد محک قرار می‌دهند.

به گفته کار‌شناسان، بیشتر کاربران نباید هیچ تغییری را در آدرس‌های سایت‌ها احساس کنند و احتمال بروز چند مشکل کوچک در اتصال شبکه‌های خانگی کمی قدیمی تنها ۰. ۰۵ درصد است.

شرکت «سیسکو» در راستای این آزمایش، یک سری محصولات و خدماتی را ارائه کرده است که عبور شرکت‌های تجاری از IPv۴ به IPv۶ را آسان می‌کنند.

«مارک تونسلی»، مهندس سیسکو در این خصوص توضیح داد: «سیسکو تعداد زیادی از بسته‌های محتوی سوئیچ‌ها، روتر‌ها و دستگاه‌های امنیتی را ارائه کرده است که می‌توانند در آزمایشات بین‌المللی IPv۶ به خوبی عمل کنند. IPv۴ در ۳۰ سال گذشته بسیار خوب کار کرده است. بنابراین انتقال به یک نسخه جدید آسان نخواهد بود اما این انتقال برای ادامه رشد اینترنت بسیار ضروری است.»

وی افزود: «سیسکو برای آسان کردن عملیات انتقال به مشتریان خود در سه مرحله کمک می‌کند. این سه مرحله عبارتند از: نگهداری، آماده سازی و دستیابی. در مرحله اول، مشتریان با استفاده از فناوری‌های انتقال باید بتوانند داده‌های خود بر روی سیستم‌های موجود را کنترل کرده و از آن‌ها نگهداری کنند. آماده سازی، مرحله برقراری اتصال میان IPv۶ و IPv۴ به روشی استراتژیک است و در ‌‌نهایت، مرحله دستیابی، انتقال کامل به پروتکل ۶ است. استفاده از IPv۶ به غول‌های انفورماتیکی اجازه می‌دهد که شبکه‌های بزرگ‌تر و موثرتری را طراحی کنند و به نوآوریهای جدیدتری برسند.»

پیش‌بینی‌های شرکت سیسکو نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا ۱۵ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهند شد.

رشد اخیر تبلت‌ها و تجهیز دستگاه‌هایی چون تلویزیون‌ها و خودرو‌ها به اتصالات اینترنتی موجب خواهد شد که ظرف چهار سال آینده تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه به رقم ۱۵ میلیارد برسد.

برطبق این پیش‌بینی‌ها در نیمه این دهه، ۴۰ درصد از جمعیت جهانی (حدود سه میلیارد نفر) آنلاین خواهند بود.
سیسکو همچنین تخمین زده است که ترافیک اینترنت تا سال ۲۰۱۵ به ۸۰ اگزابابت در ماه خواهد رسید.

در سال ۲۰۰۴ ترافیک ماهانه انتقال اطلاعات در اینترنت ۱ اگزابایت (یک میلیارد گیگابایت) بود.
کد مطلب: 18329
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام