۰
plusresetminus
يکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۹
وزیر ارتباطات وعده داد؛

شبکه ملی اطلاعات و دیتاسنترهای استانی در راهند

ایتنا - تقی پور‌: براي كاهش مشكل ديتاسنترها، تمامي استان‌ها به ديتاسنتر مجهز خواهند شد.
شبکه ملی اطلاعات و دیتاسنترهای استانی در راهند
وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر ۱۱ ديتاسنتر استاني در كشور در حال راه‌اندازي است و براي كاهش مشكل ديتاسنترها، تمامي استان‌ها به ديتاسنتر مجهز خواهند شد و دسترسي از شبكه ملي اطلاعات نيز براي ديتاسنترها فراهم مي‌شود.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، رضا تقي‌پور در مراسم اختتاميه نوزدهمين كنفرانس مهندسي برق ايران در دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان اينكه همايش‌هاي علمي بايد از آينده‌نگري برخوردار باشند، اظهار كرد: اساتيد و دانشگاهيان كشور در برگزاري همايش‌هاي علمي لازم است كه مباحث راهبردي و استراتژيك را در حوزه‌هاي مختلف از جمله حوزه فناوری اطلاعات، داشته باشند.

وي بيان كرد: هم‌چنين در همايش‌هاي علمي لازم است به چرخه تبديل فناوری به محصول توجه شده و سازمان‌هاي مردم نهاد نيز براي ايجاد اين چرخه در همايش‌ها حضور داشته باشند.

وزير ارتباطات با بيان اينكه دولت سعي دارد سياست‌گذاري‌هاي خود را به سمت خصوصي‌سازي پيش ببرد، افزود: ما نيازمند فكر و ايده قوي‌تر در حوزه توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات هستيم.

وي با بيان اينكه برنامه اصلي اين وزارتخانه الكترونيكي كردن خدمات دولت است، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه خدمات دولت به دولت، صد درصد الكترونيكي مي‌شود.

تقي‌پور اضافه كرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طي سال‌هاي گذشته تلاش‌هاي بسياري براي الكترونيكي كردن خدمات دولت انجام داده و طبق برنامه پنجم توسعه ۷۰ درصد خدمات دولت به مردم بايد الكترونيكي شود و صد درصد خدمات دولت به دولت نيز بايد اين روند را طي كند.

وي با بيان اينكه دانشمندان و اساتيد دانشگاهي با فعاليت‌هاي علمي انجام داده خود در معرض حركت دانش هستند، بيان كرد: اگر نتوانيم تلاش‌هاي علمي را به فناوری و فناوری را به محصول تبديل كنيم، نمي‌توانيم وارد چرخه اقتصادي شويم و جاي نگرفتن در چرخه اقتصادي موجب مي‌شود كه منابع در حال حاضر كشور پاسخگوي مناسب مردم نباشد.

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نام‌گذاري سال جهاد اقتصادي، افزود: در صورتي كه تلاش‌هاي دولت در راستاي برنامه‌هاي توسعه‌اي باشد، هم‌افزايي به وجود مي‌آيد.

وي با بيان اينكه دولت دهم نقش به سزايي در شكل‌گيري دولت الكترونيك داشته است، افزود: امروزه بسياري از كشورهاي جهان اقتصاد دانش‌بنيان را برمبناي ارتباطات و فناوری اطلاعات و پهناي باند ايجاد كرده‌اند كه طبق برنامه پنجم توسعه كشور نيز ايران بايد به اين موارد دست يابد.

تقي‌پور با بيان اينكه در سال ۱۹۶۰، سرمايه‌گذاري در حوزه IT تنها برروي سيستم بوده است، عنوان كرد: امروز بيش‌تر كشورها به سمت سرمايه‌گذاري بر روي محتوا پيش مي‌روند كه ايران نيز بايد در اين راستا قدم بردارد و از طريق نرم‌افزار و خدمات به ارزش افزوده برسد.

وي بيان كرد: وزارت ارتباطات اهداف كمي بالايي براي رسيدن به توسعه و دولت الكترونيك دارد كه از اين ميان مي‌توان به شاخص‌هاي آمادگي الكترونيك، پورت‌هاي پرسرعت، خدمات الكترونيكي بين دستگاهي و غيره اشاره كرد.

وزير ارتباطات با بيان اينكه كشور در زمينه ارتباطات صوتي داراي مشكل نيست، افزود: ارتباطات صوتي كشور درباره تلفن ثابت و تلفن‌هاي همراه با مشكل روبرو نيست و تمام نيازهاي كشور برآورده شده است.

او با بيان اينكه واگذاري تلفن‌هاي همراه در كشور به روز است، تصريح كرد: بحث‌هاي خدمات ارزش افزوده، پهناي باند و ظرفيت IT كشور طي سه سال گذشته به طور ميانگين هر ساله ۵۰ درصد افزايش داشته است.

تقي‌پور گفت: تا سال ۸۸ هيچ‌گونه ترانزيت پهناي باند در كشور وجود نداشت ولي امروزه به واسطه فعاليت‌هاي انجام گرفته در وزارت ارتباطات، مسير ترانزيت پهناي باند كشور باز شده است.

وي با اشاره به توسعه زيرساخت‌هاي كشور در زمينه فناوری اطلاعات تاكيد كرد: اين وزارتخانه برروي شبكه ملي اطلاعات توجه ويژه‌اي انجام داده و با ظرفيت بالا و پهناي باند زياد مي‌تواند پاسخگويي همه نيازهاي كشور باشد.

وزير ارتباطات افزود: شبكه ملي اطلاعات زيرساخت‌هاي مهمي را در كشور ايجاد مي‌كند كه از جمله آن مي‌توان به توسعه فيبر نوري كشور اشاره كرد.

وي با بيان اينكه شبكه ملي اطلاعات داراي سرعت هشت مگابيت بر ثانيه و به طور ميانگين ۴ مگابيت بر ثانيه خواهد بود، گفت: در اين شبكه خدمات آموزش از راه دور كه نيازمند پهناي باند وسيع است و سرويس‌دهي به كتابخانه‌هاي ديجيتال پيش‌بيني شده است.

وزير ارتباطات در پايان تاكيد كرد: از ديگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ايجاد سلامت الكترونيك و پرونده‌هاي پزشكي الكترونيكي است كه از طريق شبكه ملي اطلاعات ايجاد خواهد شد.
کد مطلب: 18158
نام شما
آدرس ايميل شما