۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۹

اینترنت و فکر خودکشی در کودکان

ایتنا - هیچ‌کس مسئولیت کنترل سن کاربرن اینترنتی را برای دسترسی به محتوی شبکه به عهده نگرفته است.
اینترنت و فکر خودکشی در کودکان
متخصصان پس از آگاهی از نتایج دو مطالعه که نشان می‌داد دسترسی کودکان به بخش‌های خطرساز محتوی اینترنت برای کودکان بسیار ساده‌تر از حد تصور است، برای محدود کردن دسترسی آنها به محتوی اینترنت شیوه‌های مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری مهر، متخصصان راهکارهایی از قبیل جایگزینی شماره کارت‌های اعتباری به جای تاریخ تولد برای ورود به سایت‌های اینترنتی و یا حتی اختصاص دادن رمزهای عبور اینترنتی جهانی به کاربران را برای کنترل دسترسی کودکان به محتوی شبکه پیشنهاد کرده‌اند.

به گفته «سیندی بانین» متخصص خانواده، هیچ‌کس مسئولیت کنترل سن کاربرن اینترنتی را برای دسترسی به محتوی شبکه به عهده نگرفته است برخی بر این باورند برای این کار به قوانین جدیدی نیاز است اما بانین و دیگران باور دارند که این مسئولیت به عهده خانواده‌ها و مالکان شبکه‌های اجتماعی است تا بر سن کاربرانی که از شبکه استفاده می‌کنند، نظارت داشته باشند.

مشکل اصلی کجاست؟
بر اساس یکی از جدید‌ترین مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته، خانواده‌ها در برابر فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان ملایمت بیش از اندازه‌ای نشان می‌دهند، برای مثال گزارش جدید مصرف کنندگان نشان می‌دهد ۷. ۵ میلیون نفر از کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک، بر خلاف قانون محدودیت سن این شبکه، کودک هستند و نکته جالب توجه اینجا است که خانواده‌ها به کودکان خود کمک کرده‌اند تا عضو فیس‌بوک شوند.

بررسی دیگری بر روی هزار جوان نشان می‌دهد والدین با زیر پا گذاشتن محدودیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی برای ورود کاربران زیر ۱۳ سال وضع کرده‌اند، به کودکان خود کمک می‌کنند در این شبکه‌ها عضو شوند، در حالی که بسیاری از آن‌ها از خطرات این کار آگاهی ندارند.

برای مثال در یک نمونه پسر بچه‌ای پس از عضویت در شبکه «مای اسپیس» به سرعت تغییر رفتار داد به طوریکه وی همواره مضطرب و افسرده بود.

بررسی‌های مادر این کودک نشان دادن دوستان وی در این وب سایت او را دست انداخته و مورد تمسخر قرار می‌دادند در عین حال وی را تشویق می‌کردند تا خودکشی کند تا حدی که این پسر بچه در تصمیم خود برای خودکشی مصمم شده بود و این کار را انجام داد، اما مادر به موقع وی را یافته و توانست جانش را نجات دهد.

آیا به اندازه کافی از کودکتان محافظت می‌کنید؟
خشی از راه حل این مشکل با استفاده از تکنولوژی قابل رفع است و خانواده‌ها برای کنترل این مشکل توده‌ای از ابزار‌ها را در اختیار دارند.

برای مثال دو نرم افزار Spector Soft و eBlaster می‌توانند تمامی فعالیت‌های شبکه اجتماعی کودکان را کنترل کرده و گزارش آن را برای خانواده‌ها ایمیل کند.

متاسفانه اغلب این نرم‌افزار‌ها به اندازه‌ای پیچیده هستند که معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

به گفته بانین یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای کنترل فعالیت‌های آنلاین کودکان، بیرون آوردن رایانه‌ها از اتاقهای شخصی و قرار دادن آن در قلمرو کل خانواده است.

در عین حال خدمات موثر‌تر دیگری نیز برای کنترل سن کودکان وجود دارد برای مثال پدر و مادر‌ها می‌توانند با استفاده از شماره کارت‌های اعتباری خود سن واقعی فرزندشان را در وب سایت اعلام کنند تا به این شکل امکان دسترسی آن‌ها به محتوی شبکه امکانپذیر و یا محدود شود.

نقش خانواده‌ها تاثیرگذار‌تر از تکنولوژی
پیشنهاد دیگر مرزبندی محتوی شبکه برای کودکان و مسدود کردن بخشهای نامناسب اینترنت از دسترسی آن‌ها است.

اما حقیقت اینجا است که کودکان در ‌‌نهایت می‌توانند شیوه‌ای را بیابند تا به اینترنت واقعی دسترسی پیدا کنند.

با این همه متخصصان بر سر یک راهکار موثرتوافق دارند: نظارت هوشمند والدین، آموزش بهتر و آگاهی از شیوه مقابله با آسیبهای سایبری از قبیل ویروس‌ها، هکر‌ها و مزاحمتهای فردی بهترین شیوه برای حفظ کودکان از محتوی اینترنت است.
کد مطلب: 18082
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام