۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۷
زارعيان:

لزوم شفافيت در شاخص‌هاي انتخاب چهره برتر IT

ايتنا - بحث‌هاي مورد استفاده براي انتخاب چهره برتر طبيعتا بايد فعاليت اين فرد در زمينه‌هاي حقوقي و فناوري اطلاعات، اجتماعي فناوري اطلاعات و زيرساختي فناوري اطلاعات مدنظر قرار گيرد و بايد در هر سه حوه تاثيرگذار باشد.
لزوم شفافيت در شاخص‌هاي انتخاب چهره برتر IT

داوود زارعيان مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران و كارشناس حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایتنا، با اشاره به انتخاب چهره برتر فناوري اطلاعات اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته حركت بسيار خوبي در زمينه انتخاب چهره برتر حوزه فناوري اطلاعات را از ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات مشاهده كرديم كه طبيعتا هر انتخابي تاثيري مثبت دارد بر حوزه فناوري اطلاعات، و همچنين افراد مسئول در اين حوزه، زيرا مي‌تواند به اين افراد انگيزه لازم براي انجام وظايفشان به نحو احسن بدهد. به عبارتي اين انتخاب مي‌تواند يك انگيزه براي كساني باشد كه بخواهند در حوزه IT چهره برتر هم از نظر كاري و هم از نظر توانايي و سطح علمي باشند.

وي ادامه داد: به همان نسبت كه اين انتخاب مي‌تواند تاثير مثبت داشته باشد، مي‌تواند داراي تاثير منفي هم باشد. البته اين تاثير منفي زماني رخ مي‌دهد كه انتخاب بر اساس شاخص‌هاي مطرح و تعريف شده نباشد.

زارعيان افزود: اتفاقي كه در سال‌هاي گذشته افتاد، من خود شخصا با آن موافق بودم ضمن اينكه براي كساني كه انتخاب شده بودند نيز احترام زيادي قائلم ولي چون در مراسم اعلام و معرفي چهره برتر، شاخص‌هاي تعريف شده براي انتخاب اعلام نشد باعث ايجاد ابهاماتي براي افراد شد و به نظر من بايد در مراسم، تمام مراحل و چگونگي انتخاب چهره برتر اعلام مي‌شد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات در ادامه سخنان خود به ملاك‌هاي انتخاب چهره برتر از ديدگاه خود اشاره كرد و گفت: اين انتخاب بايد به كمك يك جمع متخصص ده الي پانزده نفره صورت گيرد كه در اين جمع بايد شاخص‌هايي به عنوان سرفصل ملاك‌هاي انتخاب بررسي و نقد شود و در هنگام اعلام شخص برتر، شاخص‌هاي مورد استفاده در جمع مطرح شود.
همچنين بهتر است جميع متخصصان چند كانديد را با توجه به شاخص‌هاي درنظر گرفته شده اعلام كنند و انتخاب را در ابتدا به دست فعالان و مخاطبان حوزه فناوري اطلاعات انجام دهند و سپس بعد از نظرسنجي از آنان، فرد منتخب را دوباره از نظر ملاك‌هاي خود نقد كنند.

زارعيان ادامه داد: از نظر من ۵ شاخص اصلي و كلان بايد در نظر گرفته شود و در هر حوزه هم چند شاخص فرعي بايد مدنظر قرار گيرد.
به عنوان مثال سابقه فرد و توانايي و سطح علمي آن، كارها و فعاليت‌هاي اجتماعي، فعاليت‌هاي حقوقي و فعاليت‌هاي علمي و دانش روز آن مدنظر قرار گيرد و در هر يك از اين شاخص‌ها بايد زيرمجموعه‌هاي ديگري نيز براي اين شاخص‌ها تعريف شده و به صورت شفاف مطرح شود.

وي تاكيد كرد: از بحث‌هاي مورد استفاده براي انتخاب چهره برتر طبيعتا بايد فعاليت اين فرد در زمينه‌هاي حقوقي و فناوري اطلاعات، اجتماعي فناوري اطلاعات و زيرساختي فناوري اطلاعات مدنظر قرار گيرد و بايد در هر سه حوه تاثيرگذار باشد.

مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران خاطرنشان كرد: اگر چهره برتر اين حوزه بدون هيچ مسئله و بر اساس شاخص‌هاي مورد بررسي از سوي متخصصان انتخاب شود مطمئنا تاثير بسيار مثبتي در حوزه خواهد داشت و به افراد اين انگيزه را مي‌دهد كه به رونق اين حوزه كمك كنند، همچنين بايد ضمن انتخاب شدن اين چهره، شايستگي و توانايي فرد به درستي هم در رسانه‌ها و در حوزه ارائه شود.

وي در پايان گفت: اميدوارم چهره برتر امسال با شفافيت كامل و زير نظر متخصصان، مخاطبان حوزه و داوران نهايي و بر اساس شاخص‌هايي مورد اشاره انتخاب شود البته هيچكس كامل نيست ولي اميدوارم فردي كه انتخاب مي‌شود حداقل فعاليت‌هاي لازم را براي توسعه اين حوزه انجام داده باشد.
کد مطلب: 17986
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام