کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شبکه ملی اطلاعات، بحث‌ها و حاشیه‌ها

خبرگزاری ايسنا , 7 ارديبهشت 1390 ساعت 11:08

ایتنا - انتظار داريم با اجراي اين پروژه قيمت تمام شده براي مشتركان قابل كاهش باشد


يكي از ايده‌هاي مؤثري كه در دولت نهم و دهم باعث بروز دغدغه‌اي براي افزايش پهناي باند شده است، بحث دولت الكترونيكي بوده كه به واسطه آن نيز طرح كلان "شبكه ملي اطلاعات" در بدنه وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات برنامه‌ريزي شده است كه به گفته وزير ارتباطات اين شبكه بر پايه‌ پروتكل اينترنت طراحي شده است و از زيرساخت‌هاي اصلي دولت الكترونيك محسوب مي‌شود.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاري دانشجويان، شبكه ملي اطلاعات كه بعضا نام‌هايي مثل زندگي الكترونيكي و يا شهروند الكترونيكي هم به آن داده شده بود و مي‌تواند زيرساخت‌هاي خدماتي و الكترونيكي در برنامه پنجم توسعه را تحت پوشش قرار دهد، اجزاي مختلفي دارد كه يكي از آن مربوط به زيرساخت، بخشي به شركت فن‌آوري اطلاعات و بخش ديگر به مركز تحقيقات مخابرات ايران مربوط است.

با توجه به برآوردهاي انجام شده از نظر برخي مسوولان با اجرايي شدن اين پروژه پهناي باند قابل ارائه به متقاضيان، به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش پيدا مي‌كند به نحوي كه اين افزايش در بخش بين‌المللي حدود ۲۰ برابر ظرفيت پهناي باند كنوني خواهد بود و ساده‌ترين تحليلي كه از مزاياي راه‌اندازي چنين شبكه‌اي مي‌توان داد اين است كه ديگر براي دسترسي به يك سايت نيازي به عبور از پهناي باند بين‌الملل نخواهيم داشت و همچنين نيازي نيست كه ديگر براي يافتن برخي اطلاعات مشخص به مراكز داده خارج از كشور رجوع كنيم.

قائم مقام وزير ارتباطات در امور فن‌آوري و بين‌الملل معتقد است كه وجود يك شبكه با عرض باند بالا براي حوزه فن‌آوري اطلاعات كشور بسياري از دغدغه‌هاي موجود را برطرف مي‌كند، هرچند در اين شبكه ديتاسنترهاي داخلي فراواني نياز است و ماژول‌هاي مختلفي نيز دارد كه اگر بتوانيم شبكه ملي را راه‌اندازي كنيم، وزارت ICT دين خود را به كشور ادا كرده است زيرا اين شبكه باعث انقلابي در حوزه فن‌آوري اطلاعات مي‌شود.

مهدي اخوان بهابادي به گسترش عدالت در كشور به‌واسطه راه‌اندازي اين شبكه اشاره كرد و مي‌گويد با راه‌اندازي اين سرويس مي‌توانيم به بهترين استاد دانشگاه يا مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي دسترسي داشته باشيم و فاصله بين تهران و شهرستان كمرنگ مي‌شود.

اين پروژه در اوايل مطرح شدنش با مخالفت‌هايي به دليل هزينه تمام شده بسيار بالا براي آن مواجه بود و بسياري معتقد بودند كه توجيه اقتصادي ندارد اما مسوولان وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات اعتقاد داشتند و ابراز كردند كه اين سرمايه‌گذاري و هزينه حداكثر ظرف دو سال برمي‌گردد.

با گذشت زمان نظر برخي افراد نسبت به اين طرح همچنان انتقادي بوده و مطرح كردند كه ايجاد چنين شبكه‌اي با سرمايه‌گذاري كلان باعث افزايش هزينه‌ها براي كاربر نهايي يا داخل كشور خواهد شد اما اخوان گفته است: انتظار داريم با اجراي اين پروژه قيمت تمام شده براي مشتركان قابل كاهش باشد هرچند كه براي انجام اين طرح با اين وسعت نيازمندي‌هاي بسياري بايد در داخل كشور تامين شود.

به گزارش ايسنا اوايل اسفندماه سال گذشته شبكه‌ي IP/Mapls افتتاح شد كه فاز اول هسته اصلي شبكه ملي اطلاعات محسوب مي‌شود؛ وزير ارتباطات در اين زمينه گفته بود: اين پروژه يكي از محورهاي اساسي براي رسيدن به اهدافمان است و بايد به بحث ارتقاي كيفي آن نيز پس از تكميل شدن شبكه توجه بسياري شود و روز به روز نياز كاربران در بخش خصوصي، كسب و كار و كاربران خانگي به افزايش پهناي باند بيش‌تر مي‌شود كه اين پروژه مي‌تواند زيرساخت را در اين زمينه افزايش دهد.

تقي‌پور افزوده بود: توسعه اينترنت را به‌عنوان استراتژي مشخص در دستور كار داريم و به خاطر مسائل امنيتي و استقلالي كه بايد در حوزه ارتباطات نسبت به ساير كشورها داشته باشيم، بايد به اين گونه موضوعات توجه خاصي شود؛ ما منكر ارتباطات صحيح و امن نيستم اما اين كار بايد از طريق شبكه امن مديريت شود.

وزير ارتباطات با اشاره به افتتاح فاز اول هسته اصلي شبکه ملي اطلاعات، گفت: به منظور تحقق اهداف پيش‌بيني شده براي تحقق دولت الکترونيکي، توسعه شبکه‌هاي زيرساختي يکي از برنامه‌هاي اصلي دولت محسوب مي‌شود.

شواهد و تجربيات در تمام نقاط جهان ثابت كرده كه شكل‌گيري شبكه مستقلي كه ميزان اتكايش به پهناي باند بين‌الملل كم‌تر باشد داراي پهناي باند بالاتري به نسبت ساير كشورهاي در ارتباط با پهناي باند بين‌الملل خواهد بود زيرا در شاهراه‌هاي بين‌المللي گره‌هاي دسترسي كشورها بسيار شلوغ و پيچيده است كه حتي گاهي شاهديم كه با اختلال در مرز يكي از گره‌هاي يك كشور، كيفيت ساير دسترسي‌ها نيز افت مي‌كند.

مزيت‌هاي اصلي را كه مي‌توان در ارتباط با خدمات‌دهي شبكه ملي اطلاعات مي‌توان عنوان كرد، سرعت اتصال بيش‌تر به اينترنت و دسترسي به اطلاعات، ارسال تصوير، صوت و حجم زياد اطلاعات و پهناي باند است و علاوه بر پروژه مذكور يك شبكه پايدار و امن با عرض باند بالا براي چابك‌سازي فعاليت‌ها در حوزه الكترونيكي و فن‌آوري اطلاعات است كه اجراي آن مي‌تواند بسياري از دغدغه‌ها را كاهش دهد زيرا به گفته مسوولان با اجرايي شدن اين پروژه ترافيك بين‌المللي‌مان كاهش مي‌يابد.

يكي از پيش‌نيازهاي اجراي اين پروژه كشيده شدن كابل‌هاي فيبر نوري تا در تمامي منازل است تا كيفيت دسترسي به اطلاعات بالا برود؛ هرچند چند و چون اجراي اين پروژه هم با ابهام روبه‌روست ولي بايد دانست كه يكي از اهداف كشيده شدن فيبر نوري تا مدارس نيز براي آينده اجراي اين پروژه در نظر گرفته شده تا به واسطه آن بتوانند از طريق شبكه به اطلاعات دسترسي داشته باشند و روند آموزش و پژوهش در كشور ارتقاء يابد زيرا به عقيده وزير ارتباطات بسياري از فعاليت‌ها نيازي به شبكه اينترنت ندارد و مي‌توان با دسترسي به شبكه اينترانت نيازها را برطرف كرد.

اما بنا بر گفته وزير شبکه ملي اينترنت، شبکه اصلي کشور است كه هسته مرکزي اين شبکه در زيرساخت قرار دارد که با همکاري اپراتورها بايد به سرعت ساماندهي شود.


کد مطلب: 17876

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/17876/شبکه-ملی-اطلاعات-بحث-ها-حاشیه-ها

ايتنا
  https://www.itna.ir