۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۷

نشست هیات رئیسه کمیته فنی فناوری اطلاعات

ایتنا - سومین نشست هیات رئیسه کمیته فنی فناوری اطلاعات ISIRI-ITTC متناظر با کمیته فنی بین المللی ISO/IEC JTC۱ بر اساس دعوت قبلی و با مشارکت ۳۸ نفر از اعضا هیات رئیسه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۱۹:۰۰ روز سه‌شنبه مورخ ۲۳/۰۱/۹۰ در محل دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌­ای استان تهران برگزار گردید.
نشست هیات رئیسه کمیته فنی فناوری اطلاعات

در ابتدای این نشست آقای مهندس رحمتی به عنوان رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات با اشاره به جایگاه استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات و اهمیت آن در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اهم فعالیت­‌های سازمان در حوزه استاندارد را تشریح نمود.

به گزارش ایتنا، وی در خصوص ماموریت کمیته فنی فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف کمیته فنی مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی است افزود : سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور انتظار دارد به عنوان یکی از دستاوردهای این مشارکت بتواند با استفاده از پتانسیل و تجربه کمیته فنی فناوری اطلاعات زمینه مشارکت در تدوین استانداردهای ملی حوزه فناوری اطلاعات نیز فراهم آورد.

رحمتی با ارائه گزارشی از عملکرد کمیته فنی فناوری اطلاعات در طی دوسال گذشته به تبیین چالش­ها و فرصت­های پیش رو پرداخت و اظهار امیدواری کرد در سال جاری با پوشش نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت و تجارب حاصل از این حرکت ملی بتوانیم به اهداف مورد انتظارمان برای ارزیابی عملکرد کمیته فنی فناوری اطلاعات دست یابیم.

رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات ارتقاء عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیته متناظر JTC۱ از عضویت ناظر به عضویت فعال در کمیته های فرعی که هم اکنون عضو آنها هستیم و سپس تعمیم این نوع عضویت به سایر کمیته های فرعی را مهمترین برنامه سال جاری کمیته فنی فناوری اطلاعات عنوان کرد و افزود : برای تحقق این برنامه می بایستی از تمامی ظرفیت های موجود و تجارب اعضا استفاده نمایم.

وی پذیرش و ثبت نام اعضا کمیته فنی به صورت الکترونیکی و برگزاری دو دوره انتخابات الکترونیک در این کمیته را از مهمترین موفقیت­های کمیته فنی فناوری اطلاعات برشمرد و عنوان کرد : این تجربه مثبت در سطح موسسه استاندارد نیز مورد توجه قرار گرفته است و فعالیت کمیته فنی فناوری اطلاعات می تواند به عنوان الگو مورد توجه سایر کمیته­های فنی متناظر قرار گیرد.

در بخش بعدی این نشست و بر اساس دستور جلسه سرکار خانم مهندس سلطان الکتابی به عنوان دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات به بیان گزارشی از عملکرد دبیرخانه در طی دو سال گذشته پرداخت. فرایند استقرار دبیرخانه کمیته فنی در سازمان مرکزی، راه اندازی پورتال کمیته فنی و چالش های پیش رو، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دبیران کمیته های فرعی، دریافت و تفکیک مستندات ارسالی از سوی موسسه ایزو و همچنین برگزاری انتخابات ترمیم ساختار کمیته فنی از مهمترین موضوعاتی بودند که دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات در خصوص آنها توضیحاتی را ارائه نمود.

در ادامه و بر اساس دستور جلسه تبیین آیین نامه تشکیل، فعالیت و نظارت بر عملکرد کمیته های فنی متناظر و همچنین ارائه نتایج انتخابات ترمیم ساختار در دستور کار قرار گرفت. در این بخش آقای مهندس زارعی به عنوان کارشناس کمیته فنی فناوری اطلاعات و دبیر کمیته فرعی SC ۳۷ به معرفی مواد ۳، ۵ و ۶ آیین نامه مذکور پرداخت و با یادآوری وظایف دبیران و روسای کمیته های فرعی خواستار مشارکت فعال کمیته­های فرعی در فعالیت های کمیته فنی فناوری اطلاعات شد. در بخش ارائه نتایج انتخابات ترمیم ساختار نیز وی با بیان مقدمه­ای در خصوص تاریخچه مشارکت سازمان در شکل گیری کمیته فنی فناوری اطلاعات و فرایند ثبت نام و پذیرش اعضا و نهایتا برگزاری انتخابات، به مقایسه ترکیب اعضا کمیته به لحاظ مشارکت استان­ها، جنسیت و سطح تحصیلات اعضا کمیته فنی اشاره نمود و عنوان کرد : فرایند برگزاری انتخابات ترمیم ساختار شامل ۵ مرحله به شرح ذیل بوده است :

۱- ثبت نام آنلاین از متقاضیان

۲- به روزرسانی و تهیه فهرست فرصت های انتخابی بر اساس ضوابط موسسه استاندارد و وضعیت قبلی کمیته­های فرعی و گروه های کاری

۳- ثبت نام از متقاضیان پذیرش مسئولیت در ساختار اجرایی ( فرایند اعلام نامزدی )

۴- بررسی درخواست های نامزدی و انتشار فهرست نهایی نامزدها ( پذیرش ۵۸ درخواست )

۵- برگزاری انتخابات الکترونیک و پذیرش ۳۹ نفر عضو جدید هیات رئیسه


وی با اشاره به نتایج انتخابات و فعال شدن جمعا ۶۲ گروه کاری و ۱۶ کمیته فرعی افزود : در سطح گروه های کاری به لحاظ کمی ۶۰ % ساختار و در سطح کمیته های فرعی بیش از ۳۵ % ساختار شکل گرفته و انتظار می رود در دوره آینده بتوانیم جهش مناسبی در تکمیل ساختار کمیته فنی فناوری اطلاعات برداریم.

در بخش انتهایی این نشست نیز پس از معرفی دبیران حاضر در جلسه، مدعوین با طرح سوالاتی، پیشنهادات و انتقادات خود نسبت به عملکرد کمیته فنی فناوری اطلاعات را نیز عنوان نمودند. انتقاد اعضا مبنی بر ضعف دبیرخانه در فرایند اطلاع رسانی از مهمترین موضوعاتی بود که در این بخش مورد توجه قرار گرفت. در این خصوص مقرر شد گزارش عملکرد دوره ای از فعالیت کمیته­های فرعی با مشارکت دبیران تهیه و از طریق پورتال کمیته فنی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های مطبوعاتی اطلاع رسانی لازم در خصوص عملکرد کمیـته های فرعی صورت پذیرد، همچنین مقرر شد اطلاعات تماس اعضا به تفکیک کمیته­های فرعی و گروه­های کاری از طریق پورتال کمیته فرعی در اختیار همه اعضا قرار گیرد. علاوه بر این در جهت افزایش آگاهی اعضا و ترویج فرهنگ استفاده از استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات و نقش کمیته فنی فناوری اطلاعات، سمینارها و دوره های آموزشی با مشارکت کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران برنامه ریزی و اجرا گردد.

در بخش دیگری از پنل پرسش و پاسخ که با حضور رئیس، نائب رئیس و دبیر کمیته فنی اداره می گردید بر اساس پیشنهاد حاضرین توصیه گردید به عنوان یک طرح پایلوت در مورد یکی از کمیته های فرعی و استانداردهای و مستندات ارجاع شده به آن کمیته فعالیت مدونی از سوی دبیرخانه پیگیری و نتایج حاصل از این اقد ام برای بهره گیری از تجارب آن در سایرکمیته ها در جلسه ای عمومی برای اعضا کمیته ارائه گردد. همچنین با توجه به علاقمندی و مشارکت اعضا در فعالیت­های کمیته فنی فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی لازم در خصوص فرایند دریافت پروانه کارشناسی تدوین استانداردهای ملی از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از طریق پورتال کمیته فنی فناوری اطلاعات صورت پذیرد و اعضا کمیته برای دریافت این پروانه تشویق و مورد حمایت قرار گیرند.

در خاتمه مهندس رحمتی با بیان اینکه فعالیت های کمیته فنی فناوری اطلاعات با مشارکت داوطلبانه اعضا و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در حال پیگیری و اجرا می باشند خاطر نشان کرد که برای پیشبرد اهداف این کمیته بودجه مشخص و حمایت مالی از سوی سازمان استاندارد وی یا هیچ نهاد متولی دیگری پیش بینی نشده است و بخشی از انتقادات وارده از سوی همکاران به این موضوع بر می گردد با این وجود سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در راستای ماموریت و اهداف خود و با توجه به اهمیت استانداردهای حوزه فاوا در کسب و کار اعضا در حد توان و بضاعت خود از این فعالیت پشتیبانی و حمایت خواهد نمود.
کد مطلب: 17741
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام