کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحقیقات نشان می‌دهد

رواج خودشیفتگی در کاربران فیس‌بوک

29 فروردين 1390 ساعت 8:08

ایتنا – بین تعداد دفعاتی که کاربران در طول روز صفحه فیس‌بوک خود را چک می‌کنند و میزان خودشیفتگی آنها رابطه مستقیمی برقرار است.


پژوهشگران معتقدند کاربرانی که به طور مرتب به پروفایل خود در سایت فیس‌بوک سر می‌زنند و آن را به روز می‌کنند، احتمال می‌رود دچار خودشیفتگی باشند.

خودشیفتگی یا نارسیسیسم نوعی اختلال روانی است که طی آن فرد با تکیه بر خود انگاشت‌های درونی، شیفته و عاشق خود می‌گردد.

به گزارش ایتنا به نقل از تلگراف، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بهشت افرادی است که دچار اختلال شخصیت خودشیفتگی هستند زیرا آنها می‌توانند بدون داشتن روابط دوستانه واقعی، تعداد زیادی رابطه موهوم و تخیلی برای خود دست و پا کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد کسانی که به طور مرتب و افراطی از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، از ضعف روانی، خودپرستی فراوان و عزت نفس اندکی برخوردارند.

ثریا مهدی‌زاده پژوهشگر دانشگاه یورک کانادا با بررسی رفتار و عادات ۱۰۰ نفر از کاربران ۱۸ تا ۲۵ ساله فیس‌بوک در مورد نحوه استفاده آنها از این شبکه اجتماعی، دریافته که این افراد از لحاظ روانشناسی، اغلب خود بزرگ‌بین بوده و مایل به جلب توجه دیگران هستند.

بر اساس این گزارش بین تعداد دفعاتی که کاربران در طول روز صفحه فیس‌بوک خود را چک می‌کنند و میزان خودشیفتگی آنها رابطه مستقیمی برقرار است.

بنا به گفته تحلیلگران، کمبود خودباوری و عزت نفس می‌تواند به خودشیفتگی منجر شود.

در این پژوهش مشخص شد که چنین افرادی بیش از دیگران صفحات فیس‌بوک خود را زیر نظر می‌گیرند.


کد مطلب: 17740

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/17740/رواج-خودشیفتگی-کاربران-فیس-بوک

ايتنا
  https://www.itna.ir