کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتشار اطلاعات تلسکوپ ناسا بر روی اینترنت

خبرگزاری مهر , 28 فروردين 1390 ساعت 13:54

ایتنا - ناسا به تازگی دو گنجینه از اطلاعات را از پروژه ماموریت نقشه‌برداری از آسمان منتشر کرده است تا برای دانشمندان و دیگر افراد علاقمند امکان بررسی میلیون‌ها کهکشان، ستاره، اخترواره و دیگر اجرام ناپیدا را به وجود آورد.




به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری مهر، بسیاری از این اجرام که اطلاعات و تصاویر مرتبط با آنها به صورت آنلاین منتشر شده است پیش از این نیز رصد شده بودند اما کشفیات جدیدی نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.

از میان یافته‌های این ماموریت می‌توان به بیش از ۳۳ هزار اخترواره جدید و ستاره دنباله‌دار اشاره کرد که در میان مریخ و مشتری در حرکتند.

ناسا تلسکوپ WISE که دوربینی فروسرخ به همراه دارد را از دسامبر ۲۰۰۹ به منظور اسکن دقیق آسمان در جزئیاتی بالا به مدار پرتاب کرده است و این فضاپیما تا کنون و طی ماموریت ۱۴ ماهه خود یک و نیم بار تمام آسمان را اسکن کرده و از مدار قطبی خود بیش از دو و نیم میلیون تصویر به ثبت رسانده است.

قدرت این تلسکوپ در ردیابی درخشش ناشی از حرارت به یافتن اجرام غبار آلود، سرد و دورافتاده کمک فراوانی می کند، اجرامی که معمولا در چشم غیر مسلح و یا تلسکوپ‌های معمولی نامرئی هستند.

تصاویر منتشر شده جدید بیش از نیمی از این عکس‌ها را در اینترنت در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و قرار است کل اطلاعات این تلسکوپ تا بهار سال آینده منتشر شوند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، در ماه اکتبر مواد خنک کننده این تلسکوپ به پایان رسیدند و از این رو WISE دیگر قادر به سرد کردن تجهیزات حساس به دمای خود نیست از این رو چند ماه اخیر را به جستجوی اخترواره‌های نزدیک به زمین و ستاره‌های دنباله دار پرداخته است تا به دانشمندان در شناسایی خطرهای احتمالی که از سوی آسمان زمین را تهدید می‌کنند، کمک کند.


کد مطلب: 17732

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/17732/انتشار-اطلاعات-تلسکوپ-ناسا-روی-اینترنت

ايتنا
  https://www.itna.ir