۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۲

گوگل در سال گذشته

گوگل كه يكي از غول‌هاي فن‌آوري قرن بيست و يكم، هر روز به ارايه يك سرويس و محصول جديد مي‌پردازد و در سال ۱۳۸۹ نيز اين روند به طور مستمر ادامه داشت.
گوگل در سال گذشته


گوگل ابتدا به عنوان موتور جست‌وجوگر اينترنتي فعاليت خود را آغاز كرد و هم اكنون حوزه فعالييت خود را به طور چشمگيري افزايش داده است. در اين گزارش به معرفي سرويس‌ها و محصولات گوگل در سالي كه گذشت مي‌پردازيم.

افزودن زبان‌هاي بومي جديد

در اوايل سال موتور جست‌وجوي گوگل دو زبان بومي مايا و ناهواتل را به سرويس جست‌وجوي جهاني‌اش اضافه كرد.

ناهواتل بيش‌تر در جنوب مكزيك و شمال آمريكاي مركزي صحبت مي‌شود، در حالي كه مايا زبان رايج مناطق يوكاتان، گواتمالا و بليزمكزيك است و افرادي كه به اين دو زبان صحبت مي‌كنند به اسپانيايي نيز آشنايي دارند.

سرويس ترجمه گوگل به سرعت در حال تبديل شدن به بخشي از موتور جست‌وجوي محبوب گوگل است و اين برنامه كه براي ترجمه صفحات وب نوشته شده براي ۵۱ زبان مورد استفاده قرار گرفته است؛ سرويس ترجمه گوگل قادر است نتايج را همزمان تا پنج زبان نمايش دهد.

هوشمند شدن جست‌وجوي گوگل در تلفن‌ همراه

جديدترين قابليت جست‌وجوي هوشمند گوگل كه به‌محض وارد كردن تقاضاي كاربر پاسخ آن را پيدا مي‌كند، براي پلتفرم‌هاي تلفن همراه عرضه شد.

ويژگي جست‌وجوي "يونيورسال" نام گوگل براي نسخه توسعه‌يافته كادر پيشنهادهاي بازشونده به پايين است.

در اين ويژگي اگر كاربري ۳۰+ ۲۴ را وارد كند، پيش از اينكه دكمه جست‌وجو را بزند، با نتايج پيشنهاد شده‌اي مواجه مي‌شود كه نشان خواهند داد ۵۴ = ۳۰ + ۲۴ يا اگر كاربران شماره پروازي را وارد كنند، اين ويژگي به‌طور خودكار به رهگيري اطلاعات مربوط به پرواز مذكور مي‌پردازد. تمامي اين اتفاقات بدون نياز به ظاهر شدن يك صفحه نتايج رسمي در صفحه خانگي گوگل روي مي‌دهد.

جست‌وجو پيشرفته‌تر شد

گوگل با هدف اين كه با وجود اشتباه‌هاي املايي كاربران يافتن آنچه را كه در جست‌وجوي آن هستند، ساده‌تر كند، موتور جست و جويش را بهينه‌سازي كرد و تصحيح خودكار به آن افزود.

غول دنياي جست‌وجو ويژگي تصحيح خودكار واژه‌هاي جست‌وجوي داراي اشتباه املايي را به ۳۱ زبان گسترش داد و نرم‌افزار طراحي شده براي شناسايي املاي صحيح نام افراد را بهبود بخشيد.

آغاز فروش تلفن گوگل در اروپا

ودافون نخستين اپراتور تلفن همراه اروپا‌ست كه تلفن نكسوس وان گوگل را از ۳۰ آوريل ابتدا در انگليس عرضه كرد.

ودافون كه از عرضه آيفون اپل از سوي O۲، رقيب اين شركت در انگليس لطمه ديده بود، اعلام كرد كه نخستين تلفن ساخته شده با برند گوگل را به كساني كه قرارداد اشتراك دو ساله با هزينه ۵۴ دلار در ماه دارند، به رايگان مي‌دهد.

گوگل نيز نكسوس وان را كه توسط شركت تايواني HTC ساخته شده مستقيما به مصرف‌كنندگان عرضه كرد و به اين ترتيب در محيطي كه معمولا توسط اپراتورها كنترل مي‌شود، تحولي به وجود آورد.

نكسوس وان سرويس‌هاي معروف و جديد گوگل از جمله مرور ماهواره‌يي و جست‌وجوي صوتي و همچنين دسترسي به بيش از ۴۰ هزار برنامه نرم‌افزاري را به كاربراني عرضه مي‌كند كه مي‌توانند تلفن‌هايشان را سفارشي كنند.

يكپارچه‌شدن زمين در سرويس نقشه‌

گوگل يك ويژگي به نام ديد "زمين" را براي Google Maps عرضه كرد كه نماي سه بعدي نرم افزار Google Earth را به اين سرويس كه در مرورگرهاي وب قابل دسترس است، مي‌افزايد.

ديد زمين از طريق نصب يك افزونه مرورگر كه گوگل براي نخستين بار در سال ۲۰۰۸ منتشر كرد، براي كاربران قابل دسترس مي شود و كاربران با استفاده از آن مي توانند به مشاهده نماي سه بعدي از مناطق مختلف جهان بپردازند.

رونمايي از تلويزيون مبتني بر آندرويد

گوگل نسخه‌اي از سيستم عامل آندرويد را كه در ست تاپ باكس تلويزيون‌ها اجرا مي‌شود، معرفي كرد.

علاوه بر ديش نت ورك كه ظاهرا دستگاه ست تاپ باكس مبتني بر آندرويد گوگل را آزمايش كرده و قصد دارد در چند سال آينده آن را عرضه كند، اينتل و سوني نيز در حال كار بر روي پروژه مشابه بوده و Logitech نيز ابراز علاقه مندي كرده است.

عرضه‌ي كي‌بورد مجازي چندزبانه

گوگل براي آن دسته از كاربراني كه به زبان ديگري جز انگليسي در اينترنت جست‌وجو مي‌كنند و كي‌بورد زبان مورد نظرشان را در اختيار ندارند، كي‌بورد مجازي به ۳۵ زبان از جمله فارسي عرضه كرد.

اين كي‌بورد كه به‌صورت آن‌اسكرين است، به ۳۵ زبان موجود است و به كاربران اين موتور جست‌وجو امكان مي‌دهد كه بدون نياز به هيچ نرم‌افزار اضافي حروف زبان محلي خود را وارد كادر گوگل كنند.

فروشگاه كتاب آنلاين

گوگل فروش كتاب‌هاي الكترونيكي را كه كاربران مي‌توانند برروي هر رايانه لوحي از جمله آي‌پد بخوانند، آغاز كرد.

گوگل يك فروشگاه كتاب ديجيتالي آنلاين Editions را راه‌اندازي كرد كه در قفسه‌هاي مجازي آن كتاب‌هايي با داشتن اجازه از ناشران دارنده كپي‌رايت آن‌ها، عرضه مي‌شوند.

كتاب‌هاي خريداري شده از گوگل و شركاي اين شركت در هر دستگاهي كه مرورگر وب دارد، از جمله تلفن‌هاي هوشمند و شمار رو به رشدي از كتابخوان‌هاي الكترونيكي و رايانه‌هاي شخصي قابل دسترس هستند.

گوگل گاگلز؛ يك مترجم هم‌زمان

ارتقاي سرويس جست‌وجوي تصويري Google Goggles به دارندگان تلفن‌هاي هوشمند آندرويدي امكان مي‌دهد با گرفتن تصوير از اطلاعات موجود به زبان‌هاي خارجي، ترجمه فوري از آن را دريافت كنند.

برنامه جست‌وجوي تصويري Google Goggles به روز شده تا دربردارنده امكانات جديدي باشد كه اين برنامه را قادر مي‌سازد واژه‌هاي يك زبان بيگانه را فورا شناخته و به زبان مورد نظر كاربر برگرداند.

اكنون كادر "منطقه مورد علاقه" اين برنامه مي‌تواند براي انتخاب متن، مورد استفاده قرار بگيرد و اين برنامه سپس زبان متن را شناخته و براي ترجمه آن گزينه‌اي در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. گوگل مي‌گويد اين برنامه براي شناسايي زبان بيگانه مورد نظر، بهترين عملكرد را دارد.

اتصال Google Apps به سرويس‌هاي ديگر

گوگل براي كاربران Google Apps امكان داد با استفاده از نشاني اي‌ميل و كلمه عبور مورد استفاده در اين سرويس، وارد خدمات ديگر اين شركت اينترنتي شوند.

به اين ترتيب كاربران مي‌توانند با وارد كردن نشاني جي‌ميل و كلمه عبور مورد استفاده خود وارد سرويس‌هايي مانند iGoogle، يوتيوب، بلاگر، گوگل ريدر، AdWords يا پيكاسا شوند.

عرضه‌ي جست‌وجوي رمزنگاري شده‌

گوگل براي كاربران سايت جست‌وجوي Google.com اين امكان را فراهم كرد تا جست‌وجوهاي رمزنگاري شده انجام دهند.

اجازه به كاربران براي انجام جست‌وجوها با استفاده از https - سيستم امنيت اينترنتي كه بسياري آن را با بانك‌داري آنلاين و خريد مرتبط مي‌دانند - براي نخستين بار از سوي يك موتور جست‌وجوي بزرگ انجام گرفت و ممكن است اين اقدام از سوي خدمات اينترنتي ديگر مانند شبكه‌هاي اجتماعي نيز عرضه شود.

افزوده شدن كافئين به جست‌وجو

گوگل سيستم فهرست كردن وب جديد "كافئين" را براي فراهم كردن نتايج جست‌وجوي به روزتر براي كاربران، معرفي كرد.

طبق اعلام گوگل، اين سيستم جديد نتايجي را فراهم مي‌كند كه نسبت به سيستم قبلي گوگل موثرتر هستند.

پيش از اين گوگل هر شب به‌طور مرتب بخشي از وب را با نرم‌افزار پيمايشگر ويژه خود مرور و فهرست‌بندي مي‌كرد تا نتايج جست‌وجو را به‌روز نگه دارد اما با كافئين يافتن و فهرست‌بندي اطلاعات جديد براي موتور جست‌وجوي گوگل فوري مي‌شود.

نمايش سه‌بعدي استاديو‌م‌هاي جام‌جهاني

تصاويري با چشم‌انداز ۳۶۰ درجه و مدل‌هاي سه‌بعدي از استاديوم‌هاي جام جهاني فوتبال در آفريقاي جنوبي به برنامه نقشه گوگل افزوده شد.

تصاوير موجود در "ديد خياباني" مربوط به هفت استاديوم از ۱۰ استاديومي كه بازي‌هاي جام جهاني ۲۰۱۰ در آن‌ها برگزار مي‌شد به بينندگان امكان مي‌داد داخل و بيرون اين مكان‌ها را با زاويه ۳۶۰ درجه در برنامه نقشه گوگل مشاهده كنند. .

افزودن ويژگي جديد به جي‌ميل

ويژگي درگ كردن ضميمه‌ها از پيام‌هاي جي‌ميل به‌صورت مستقيم برروي دسكتاپ رايانه، از سوي گوگل براي كاربران اين سرويس اي‌ميل مبتني بر وب معرفي شد.

اين شركت اينترنتي در ماه آوريل ويژگي را به كاربران جي‌ميل معرفي كرد كه به آن‌ها امكان مي‌داد فايل‌ها را به‌هنگام ضميمه كردن در پيام به‌صورت درگ اند دراپ از دسك‌تاپ رايانه اضافه كنند.

راه‌اندازي ابزار ترجمه‌ي لاتين

سرويس ترجمه‌ي گوگل كه مي‌تواند به‌صورت فوري كل يك صفحه وب يا بخشي از يك متن را به زبان ديگري ترجمه كند، لاتين را به فهرست خود اضافه كرد.

سرويس ترجمه گوگل از بيش از ۵۰ زبان شامل زبان‌هاي اقليتي مانند ولش و كرئول هائيتي پشتيباني مي‌كند و افزوده شدن لاتين مطمئنا محققان و سنت‌گرايان را خوشنود مي‌كند.

راه‌اندازي ديد خياباني گوگل براي قطب جنوب

سرويس نقشه ديد خياباني گوگل براي قاره قطب جنوب آنتاركتيكا كه ساكنان آن را پنگوئن‌ها تشكيل مي‌دهند، راه‌اندازي شد.

اين سرويس نقشه نگراني‌هاي حريم خصوصي بسياري را در برخي از كشورها برانگيخته اما بعيد است اين مشكل در اين منطقه كه ساكنان اصلي آن پنگوئن‌ها هستند، تكرار شود.

رونمايي خودروي آينده‌ي گوگل

گوگل كه صاحب محبوب‌ترين موتور جست‌وجوي جهان است، در حال آزمايش خودروهايي است كه به‌منظور كمك به بهبود ايمني جاده‌ها و پرداختن به نگراني‌هاي محيط زيستي، به‌صورت خودكار حركت مي‌كنند.

اين خودروهاي خودكار حدود ۲۲۵ هزار و ۳۰۸ كيلومتر به‌صورت آزمايشي طي مسير كرده‌اند و با استفاده از نقشه‌ها، ناوبري كرده و از دوربين‌ها، حسگرهاي رادار و ليزر هدايت‌كننده براي كنترل ترافيك استفاده مي‌كنند.

رونمايي تلويزيون‌هاي گوگل تي وي سوني

غول الكترونيكي ژاپني سوني مجموعه جديد از دستگاه‌هاي تلويزيوني را به نمايش گذاشت كه علاوه بر پخش برنامه‌هاي سنتي مي‌توانند با استفاده از سيستم برنامه Google TV، محتواي اينترنتي را نيز براي كاربران دسترس‌پذير كنند.

اين تلويزيون‌هاي LCD كيفيت بالاي مجهز به اتصال اينترنت از ۱۶ ماه اكتبر به فروش گذاشته مي‌شوند و قيمت‌هاي آنها از ۶۰۰ دلار براي مدل ۲۴ اينچي آغاز شده و تا ۱۴۰۰ دلار براي مدل ۴۶ اينچي مي‌رسد.

سرويس جست‌وجوي مكان

گوگل با هدف ارايه خدمات جست‌وجوي بومي‌تر، ابزار Place Search را راه‌اندازي كرد كه نتايج آن تنها بر مبناي مكان توليد مي‌شود.

كاربران گوگل از اين پس مي‌توانند براي يك فعاليت در مكان خاص يا نوعي رستوران به عنوان مثال رستوران چيني در شهر لندن با استفاده از Place Search جست‌وجو كنند و اين ويژگي فهرست نتايج تمام مكان‌ها در نقطه مورد نظر را نشان مي‌دهد كه مطابق با معيار جست‌وجو در يك سبك خوشه‌اي جديد است.

ويژگي Place Search، نتايج، نقشه و سايت‌هاي بازبيني را به روش جديدي گروه‌بندي مي‌كند؛ عرضه جهاني ابزار جست‌وجوي جديد گوگل تا چند روز آينده روي مي‌دهد و به بيش از ۴۰ زبان موجود خواهد بود.

عرضه‌ي نسخه۸ مرورگر كروم

شركت گوگل نخسه ۸ مرورگر اينترنتي كروم را به بازار عرضه كرد.

مقامات شركت گوگل اعلام كردند: اين مرورگر امكانات جديدي به كاربران ارائه خواهد كرد كه ساير مرورگران داراي آن نيستند. گفته مي‌شود مرورگر كروم نسخه ۸ داراي يك برنامه براي خواندن فايل‌هاي PDF است.

فروشگاه آن‌لاين كتاب‌هاي الكترونيكي

گوگل فروشگاه آن‌لاين كتاب‌هاي الكترونيكي خود را به راه انداخت تا حضوري قدرتمند در بازار كتاب‌هاي الكترونيكي با شركت آمازون داشته باشد. شركت گوگل با همكاري كمپاني ماونتن‌ويو اين فروشگاه كتاب الكترونيكي را راه‌ اندازي كرده است.

رونمايي از تلفن همراه هوشمند نكسوس‌اس

شركت گوگل تلفن همراه جديد خود را به نام نكسوس‌اس (Nexus S) كه ساخت شركت كره‌يي سامسونگ است، رونمايي كرد.

گوگل اعلام كرد: نكسوس‌اس كه يك سال پس از نكسوس‌وان به بازار عرضه مي‌شود، داراي آخرين نسخه‌ي سيستم عامل موبايل اندرويد گوگل است.

نكسو‌س‌اس تلفن همراه لمسي و داراي يك كارت حافظه ۱۶ گيگابايتي است كه به سخت‌افزار ارتباطي NFC مجهز شده است.

گشوده شدن سرويس‌هاي مهم گوگل برروي كاربران

گوگل اعلام كرد كه براي نخستين بار سرويس گوگل ارث (Google Earth)، سرويس پيكاسا (براي به اشتراك گذاشتن عكس) و نرم‌افزار مرورگر اينترنتي كروم را در دسترس كاربران ايراني قرار داد.

طبق اعلام شركت گوگل، سرويس‌هاي Google Earth، Picasa و نرم‌افزار مرورگر اينترنتي كروم Chrome در دسترس كاربران در ايران قرار گرفته است.

رونمايي از از سيستم عامل اندرويد۳.۰

گوگل از سيستم عامل اندرويد ۳.۰ يا Honycom در تاريخ دوم ماه فوريه رونمايي كرد.

سيستم عامل جديد اندرويد ۳.۰ در چندين تبلت مورد استفاده قرارمي گيرد البته هنوز مشخص نيست كه آيا از اين سيستم عامل در تلفن‌هاي هوشمند استفاده خواهد شد يا خير.

سرويس جديد گوگل براي تسهيل برنامه‌ريزي

گوگل يك سرويس جديد جهت تسهيل برنامه‌ريزي مراسم ازدواج راه‌اندازي كرد.

زوج‌هاي جوان كه قصد برگزاري مراسم ازدواج خود را در سر دارند مي‌توانند با رجوع به وب سايت google.com/wedding به ابزارهاي بهتري جهت برنامه‌ريزي مراسم ازدواج خود دست يابند. در اين وب سايت چندين الگو در خصوص جنبه‌هاي مختلف مراسم ازدواج وجود دارد. اين سرويس به زوج‌هاي جوان امكان مي دهد تا وب سايت شخصي ازدواج خود را براي اطلاع رساني به خانواده ودوستان راه اندازي كنند.

سرويس يافتن افراد پس از زلزله

پس از وقوع زلزله ويران‌كننده در جهان مانند زلزله شيلي و ژاپن، گوگل اعلام كرد كه يك مركز اطلاعات آن‌لاين براي كمك به اسكان مردم در اين كشورها راه‌اندازي كرده است.

گوگل ساعاتي پس از وقوع زلزله در ژاپن، گوگل يك سرويس به‌نام People Finder براي يافتن افراد و اطلاع يافتن از وضعيت سلامت قربانيان راه‌اندازي كرد.

گوگل در ماه فوريه سال ۲۰۱۰ پس از وقوع زلزله در شيلي، يك سرويس مشابه People Finder راه‌اندازي كرد كه ۴۵ هزار و ۶۰۰ تن از آن استفاده كردند.
کد مطلب: 17505
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام