کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صابر فیضی؛

مخابرات سهام یک اپراتور را می‌خرد

خبرگزاری مهر , 14 اسفند 1389 ساعت 10:22

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به تصمیم این شرکت برای خرید ۴۹ درصد از سهام شرکت مخابراتی اسپادان که پیش از این در اختیار اپراتور مالزیایی آگزیاتا بود گفت: مشترکان شبکه اسپادان در اصفهان با همان شماره های قبلی به شبکه مخابرات ایران می‌پیوندند.




صابر فیضی تصمیم شرکت مخابرات ایران را برای ادغام شبکه اپراتور موبایل اسپادان، تعیین تکلیف مندرج در پروانه شرکت مخابرات ایران عنوان کرد و گفت: به دنبال تصمیم اپراتور مالزیایی آگزیاتا مبنی بر فروش ۴۹ درصد سهام خود در اپراتور منطقه‌ای اصفهان، شرکت مخابرات ایران با خرید این سهم، شبکه اپراتوری اسپادان را با شبکه خود ادغام می کند.
 
وی با بیان اینکه ۴۹ درصد سهام شرکت مشارکتی مخابرات سیار استان اصفهان (MTCE) در اختیار شرکت مخابرات این استان، ۴۹ درصد در اختیار اپراتور مالزیایی و ۲ درصد نیز متعلق به یک فرد بود اضافه کرد: تصمیم مخابرات ایران برای خرید ۴۹ درصد این اپراتور هنوز نهایی نشده و در مرحله دریافت موافقت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تاکید براینکه براساس مفاد مندرج در پروانه این شرکت، وضعیت اپراتور اسپادان باید تعیین تکلیف می‌شد در مورد وضعیت مشترکان این اپراتور و تکلیف شماره‌های واگذارشده آن گفت: مشترکان این اپراتور با همان شرایط گذشته در شبکه مخابرات ایران فعال خواهند بود و کیفیت سرویس‌دهی به آنها به مراتب بهتر خواهد شد اما شماره‌های آنها تغییری نخواهد یافت.

فیضی در مورد وضعیت ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم - وایمکس - از سوی اپراتور اسپادان به عنوان یکی از چهار اپراتور دارای مجوز عرضه وایمکس در کشور گفت: با در اختیار داشتن مجوز وایمکس توسط اسپادان به نوعی مخابرات ایران در عرصه ارائه وایمکس در اصفهان ورود خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با تصمیم برای خرید بخش خارجی سهام اپراتور اسپادان و مالکیت ۱۰۰ درصدی مخابرات ایران در این شرکت، با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد مذاکره شده و به جمع‌بندی رسیده و موافقتشان را نیز اخذ کرده‌ایم اما هنوز این مهم نهایی نشده است. 

در ایران علاوه بر اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و پیمانکار تالیا دو اپراتور منطقه ای در کیش و اصفهان نیز فعالیت می‌کنند.

تشکیل شرکت اسپادان پیرو توافقات انجام گرفته در جریان سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری وقت به مالزی در سال ۱۳۷۳ و براساس قوانین جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی آغاز شد.

در سال ۱۳۷۷، شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان، تحت قوانین جدید با مشارکت شرکت صنایع فناوری کشور مالزی، و شرکت مخابرات استان اصفهان تاسیس و در اردیبهشت ۱۳۸۰ پروانه آن برای ۳۰ هزار مشترک با اعتبار ۱۵ سال قابل تمدید اعطا شد. این اپراتور توانست در سال ۱۳۸۱ نخستین سری سیمکارت‌های اعتباری خود را با پیش‌شماره ۰۹۳۱ توزیع کند.

این اپراتور محدوده منطقه استان اصفهان تا دی‌ ماه سال ۸۸ با ۶۴ آنتن در محدوده ۱۲ شهر سرویس دهی می‌کرد و به ‌رغم اینکه مدیران اسپادان تعداد مشترکان این اپراتور را نزدیک به ۳۰ هزار نفر عنوان می‌کنند اما آگزیاتا تعداد مشترکان این اپراتور را ۱۳هزار و ۶۹۶ مشترک عنوان کرده است.

مطابق بند ۳/۵ پروانه شرکت مخابرات ایران، این شرکت از زمان دریافت پروانه خود به مدت دو سال فرصت دارد تا نسبت به تعیین تکلیف سهام‌داری خود در اسپادان اقدام کند.

آگزیاتا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی آسیایی است که با بیش از ۱۳۰ میلیون مشترک در اپراتورهای موبایل ۱۰ کشور دنیا از جمله کشورهای مالزی، اندونزی، سریلانکا، بنگلادش، کلمبیا، هند، سنگاپور و ایران سهام‌دار بوده است.


کد مطلب: 17231

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/17231/مخابرات-سهام-یک-اپراتور-می-خرد

ايتنا
  https://www.itna.ir