بر طبق اين بررسي كه هفته گذشته توسط يك شركت آلماني فعال در زمينه فناوري تبليغات اعلام شد معلوم شد كه در طول ماههاي اكتبر و نوامبر، فقط يازدهصدم درصد كاربران فايرفاكس بر روي بنرهاي تبليغاتي كليك نمودهاند، در حالي كه اين عدد در بين كاربران اينترنت اكسپلورر معادل نيم درصد است.
همچنين گفته شده كه درصد كاربران IE كه بنرهاي اينترنتي را انتخاب ميكنند بسته به نسخه IE آنها متفاوت است، به طوري كه اين عدد براي دارندگان نسخه 6 اكسپلورر برابر 44صدم درصد، و براي استفاده كنندگان از اكسپلورر 5.5 برابر 53صدم درصد است.
گفتني است كه اين بررسي در ميان هزار سايت اروپايي كه از سرويس اين شركت استفاده مينمايند انجام شده است.
يكي از مديران اين شركت، علت اين موضوع را علاوه بر تفاوت رفتار كاربران هر يك از اين دو مرورگر، توانايي مرورگر Firefox در جلوگيري از تبليغات pop-up ذكر كرده است، در حالي كه در ميان استفاده كنندگان IE فقط آن دسته از كاربراني كه نسخه ششم آن را داشته و SP2 را نيز نصب نموده باشند قادر به جلوگيري از تبليغات pop-up خواهند بود.
ولي يكي از دستاندركاران Mozilla اين تفاوت را به اين دليل ميداند كه بسياري از كاربران غيرمطلع IE تبليغات pop-up را اشتباهاً پيامهاي سيستم تلقي ميكنند: «مردم گمان ميكنند كه اين پنجرههاي pop-up حاوي پيامي براي آنهاست، بنابراين روي آن كليك ميكنند.» به گفته او، كاربران Firefox بيش از كاربران IE قادر به تشخيص پنجرههاي ناخواسته تبليغاتي هستند. او همچنين معتقد است كه كاربران Firefox بيش از ديگران به تبليغات مرتبط با موضوع سايت علاقهمندند: «بسياري از كساني كه من ميشناسم، تبليغات مرتبط گوگلي را ميپسندند، آنها بنرهاي تبليغاتي بزرگ و بيتناسب با آنچه به دنبالش هستند را دوست ندارند»
بررسي و نتايج اين شركت آلماني در زمينه تبليغات روي وب حائز اهميت زيادي است، كه در عين حال ميتواند براي شركتهايي كه به تبليغات اينترنتي اتكا دارند خبر خوبي نباشد، چرا كه با افزايش كاربرد Firefox، آنها ممكن است نتيجه كمتري از تبليغات خود بگيرند.
از سوي ديگر در صورت صحت اين تئوري كه «كاربران Firefox توجه بيشتر و دقيقتري به تبليغات دارند» قطعاً بايد كاربران Firefox را جديتر گرفت.
عليرغم همه اين نظرات، گاه توصيه ميشود كه يك كاربر، خود را از تبليغات اينترنتي به دور نگهدارد، به عنوان مثال ماه گذشته ZDNet گزارش داد كه هكرها با حمله به سرورهاي تبليغات اينترنتي، كاربراني را كه روي بنرها كليك كرده بودند در دام انداخته و آنها را وادار به دريافت كدهاي آلوده كردند!