کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ممانعت ازمهاجرت فزاينده زنان از مشاغل IT

سايت خبری ايتنا , 24 بهمن 1389 ساعت 15:52

ايتنا - آمار نشان می دهد در حالي که حوزه IT به شدت با کمبود نيروي انساني حرفه‌اي مواجه است اما در اين مقطع سنی يک ميليون کارمند زن حرفه‌اي و فعال از مشاغل خود استعفا مي‌دهند.


مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات پرند به عنوان یکی از بانوان کارآفربن کشور در حوزه IT با ابراز خرسندی از اینکه هفتمین دوره برگزاری همایش بانوان کارآفرین به حوزه IT اختصاص یافته است گفت : با وجود گرایش چشمگیر زنان به رشته های تحصیلی حوزه IT و مشغول به کارشدن فارغ التحصیلان این رشته ها در مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات اما بنا برآمار ۵۲ درصد از این کارمندان کوشا و علاقه مند پس از مدتي کار خود را رها مي‌کنند. 

به گزارش ايتنا به نقل از دبیر خانه همایش، نازیلا قانع فرد گفت : روند فرسايشي کار برای بانوان شاغل در حوزه IT در سنين حدود ۳۰ تا ۴۰ سال اتفاق مي‌افتد یعنی زمانی که زنان بايد با مشکلات عديده‌اي بجنگند. در این برحه آنها نه تنها مشاغل خود را ترک مي‌کنند، بلکه ديگر هيچ علاقه‌اي به فکر کردن در زمينهIT از خود نشان نمي‌دهند . 


وی افزود : شايد عجيب باشد، اما آمار نشان می دهد در حالي که این حوزه کاری به شدت با کمبود نيروي انساني حرفه‌اي مواجه است اما در اين مقطع سنی يک ميليون کارمند زن حرفه‌اي و فعال از مشاغل خود استعفا مي‌دهند. و با این وجود اگر فاکتورهايي را که کار را براي زنان فرسايشي مي‌کند ۲۵ درصد کاهش یابد ، مي‌توان يک چهارم زنان را در مشاغلIT حفظ کرد. 


این کارشناس حوزه IT با بیان اینکه در حال حاضر بسياري از شرکت هاي بزرگ IT در حال اجراي برنامه‌هايي هستند که از مهاجرت فزاينده زنان از مشاغل IT جلوگيري کنند. گفت : به عنوان مثال شرکت سيسکو برنامه‌اي طراحي کرده تا از زنان جواني که در اين شرکت شروع به کار مي‌کنند، حمايت کند. چنان که به عنوان مثال در اواسط ماه مي‌، ۱۵ مدير زن به بخش توسعه فناوري اين شرکت افزوده شدند.
وی افزود : شرکت اينتل هم در این راستا يک ستاد "مهندسي محيط کار زنان" تاسيس کرده است. اين ستاد به دنبال حل مشکلات شغلي زنان، جلوگيري از انزواي آنان در محل کار و تشويق آنان به ارتقاي رتبه در شرکت است. اين ستاد همچنين از خلاقيت‌هاي کارمندان زن در روند کاريشان گزارشات مفصلي تهيه مي‌کند.
وی گفت : شرکت جنرال الکتريک در حال طراحي برنامه‌اي به نام " شروع دوباره " است که در سطح جهاني فعاليت مي‌کند. هدف اين برنامه، فراهم کردن شرايط و امکان بازگشت به کار براي زناني است که به خاطر فرزندانشان استعفا داده اند! اين برنامه معمولا پس از رسيدن فرزندان آنان به سن مدرسه به کارمندان زن مستعفي کمک مي‌کند.



مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات پرند با بیان اینکه در کشور ما نیز زنان شاغل در حوزه IT علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عموم زنان شاغل به مسایل خاص حوزه کاری خود نیز دچارند گفت : باید این مشکلات و موانع در جامعه مطرح و برای رفع آن تلاش شود چرا که حل بسیاری از مشکلات زنان در گرو رفع موانع آنها در ورطه های اقتصادی است . وی افزود : در واقع کسب توان اقتصادی و حضور اجتماعی پویا به بانوان کمک می کند تا جایگاه اجتماعی و قانونی خود را ارتقا بخشند .
گفتنی است هفتمین همایش کارآفرینی زنان با عنوان کارآفرینی زنان در حوزه فناوری اطلاعات توسط انجمن زنان مدیر کارآفرین و با همکاری انجمن ملی زنان کارآفرین ، شورای عالی انفورماتیک کشور ، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور وانجمن انفورماتیک ایران ۱۱ اسفندماه امسال در محل مرکز تحقیقات مخابرات برگزار خواهد شد .
علاقه مندان به حضور در این همایش می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت همایش در آدرس http://www.hamayesh۷.ir مراجعه کرده و یا از طریق شماره تلفن: ۸۸۵۱۴۵۲۰ و فکس: ۸۸۵۰۳۷۹۵ با دبیر خانه همایش تماس حاصل نمایند .


کد مطلب: 16982

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/16982/ممانعت-ازمهاجرت-فزاينده-زنان-مشاغل-it

ايتنا
  https://www.itna.ir