پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۲:۰۶

ابررایانه‌ای برای کشف چگونگی آغاز جهان

محققان دانشگاه پیسبورگ آمریکا با هدف کشف چگونگی آغاز جهان، ابررایانه جدیدی را نصب کردند که قادر است یک میلیارد محاسبه را در ثانیه انجام دهد.
ابررایانه‌ای برای کشف چگونگی آغاز جهان

این ابررایانه که SCIAMA نام دارد محصول شرکت "دل" است و از هزار و ۸ هسته برپایه پردازشگرهای "زنون" ۲.۶۶ گیگاهرتزی اینتل تشکیل شده است.

هر یک از این پردازشگرها ۲ گیگابایت حافظه در هسته خود دارند. قدرت این ابررایانه معادل حدود هزار رایانه شخصی رومیزی است.

SCIAMA دارای ۸۵ ترابایت انباره موازی و ۱۰ ترابایت انباره NFS (سیستم فایل شبکه) است.

دانشمندان موسسه کیهان‌شناسی و گرانشی دانشگاه پیتسبورگ از این ابررایانه برای شبیه‌سازی مناطق وسیعی از جهان، بررسی خواص صدها میلیون کهکشان و حل مسائل کیهان‌شناسی پیچیده استفاده خواهند کرد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "قدرت بسیار بالای ابررایانه‌ای مشابه SCIAMA برای رسیدگی و محاسبه حجم وسیعی از اطلاعاتی که از ماهواره‌ها، تلسکوپ‌ها و سایر ردیاب‌های نجومی می‌رسند ضروری است. این ابررایانه به ما کمک خواهد کرد که تاریخ کیهان را کشف کنیم."

این ابررایانه نام خود را از نام "دنیس سیاما" دانشمند پیشتاز در توسعه فیزیک نجوم و کیهان‌شناسی گرفته است.

این عنوان همچنین مخفف عبارت "زیرساخت محاسباتی شبکه فیزیک جنوب شرقی برای طرح‌ریزی و آنالیزهای فیزیکی- نجومی" است.