۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۷

سخنراني دبيركل اتحاديه جهاني مخابرات در دومين همايش خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات در روستا

ايتنا - دكتر حمدون توره دبيركل اتحاديه جهاني مخابرات در دومين همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات به ايراد سخنراني پرداختند.
سخنراني دبيركل اتحاديه جهاني مخابرات در دومين همايش خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات در روستا
به گزارش ایتنا به نقل از ستاد خبري اين همايش متن كامل سخنان وي بدين شرح است:
عالی جنابان ، همکاران عالی مقام ، خانم ها و آقایان گرامی ، برای اینجانب ، کمال خرسندی ست که در همایش خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در تهران سخن بگویم.

گرچه این امکان را نداشته ام که در این همایش حضور فیزیکی یابم ، با اینحال ، فناوری های اطلاعات و ارتباطات، همراهی مجازی من با شما را فراهم ساخته است.

توجه محوری به فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در مناطق روستایی در این همایش ، در سال جاری (۲۰۱۱ میلادی) از آن جهت مناسبت دارد که روز هفدهم می ۲۰۱۱ (۲۷ اردیبهشت۱۳۹۰)یعنی روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، توجه جهانیان را به شعار « زندگی بهتر در جوامع روستایی با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی جلب خواهیم کرد..

برای تأمین اهداف توسعه ی هزاره ، نیاز به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی روز افزون است. در فضاهای روستایی می توان از فرصت های تقویت یافته ی فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی ، برای تولید درآمد و مبارزه با فقر، گرسنگی ، نارسایی های بهداشتی و سلامتی و بیسوادی، بهره گرفت. نیمی از جمعیت جهان در مناطق روستایی و دورافتاده ، سکونت دارد. این نصف جمعیّت (سه میلیارد نفری) نماینده ای از خویشاوندان فقیرتر ، با تحصیلات کمتر ، و محرومتر شهروندان شهرنشین ما هستند. در حقیقت ، آخرین آمارها، حاکی از این است که تا هفتاد درصد جمعیت ۴/۱ میلیاردی فوق العاده فقیر جهان در حال توسعه ، در مناطق روستایی سکونت دارند.
فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی وامکانات الکترونیکی مربوطه،ابزارهایی کلیدی در ارتقای حاکمیّت و خدمات روستایی ، نظیر تأمین اجتماعی و سلامتی ، آب آشامیدنی سالم و بهداشت ، تحصیل ، غذا و سرپناه هستند که ارتقای بهداشت مادران و کاهش مرگ و میر کـــودکان ، نیرومند سازی زنان و اقشار آسیب پذیرتر جامعه را فراهم ساخته ، پایداری محیط زیست را نیز تضمین می سازند. همگام بــا این امر ،کـــه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، شیوه های زندگی و الگوهای رفتاری را روز به روز ، بیش از پیش به انسانها دیکته کرده ، و به رشد تجارت و بازرگانی نیرو می دهند ، نباید اجازه داد که جوامع روستایی در رفع نیازهای ارتباطی و دسترسی به امکانات آن ، از شهرها عقب بمانند.

بیش از هفتاد درصد شهروندان ایرانی ، مشترک خدمات تلفن همراه می باشند ، که این امر گام مهمّی در راستای رسیدن به ارتباط جهانی ست.

به هر صورت ، تأمین باند پهن ، برای ایجاد شاهراه اطلاعاتی و ارتباطی ، ضرورتی حیاتی ست. این شاهراه ، ابزارهایی را در اختیار مراکز شهری و جوامع روستایی قرار می دهد که بتوانند مقاصد و آرزوهای توسعه مدارانه خود را برآورده سازند.

هدف اتحادیه جهانی مخابرات ، از راه اندازی برنامه ی جهانی باند پهن ، ترویج هر چه بیشتر این فناوری روزآمد است. در شهریور ماه گذشته ، کمیسیون باند پهن ، گزارش خود را زودتر از برنامه ی پژوهشی انجام شده در زمینه اهداف توسعة هزاره ، در نیویورک به آقای "بان کی مون "، دبیر کل سازمان ملل متحد، تحویل داد. ریاست این کمیسیون ، کــــه با رهبری اتحادیه جهانی مخابرات و یونسکو اداره می شود ، به طور مشترک به عهده ی آقای "پُل کاگامه" ، رئیس جمهور رواندا و آقای "کارلوس اسلیم هل" ، رئیس "گروپو گارسوی مکزیک" می باشد ، که طرفداران پیشگامی از سراسر جهان دارد. ایجاد و گسترش همکاری جهانی به منظور توسعه و استفاده از نیروی فناوری های اطلاعات و ارتباطات ، برای برآورده ساختن اهداف توسعه ی هزاره ، به خودی خود یک هدف و آرمان است. بنابراین ، من از همة دست اندرکاران ، استدعا دارم که جوامع روستایی در سراسر جهان را به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی متصل و بهره مند سازند. این فناوری ها ، با ایفای نقش یک عامل شتاب دهنده، در جریان جستجوی یــک زندگی بهتر و بهره ورتر برای جوامع روستایی، درها را به روی راه حل های بی شماری می گشایند. سران جامعه ی اطلاعاتی جهان (WSIS) در سال ۱۳۸۴ در ژنو و در سال ۱۳۸۶ در تونس گردهم آمدند ، و از دولت ها خواستند به فکر ایجاد مکانیسم هایی در کشور خود باشند که در مناطق محروم دسترسی به این فناوری ها را فراهم ساخته و شکاف دیجیتال را پُر کنند. اتحادیه جهانی مخابرات ، خود را به تأمین ارتباط جهان و تضمین رساندن منافع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بــــه دور افتاده ترین نقاط جهان و همچنین آسیب پذیرترین جوامع پایبند می داند.

در این ارتباط ، اینجانب ، آرزوی موفقیت کامل را ، برای دومین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی که در تهران برگزار می شود ، دارم و از شرکت کنندگان گرامی و عالی مقام، مصرانه خواهانم تضمین دهند که امکانات ارتباطی در دسترس هر یک از جوامع روستایی در ایران قرار گیرد؛ بویژه،از ایشان می خواهم دسترسی به ارتباطات را در مدارس ، بیمارستان ها و مؤسسات فراهم سازند. با اینکه پوشش تلفن همراه در ایران خیلی گسترده است ، ما باید تلاش کنیم دسترسی به ارتباطات باند پهن را ، نیز، به عنوان یک ابزار نیل به اهداف توسعه ی هزاره افزایش دهیم.


سپاسگزارم
حمدون توره ،
دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات

کد مطلب: 16607
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام