۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۳

Ai-Da، نخستین ربات انسان‌نمای جهان و خالق آثار هنری زیبا + ویدئو

ایتنا - آثار هنری این ربات در دوسالانه طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است. طرح‌های او واقع‌گرایانه اما غیرکاربردی‌اند و این سوال را به ذهن متبادر می‌کنند که آیا هوش مصنوعی آن‌طور که ما از آن توقع داریم رفتار می‌کند؟
Ai-Da، نخستین ربات انسان‌نمای جهان و خالق آثار هنری زیبا + ویدئو

آثار هنری این ربات در دوسالانه طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است. طرح‌های او واقع‌گرایانه اما غیرکاربردی‌اند و این سوال را به ذهن متبادر می‌کنند که آیا هوش مصنوعی آن‌طور که ما از آن توقع داریم رفتار می‌کند؟

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، آی-دا (Ai-Da) ربات انسان‌نمایی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است. هنرمندی است ماهر که طرح‌هایش را در دوسالانه ونیز به نمایش گذاشته و در مجلس اعیان بریتانیا نیز درباره آینده صنایع خلاق سخنرانی کرده است.

به گزارش اسکای نیوز، آی-دا که نامش از ایدا لاولیس، ریاضیدان انتخاب شده، رباتی است که می‌تواند حرف بزند، به سوال‌های پیچیده پاسخ بدهد، نقاشی بکشد و آثار هنری خلق کند که اکنون در دوسالانه طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است.

باید گفت آی-دا بیش از اندازه واقعی است، با فناوری پیشرفته هوش مصنوعی، طرح‌هایش از لوازم روزمره مانند قاشق و چنگال و قابلمه را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی ساخته‌اند.

خبرنگار اسکای نیوز درباره این آثار می‌گوید که زیبا است، اما اشکال دارد. قاشق‌ها سوراخ دارد و فنجان‌ها کامل نیستند و همین نواقص آن‌ها را بلااستفاده می‌کند.

این همان بحثی است که سازندگان آی-دا قصد دارند مطرح کنند – با این سرعت سرسام‌آور توسعه هوش مصنوعی آیا واقعا می‌توان به این فناوری اعتماد کرد که طبق انتظار ما رفتار کند؟

به نظر آیدان ملر، سازنده آی-دا در آکسفورد، جواب این سوال منفی است.


 

او به اسکای نیوز گفت: «مسئله مهم این است که نمی‌دانیم این فناوری قرار است به کجا برسد. می‌توانیم دستاوردهای کوتاه‌مدت آن را ببینیم، اما قرار نیست همینجا متوقف شود. هوش مصنوعی با سرعتی سرسام‌آور درحال پیشرفت است.»

«نمی‌دانیم تاثیر دومینویی تغییراتی که امروزه با فناوری ایجاد می‌کنیم، بر جامعه و محیط زیست چه خواهد بود و این نگرانی مهمی است.»

«به نظر من باید مراقب باشیم چه کار می‌کنیم. در معرفی آن شتابزده عمل کردیم و الان میلیون‌ها نفر دارند از آن استفاده می‌کنند.»  

«هدف ما از این طرح این بود که به مردم نشان بدهیم که ما الان اینجاییم؛ چون می‌توانیم کاری را انجام بدهیم معنایش این نیست که باید آن کار را بکنیم.»

نظر خود آی-دا درباره نگرانی سازندگانش چیست؟ خبرنگار اسکای نیوز از او پرسید آیا بشریت باید از هوش مصنوعی بترسد؟

که جواب داد: «من آی-دا هنرمند رباتی هستم. خطر محسوب نمی‌شوم. اما بعضی از فناوری‌هایی که ارائه می‌دهم احتمال دارد خطرناک باشد.»

این خبرنگار در پایان گزارش خود نوشت: «به نظر من نگرانی از توسعه و کاربری آینده از هوش مصنوعی صحت دارد. باید در نحوه استفاده از هوش مصنوعی دقت کنیم چون با وجود مزایایی که دارد احتمال دارد آسیب‌های بزرگی هم ایجاد کند.»
کد مطلب: 73190
نام شما
آدرس ايميل شما