۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ ساعت ۱۰:۳۵

گوگل سرنوشت بسيارى از وب‌سايت‌ها را عوض كرد

حسين درخشان - شرق - «پول هم مى شود از آن درآورد» من هم مثل شما اين جمله را پس از تعريف كردن پر آب و تاب يك ايده جديد از آدم‌هاى باتجربه و به اصطلاح خودمان كاسب زياد شنيده‌ام. پس از چند سال پا كردن توى يك كفش و اصرار بر اين كه اينترنت چيز مهم و به در بخورى است، دنيا را عوض مىكند، و مرزها را برمىدارد، بايد با خوشحالى اعلام كند كه: بله، حالا از اينترنت مى شود پول درآورد. درست است كه خيلىها در سال‌هاى آخر دهه ۹۰ در اروپا و آمريكا از قبل ايده‌هاى معمولى و گاهى احمقانه از نظر تجارى(مثل وب سايتى كه با آن غذاى سگ و گربه دم در خانه ها مىبردند) ميليونر شدند، اما فقط درصد كمىشان ميليونر باقى ماندند. و بعد از مدتى آن ارزش‌هاى بادآورده درست مثل يخى كه در آفتاب بگذارند، كاملاً آب شد و از بين رفت. اما پس از چند سال، ناگهان معجزه اى رخ داد: گوگل، جست وجوگرى كه روز به روز محبوب تر مىشد بالاخره توانست سهمش را از ياهو و آلتاويستا و رقيبان ديگرش در بازار جست وجوگرها بالاتر ببرد و حالا وقت آن بود كه مس ها را طلا كند. در كمتر از يك سال گوگل توانست با جا انداختن نوعى آگهى كه برخلاف آگهى هاى چند سال قبلش، تنها دو، سه خط متن ساده انگليسى بودند، درآمدى قابل توجه براى خود پيدا كند. اما رمز موفقيت اين آگهى ها تنها در ساده بودنشان نبود، بلكه از يك نظر بسيار هم پيچيده بودند: هر آگهى دقيقاً متناسب با چيزى كه كاربر جست وجو كرده بود مىآمد، (يعنى اگر مثلاً شما دنبال داروى سردرد مىگشتيد، بليت كنسرت بريتنى اسپيرز به شما پيشنهاد نمىداد. بلكه چند مدل قرص سردرد پيشنهاد مىكرد) و تا وقتى هم كه كسى روى آن كليك نكرده بود، پولى از آگهى دهنده نمىگرفت. رفته رفته سيستم سفارش آگهى در گوگل يا AdWords پيچيده تر و دقيق تر شد و به جايى رسيد كه امروز هر كسى كه كارت اعتبارى داشته باشد، مىتواند از هر جاى دنيا، چند جور آگهى با چند جور جمله بندى درست كند و هر كدام را هر جور كه خواست (يعنى بر اساس هر كلمه‌اى كه مردم جست‌وجو كردند)، و فقط براى هر كسى كه خواست (بر اساس زبان، كشور، شهر و حتى محله) نشان بدهد. به علاوه، به آگهى دهنده امكان مىدهد كه يك بودجه روزانه تعيين كند و به محض اين كه خرج آگهى خواست از آن بودجه بالا بزند، نمايشش را متوقف كند. با اين روش گوگل توانست از شركتى كه در سال‌هاى اول فقط ضرر مىداد، به شركتى با سود چندصد ميليونى در سال تبديل شود. با همين درآمدهاى چند سنتى كوچك ولى انبوه. اما انقلاب واقعى را گوگل در آن طرف بازى ايجاد كرده است، يعنى براى ناشران و صاحبان وب سايت‌ها. به اين شكل كه بعد از مدتى گوگل با راه انداختن سرويس AdSense به آگهى دهندگان اجازه داد كه آگهىهايشان را در وب سايت‌هاى مشخصى كه گوگل آنها را به عنوان شريك تجارى با دقت انتخاب كرده بود، نيز نمايش بدهند. به اين ترتيب از هر چند سنت درآمدى كه آگهى دهنده به ازاى هر بار كليك بيننده يك وب سايت خبرى، براى مثال، پرداخت مىكرد، بخشى را خود گوگل برمى داشت و بخشى را -كه خودش ادعا مىكند بخش بزرگ‌ترى است- به وب سايت شريك مىداد. آگهىهاى گوگل نه تنها خود آن را از منجلاب تجارت اينترنتى نجات داد، بلكه بسيارى از وب سايت‌هاى خبرى، مجله‌هاى اينترنتى، و بانك هاى اطلاعاتى را كه داشتند كركره‌ها را كم‌كم پايين مىكشيدند و مىرفتند نجات داد. الان حتى بسيارى از وبلاگ‌هاى كوچك و كم بيننده دارند حداقل خرج ميزبانى صفحاتشان و كارهاى فنى مشابه ديگر را از راه همين آگهىهاى نجيب درمىآورند. ولى مثل اين كه براى ما ايرانىها هيچ وقت كارها خوب پيش نمىرود: سيستم جذب و پخش آگهى گوگل زبان فارسى را نمىشناسد. بنابراين اگر پربيننده‌ترين وب سايت فارسى را نيز داشته باشيد، با گذاشتن آگهى گوگل در صفحه اول آن حتى يك سنت هم در نخواهيد آورد. اين تازه در صورتى است كه گوگل تقاضاى شما را براى همكارى تجارى تاييد كند. با اين حال، همين منبع درآمد ناچيز بسيارى از وب سايت‌هاى انگليسى زبان -و چند زبان اروپايى ديگر- را مىتواند از مرگ نجات دهد. زمان آگهىهاى فله‌اى گذشته است و وقت آن است كه آگهى دهندگان ايرانى با استفاده از شيوه هاى جديد، موثر و بسيار كم‌خرج‌تر آگهى، مانند آنچه گوگل مىكند، نه تنها از بودجه تبليغات خود بهتر استفاده كنند، بلكه به طور غيرمستقيم به دوام و رونق وب سايت هاى خبرى و خدماتى مربوط به ايران هم كمك كنند. اگر كسى اين روزها از شما پرسيد از آن پول هم مى شود درآورد، جواب بدهيد: بله. خدا پدر مخترعان گوگل را بيامرزد. مى شود.
کد مطلب: 900
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام