کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جنگ برندها

13 شهريور 1386 ساعت 21:07


جنگ برندها مريم عسگري- دنياي اقتصاد امواج كف‌آلود دريا، خود را بر دل ماسه‌هاي گرم ساحلي مي‌سايند و خورشيد بي‌هيچ دريغي پرتوهاي گرم و سوزان خود را بر دل دريا مي‌ريزد. رديفي از سنگ‌هاي رنگارنگ و گوش‌ماهي‌هاي زيبا نيز بر حاشيه ساحل نشسته و زيبايي اين گستره وسيع آبي‌رنگ را دو صد چندان كرده‌ است. اين تصوير آنقدر زيبا، چشمگير و زنده است كه براي يك لحظه دلت مي‌خواهد برخيزي، روي ماسه‌هاي داغ پابرهنه بدوي و تني به آب بزني. اما... دريغ و صد افسوس كه تمام اين زيبايي‌ها در يك قاب چهارگوش جاي گرفته است با پيكسل‌هاي كوچك رنگي! قاب كوچكي كه جزو لاينفك رايانه‌ها و يكي از مهم‌ترين اجزاي يك سيستم كامپيوتر به شمار مي‌آيد. انواع مانيتور مانيتور يكي از اجزاي سخت‌افزارهاي مهم در كامپيوتر است كه از آن براي نمايش اطلاعات استفاده مي‌شود، در انواع مختلفي چون CRT) Cathod Ray Tube) و Lcd)Liguid Crystal Display) در بازار موجود است. اين كالا مانند ساير تجهيزات جانبي كامپيوتر داراي مدل‌هاي مختلف با قابليت‌هاي متفاوتي است. به همين دليل بسياري از افراد هنگام انتخاب اين كالا با مشكل مواجه مي‌شوند و نمي‌دانند چه نوع مانيتوري (lcd ياCRT ) با چه سايزي و چه قابليت‌هايي را انتخاب كنند. CRT يا LCD در حالي كه مدت‌هاست از ورود تكنولوژي نمايشگر‌هاي LCD به بازار جهاني مي‌گذرد و اين محصولات در بازار اكثر كشورهاي دنيا جايگزين نمايشگر‌هاي CRT شده‌اند، برخي از كاربران ايراني هنوز هم به دنبال مانيتورهاي CRT هستند. تا آنجا كه برخي از فعالان بازار معتقدند، آمار فروش مانيتورهاي CRT همچنان از انواع LCD اين كالا بالاتر است و نسبت فروش آنها 60 به 40درصد است. به نظر آنها دليل اصلي اين موضوع كاهش شديد نرخ تجهيزات كامپيوتري طي سال‌هاي اخير است. با وجود اين شرايط كمتر پيش مي‌آيد يك كاربر كه با صرف مبلغي حدود 400 هزار تومان يك كامپيوتر شخصي (PC) خريداري مي‌كند، حاضر به خريد يك مانيتور LCD گران‌قيمت شود. البته در اين ميان هستند افرادي كه به دليل موقعيت كاري استفاده از مانيتورهاي فلترون را به انواع LCD اين كالا ترجيح مي‌دهند. به عنوان مثال گرافيست‌ها، معمولا مانيتورهاي CRT را به انواع LCD ترجيح مي‌دهند. چرا كه مانيتورهاي CRT رنگ‌ها را واقعي‌تر نشان مي‌دهند. در مقابل كاربراني كه استفاده آنها از كامپيوتر مبتني بر متن است تمايل بيشتري به استفاده از مانيتورهاي LCD دارند. چرا كه محدوده پيكسل‌ها در مانيتورهاي LCD به درستي تعريف و رعايت مي‌شود. افرادي نيز كه از كامپيوتر براي بازي‌هاي كامپيوتري استفاده مي‌كنند مانيتورهاي CRT را به LCD ترجيح مي‌دهند. چرا كه فرآيند ترسيم مجدد صفحات در مانيتورهاي LCD با سرعت كمتري انجام مي‌شود. ساعي يكي از فروشندگان مانيتور در پاساژ پايتخت در زمينه فروش مانيتورهاي CRT و LCD در بازار مي‌گويد: به رغم ورود مدل‌هاي جديد و كارآمد از مانيتورهاي LCD به بازار هنوز هستند افرادي كه به دنبال خريد مانتيورهاي CRT هستند. اما به هر حال در حال حاضر بازار خريد و فروش مانيتورهاي LCD گرم‌تر از CRT است. احدي يك فروشنده ديگر نيز از رشد آمار فروش مانيتورهاي LCD در بازار خبر مي‌دهد و مي‌گويد: طبق آمار، درآمد حاصل از فروش نمايشگرهاي LCD در سال 2007 با رشد 55 درصدي 3/2 ميليارد دلار بود كه پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا پايان سال 2007 به 7/6 ميليارد دلار برسد. وي نيز فروش مانيتورهاي LCD را نسبت به انواع CRT بالاتر مي‌داند ولي معتقد است مانيتورهاي LCD از لحاظ كيفيت رنگ هرگز به پاي مانيتورهاي CRT نمي‌رسند. برندهاي مختلف LG ،SAMSUNG ،ACER،HANSOL، TVM، FARASSOO و ... از برندهاي مختلف در بازار هستند. اسم‌هايي كه پشت واژه‌هاي غريبشان، نشانه‌هايي از توليدات داخلي، هرچند كوچك و ناچيز دارند. فعالان بازار معتقدند، اكثر مانيتورهاي موجود در بازار محصول كشورهاي آسيايي بوده و قطعات اصلي مانند پنل‌ها، لامپ‌هاي تصوير، قطعات الكترونيكي و ... توسط شركت مادر توليد و در كشور ايران تنها ASSEMBLE مي‌شوند. دليل هم مشخص است. «تعرفه بالاي گمركي» اين در حالي است كه مهندس برخوردار، مديرعامل شركت سام الكترونيك، در سمينار تخصصي محصولات IT اين شركت گفت: اين شركت نه تنها تمام قطعات مانيتورهاي CRT و LCD را در داخل كشور توليد مي‌كند، بلكه گاه استانداردهايي كه براي توليداين مانيتورها در نظر مي‌گيرد بسيار بالاتر از استانداردهاي در نظر گرفته شده از طرف شركت مادر است. وي كه معتقد است مانيتورهاي سامسونگ سهم بالايي از آمار فروش بازار مانيتور را در داخل و خارج به خود اختصاص داده مي‌گويد: روند بازار مانيتورهاي LCD سامسونگ طي ماه‌هاي اخير به سمت مانيتورهاي Wide (صفحه عريض) است و اين شركت در نظر دارد تا سال 2010 توليد اين مانيتورها را به 64 درصد برساند. فعالان بازار خريد و فروش مانيتور نيز مانيتورهاي LG و SAMSUNG را جزو برندهاي پرفروش بازار معرفي كرده و معتقدند: «مانيتورهاي اين دو شركت به علت زيبايي ظاهر، كيفيت بالا و قيمت مناسب فروش بالايي دارند.» پرفروش‌هاي بازار صادقي يكي از فروشندگان مانيتور در پاساژ پايتخت مدل T720FB را از پرفروش‌ترين مانيتورهاي صفحه تخت LG معرفي كرد كه با حدود 11هزار تومان افت قيمت نسبت به سه هفته گذشته با قيمت 124هزار تومان به فروش مي‌رسد. همچنين مدل L1950S نيز يكي از مانيتورهاي LCD پرفروش LG است كه با افت 37 هزار تومان قيمت با نرخ 299 هزار تومان به فروش مي‌رسد. همچنين «ايران رهجو» نمايندگي فروش مانيتورهاي SONY مدل‌هاي SDM-X95K و SDM-HS75D را از مانيتورهاي پرفروش اين شركت معرفي مي‌كند كه به ترتيب با قيمت 405 هزار و 355 هزار تومان به فروش مي‌رسند. شركت «سام الكترونيك» نمايندگي فروش مانيتورهاي SAMSUNG نيز مدل‌هاي B1731 و B1732 را از مانيتورهاي پرفروش LCD اين شركت در بازار معرفي كرد كه به ترتيب با قيمت 260 هزار و 210 هزار تومان به فروش مي‌رسند. مدل FCT-770 نيز از مانيتورهاي LCD پرفروش Farassoo است كه با قيمت 228 هزار تومان به فروش مي‌رسد. خليلي يكي از فعالان بازار اين كالا، نيز مانيتورهاي 17اينچ LCD و CRT را از پرفروش‌ترين مانيتورهاي موجود در بازار معرفي مي‌كند. تازه‌واردها ورود صفحه نمايشگرهاي عريض به بازار لذت كار با كامپيوتر را براي كاربران دوچندان كرده است. شركت سامسونگ كه پيشتاز طراحي و ساخت مانيتورهاي عريض است، نخستين سري از اين مانيتورها را با نام تجاري Mandle 1931BW به بازار عرضه كرده است. اين مانيتورها از كنتراست نور 2000 به يك برخوردار بوده و مدت زمان انتظار براي ظهور تصوير به صفحه نمايش از دو ميلي ثانيه تجاوز نمي‌كند كه اين چنين سرعتي در ميان مانيتورهاي LCD بي‌نظير است. طبق اعلام شركت «سام الكترونيك» در طراحي و ساخت نمايشگرهاي عريض سامسونگ از فناوري magic speed براي به حداكثر رساندن سرعت ظهور تصوير و از فناوري Magic Bright براي روشنايي و شفافيت هر چه بيشتر تصاوير استفاده شده است. گلستان مسوول فروش مانيتورهاي سامسونگ، افزايش شمار كاربران رايانه براي تماشاي فيلم‌هاي سينمايي بر صفحه مانتيورها، راه‌اندازي سيستم‌عامل جديد ويندوز ويستاي مايكروسافت و افزايش تقاضا براي مانيتورهاي صفحه عريض به علت افزايش بهره‌وري در ادارات و ... را از دلايل توسعه خط توليد اين مانيتورها عنوان كرد و گفت: انتظار مي‌رود ميزان فروش اين مانتيورها در پنج سال آينده از 1/9 ميليون دستگاه به 15ميليون دستگاه در سال 2011 برسد. وي مدل‌هاي BW 1931+، +2032 BW و+2232 BW را از مانيتورهاي جديد wide معرفي كرد كه وارد بازار خواهند شد. گلستان مدل‌هاي 225 MD 225 MS و 225 MW را از مانيتورهاي چند كاره صفحه عريض سامسونگ معرفي كرد كه به وب‌كم 2مگاپيكسلي، 2ميكروفون و اسپيكر داخلي مجهز است. توليد نسل جديد از مانيتورها كه يك pc در داخل آنها تعبيه شده است اقدام جديد سامسونگ است كه اين مانيتورها مانند يك كامپيوتر عمل كرده و كيبورد، موس و ساير تجهيزات به مانيتور وصل مي‌شوند. اين مانيتورها قابليت دريافت اطلاعات را داشته و بيشتر براي كاربراني كه قصد ورود اطلاعات به كامپيوتر را دارند كاربرد دارد. نمايندگي فروش مانيتورهاي LG نيز مدل‌هاي L1900J،L1900R و L1900E را از مانيتورهاي جديد اين شركت معرفي كرد كه با قيمت 385 هزار، 404 هزار و 404 هزار تومان به فروش مي‌رسند. نوسانات قيمت طبق اعلام فعالان بازار، نرخ انواع مانيتور در بازار طي سه هفته گذشته در حدود يك هزار تا 40 هزار تومان كاهش يافته است. اين درحالي است كه نمايندگي فروش مانيتورهاي سامسونگ و سوني مي‌گويند، هيچ تغيير قيمتي در مورد مانيتورهاي اين شركت‌ها اعمال نشده است. در مقابل نرخ مانيتورهاي LG در حدود يك هزار تا 40 هزار تومان كاهش يافته است. طبق اعلام نمايندگي فروش مانيتورهاي LG افت قيمت در مورد مانيتورهاي فلترون LG در حدود يك هزار تا 5 هزار تومان و در مورد مانيتورهاي LCD اين شركت بين 5 تا 40 هزار تومان بوده است. برداشت آخر چشم از مانيتور جديدت برنمي‌داري. تصاوير در اين مانيتور آنقدر زنده و واقعي به نظر مي‌رسد كه مي‌خواهي دستت را وارد آن جعبه جادويي كني و ماهي گلي‌هاي زيباي داخل تصوير را لمس كني. اما باز هم دريغ و صد افسوس...


کد مطلب: 7828

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/7828/جنگ-برندها

ايتنا
  https://www.itna.ir