۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۰۰:۰۴

مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات از سوی شهردار حمایت می شوند

این بدان معنی نیست که اهداف مرکز فناوری اطلاعات معدوم شده و یا مسکوت می ماند بلکه تنها طریق پی گیری آن از درگاه بخش خصوصی خواهد بود. این درحالی است که افتتاح ۸۵ مرکز در سال ۸۵ که قرار بود در سال ۸۶ به وقوع کامل بپیوندد در دستور کار این مرکز قرار داشت و شورای شهر وقت نیز در سال ۸۵ حامی این طرح بود. اما شایعه های زیادی حکایت از مخالفت شهردار تهران با ادامه حرکت مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات دارد و این در کنار شایعه بزرگ تری مبنی بر مخالفت ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یا اطرافیان وی است. ولی آیا به راستی شهردار تهران با ادامه روند این مراکز و افتتاح آنها تا ۸۵ مرکز مخالف است؟ البته ناگفته نماند که مهمترین ماموریت مرکزفناوری اطلاعات پی گیری پروژه بزرگ شهروند الکترونیک بشمار می رود. براستی شهروند الکترونیک کمک شایانی به تحقق پروژه بزرگ دولت الکترونیک می کند که هم اکنون از سوی دولت و رئیس جمهور و از طریق شورای عالی فناوری اطلاعات پی گیری می شود. اما ، شهردار تهران و ... ؛ سال ۱۳۸۵ ( گفته ها و نظرها ) شهردار تهران از انتظار خود تا افتتاح هشتاد و پنجمین مرکز سخن می گوید. دکتر محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران که در مراسم افتتاح یکی از مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات تهران سرگرم بازدید بود در پاسخ به سوال خبرنگار مرکز فناوری اطلاعات که آیا از روند رشد مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات راضی هستید یا خیر گفت : فعلا مصاحبه نمی کنم ؛ صبر میکنم تا هشتاد و پنجمین مرکز هم افتتاح شود. البته این گفته شهردار دلیل راه اندازی 85 مرکز در سال 85 نبود اما ظاهرا مسئولان مرکز فناوری اطلاعات تمام تلاش خود را برای این مسئله معطوف کرده اند . انتظار دکتر قالیباف از افتتاح هشتادو پنجمین مرکز به دنبال طرح و اطلاع رسانی پروژه بزرگ 85 در 85 از سوی مرکز فناوری اطلاعات و مضاف بر آن در حقیقت پی گیری شتابان تحقق پروژه بزرگ شهر الکترونیک ، شهروند الکترونیک بود . این در حالی است که مرکز فناوری اطلاعات با درنظر گرفتن کلان شهر تهران بعنوان پایلوت این پروژه سعی دارد آن را در صورت اتمام با موفقیت به کل کشور تعمیم دهد . اما شهردار تهران که سابق بر این در مسئولیت نیروی انتظامی ادای وظیفه می کرد تاکید بسیار زیادی بر حذف کاغذ و استفاده از فناوری اطلاعات در سیستم پلیس و در حقیقت تشکیل پلیس الکترونیکی داشت ، بنابر این موضوع ، امروز در مسند شهردار تهران دغدغه شهرداری را به غیر از اداره بهینه شهر، تربیت فرهنگی فرزندان انقلاب معرفی می کند و سیستم بدون کاغذ و کابرد صحیح فناوری اطلاعات را در شهرداری تاکید دارد. وی در مدیریت جدید شهری با استفاده از کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات شهرالکترونیک و شهروند الکترونیک را در برنامه های نزدیک خود قرار داده است . این پروژه بطور یقین تبعات نرم افزاری و سخت افزاری سنگینی را برای تحقق به دنبال دارد که باید فراهم شود و بطور قطع خود ایجاد شهرالکترونیک به صورت مجزا یک پروژه بسیار سنگین است و زیرساختارهای مناسب و بخصوص سخت افزاری و نرم افزاری را مورد نیاز خود دارد و پروژه محتوایی و آموزشی شهروند الکترونیک به دنبال آن و یا به موازات آن هم از چنین وضعیتی تبعیت می کند . تفاوت عمده ای که مابین این دو پروژه وجود دارد میزان و نوع بهره مندی و استفاده از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری است که در مورد شهرالکترونیک سهم سخت افزار بیشتر و تعریف آن از برای تامین زیرساخت های مناسب ارتباطات الکترونیکی شهری برای پیاده سازی اغلب قبلیتهای ارائه خدمات دولت الکترونیکی در مدیریت شهری است . در قبال پروژه شهروند الکترونیک هم این موضوع با برخورداری در صدبالاتر سهم نرم افزاری و تولید محتوا نسبت به سخت افزار و کاربرد سخت افزار در تامین تجهیزات مناسب کاربری شهروندان از فناوری اطلاعات است . در این میان شهرداری تهران با هماهنگی شورای اسلامی وقت شهر تهران پی گیری موضوع شهرالکترونیکی از طریق بخش هایی که مسئولیت تامین زیرساخت های سخت افزاری را دارند دنبال می کندو مسئولیت اجرای پروژه بزرگ شهروند الکترونیک هم سهم مرکز فناوری اطلاعات شده است . علوی قائم مقام وقت مرکز فناوری اطلاعات می گوید : با پی گیری مستمر موضوع شهروند الکترونیک و افتتاح و تجهیز مراکز متععد در اقصی نقاط شهر تهران فاصله غنی و فقیر را از بین می بریم و زمینه را برای آموزش و تربیت شهروندان الکترونیک فراهم می کنیم . شهروندان تهرانی باید با کاربد های عملی ابزار فناوری به خوبی آشنا شوند و بدانند که از هر یک از وسایل فناوری حتی موبایل خود چگونه می توانند نهایت استفاده مناسب را ببرند . علوی در ادمه از شهردار تهران برای توجه ویژه به این پروژه و همچنین مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات تشکر کرده و پروژه شهروند الکترونیک را طرحی ملی معرفی می کند و می گوید که در اجرای آن مرکز فناوری اطلاعات آمادگی مشارکت با سازمان ها و نهاد های مختلف را دارد. ین در حالی است که دکتر نوریان معاون اجتماعی شهرداری تهران به خبرنگار مرکز می گوید : با تاسیس مراکز مختلف فرهنگی و توجه به موقعیت مناسب این مراکز که خصوصا در اقصی نقاط شهر قرار دارند می توان در سطح دسترسی مردم از دورن خودشان با آنها ارتباط برقرار کرد . بنابر این موقعیت موثر آموزش های لازم شهروند الکترونیکی به شهروندان تهرانی از قبیل کار با شبکه جهانی اینترنت و استفاده صحیح از آن و دیگر ابزار فناوری کمک شایانی به از بین بردن فقر فرهنگی فناوری اطلاعات و همچنین از بین بردن فساد اجتماعی ناشی از کاربرد ناصحیح این قبیل خواهد کرد . دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، IT را ابزار تکامل بشر امروزدانسته و می گوید : بدون این امکان بشر نمی تواند سیر تکاملی خود را طی کند . وی متذکر می شود : با وجود پیشرفت های سخت افزاری در کشور اما از نظر شبکه و نرم افزار در شکل پیوند با شبکه های استانی و ملی دچار عقب ماندگی هسیتم . در حقیقت باید خودمان را به شاه راههای ارتباطی وصل کنیم ، برای این منظور تشکیل شبکه های کوچکتر و پیوند آنها به شبکه های بزرگ و ملی از ملزومات است . شهروند الکترونیک ، دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک همگی الفبای رسیدن به شاه رههای بزرگ ارتباطی است که به نظر می رسد در ایران باید برای تحقق آن شتاب بیشتری صورت بگیرد . اما بخصوص پروژه شهروند الکترونیک یکی از مهمترین این ارکان است و باید برای تحقق آن سرعت بیشتری بکار رود . اصغر نصیری شهردار منطقه 22 به خبرنگار ما اظهار می دارد: منطقه 22 بر اساس سیاست محله محوری شهرداری تهران پروژه های مختلفی را از در سال 85 به نتیجه رساند. وی ادامه می دهد : در همه مراکز محله های مان مرکز فناوری اطلاعات را پیش بینی کردیم در این مراکز شهروندان می توانند به راحتی و از طریق سیستم های ارتباطی و کامپیوتری با شبکه جهانی اینترنت ارتباط برقرار سازند . این مراکز به لابراتار های آموزشی متعدد نیز مجهز است . در خصوص پروژه شهروند الکترونیک مراکز فرهنگی فنا.وری اطلعات این منطقه با امکانات لازم آموزشی ، فرهنگی از طریق اطلاع رسانی برای عمومی شهروندان قابل بهره برداری هستند حتی شهرواندان می توانند از طریق وب سایت منطقه از ازلاعات لازم بهره مند و یا امکانات لازم را از طریق اینترنت دریفات دارند. با توجه به گفته شهردار تهران مبنی بر ایجاد زمینه مشارکت محله های تهران برای امر مدیریت شهری در همان نقاط،مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات بهترین جایگاه برای شناسایی و جذب استعداد های مختلف است . حسن بیادی ، نایب رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران هم صحبت از کمیته ای مشخص در شورای شهر تهران کرده و به خبرنگار مرکز می گوید که شورا از این طریق مباحث حوزه IT را با شهرداری دنبال می کند . وی می گوید : کم کردن مشکلات اجتماعی ،کاهش ترافیک و اصولا کم کردن مراجعات شهروندان و به نوعی ارائه خدمات دولت الکترونیک از مزایای تحقق پروژه شهروند الکترونیک است و پیدایش و فعالیت مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات کمک بسیار موثری به اجرای هرچه بهتر این پروژه می کند . مهندس علی جراحی ، مدیر آموزش و انفورماتیک مرکز فناوری اطلاعات از توسعه و تجهیز با ظرفیت بالا در خصوص مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات سخن می گوید زیرا معتقد است اولا مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات نقش بسیار زیادی درخصوص زمینه سازی آموزشی و ایجاد بستر فرهنگی قبول و شناخت فناوری اطلاعات از سوی شهروندان و تحقق همه جانبه شهروند الکترونیک دارد و دوم اجرای دوره های آموزشی مکانیکال شهروندی یعنی آشناسازی شهروندان با کاربردهای عملی فناوری و از طرفی آموزش تئوریک فناوری اطلاعات نیز برای این مقصود اهمیت بسزایی دارد. وی می گوید : در حقیقت مراکز مختلف در اقصی نقاط هم فاصله طبقاتی را در بهره مندی از فناوری اطلاعات از بین می برد و هم حرکت طولی در میان فرهنگ فناوری اطلاعات شهروندان موجب افزایش سطح آگاهی ، بازشناسی نیازهای آنها در این قالب و همچنین آموزش فرهنگ شهروندی الکترونیکی و زندگی در عصر مجازی با ماهیت الکترونیکی را به دنبال دارد . در مجموع آنچه که مسلم است شهرداری تهران به دنبال مدیریت نوین شهری بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و مراکز زیر مجموعه آن نیز تمام تلاش خود را برای تحقق این آرمان که در نهایت ارائه خدمات بهتر و در ظرف زمانی کمتر و متقابلا رضایت شهروندان را به دنبال دارد به کار گرفته اند . مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم یکی از این مراکز است که تلاش می کند تا شعار شهر الکترونیک ، شهروند الکترونیک به وقع بپیوندد ، اما ،آیا بودجه لازم برای تحقق این اهداف فراهم است ؟ در پایان سال ۸۵ نشریه ماهانه شهرداری مجازی هم با تشویق های بسیار مسئولان و شهرداری های کشور در پی دیگر پروژه ها در دل نمایشگاه اله سیت سوم مشهد مقدس به وقوع پیوست . اولین شماره این نشریه به همت روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و با سردبیری رضا شرفی مدیر روابط عمومی مرکز برای بهار ۸۶ با شعار ۸۶ به استقبال تهران الکترونیک می آید منتشر شد که ضمن آن دستاوردهای شهرداری های ۸ شهر بزرگ کشور نیز به روایت تحریر درآمد. این نشریه با استقبال ملی در حوزه شهری مواجه شد ! اما در خبرها و نقدهای رسانه ها در خصوص معوق ماندن مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات با تغییرات بسیار در مدیریت های آنها در سال ۸۵ ذکر نکاتی برای روشن شدن واقیت ها برای اذهان عمومی ضروری است که : تحولات در سطح مراکز و لایه مدیریت آنها بر اساس تفکرات و برنامه ریزی های دقیقی از سوی ریاست مرکز و از کانال مدیر محترم امور مراکز صورت گرفته است . خانم رواندوست مدیر برنامه ریزی و هماهنگی امور مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات با افزایش تعداد مراکز به ۲۰ مرکز در قالب اداره و برنامه ریزی برای آنها تنها با ایجاد همدلی و انگیزه های مشوقانه مسئولیت پذیری و همه برای یکی و یکی برای همه و ایجاد بسیج فکری و نیروی انسانی حتی در زمانی که بودجه لازم برای پرداخت حق الزحمه کارمندان مرکز بر اساس عدم تامین بودجه از سوی سازمان فرهنگی هنری به هردلیل به این تحولات جامه عمل پوشاند . رواندوست در سخنان خود به خبرنگار مرکز گفته است که : هدف اصلی و برنامه کلیدی ما در مرکز فناوری اطلاعات آموزش شهروندان تهرانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات و زندگی الکترونیکی برای تحقق پروژه بزرگ شهروند الکترونیکی است . درحقیقت هدف از راه اندازی مراکز متعدد فرهنگی فناوری اطلاعات در اقصی نقاط کلان شهر تهران از بین بردن فاصله طبقاتی جامعه در بهره مندی از آموزش های لازم فناوری اطلاعات و همچنین برگزاری دوره های آموزش شهروند الکترونیک و آماده سازی شهروندان برای استفاده از خدمات الکترونیکی است . هرکدام از مراکز بر اساس تعاریف و عناوینی که دارند این پروژه را به نوعی به اجرا در می آورند به گونه ای که هر کدام به آموزش بخشی از فناوری اطلاعات و موضو عات مختلف و مرتبط می پردازند. وظیفه ما ایجاد یک عادت صحیح در میان شهروندان است تا زمانی که امکانات این چنینی وجود دارد به روانتر شدن تعاملات اجتماع خودشان کمک کنند. رواندوست می گوید : در پی گیری پروژه ecitizen یا شهروند الکترونیک چند محور اصلی را در نطر داریم ؛ یکی اینکه اقشار جامعه را از لحاظ سنی به گروه ای کودک ، نوجوان و جوان و بزرگسال تقسیم میکنیم تا آموزش ها و برنامه های مناسب را برای هر کدام از آنها طراحی و پیاده سازی کنیم ، مثلا برنامه های مخصوص کودکان و نوجوانان را از طریق مرکز فرهنگی فناوری اطلاعات کودکو نوجوان در ولنجک دنبال می کنیم . دیگری اختصاص مراکز موضوع مشخص شهروند الکترونیک و محور بعدی راه لندازی مراکزی سرگرم کننده همچون باشگاه وبلاگ نویسان تهران برای پرکردن اوقات فراغت علاقمندان مخصوصا جوانان به دنیای مجازی و سرگرمی های آن است . فارغ از استفاده شهروندان از محیط وبلاگی این باشگاه و خدمات مربوط به آن بانوان و جوانان می توانند از کافی نت ها و گیم نت ها برای کارها و ارتباطات و بازی های کامپیوتری استفاده کنند. و از همه مهمتر وی می گوید: تربیت مدرسین برای آموزش دوره های مشخص ، تربیت مدیران برای اداره بهینه مراکز جدید ،بازآموزی مدیران قبلی شاغل در مراکز منطیق با نیاز و ضرورت های اجتماعی و فرهنگی جامعه و شهروندان از جمله برنامه های این واحد از مرکز است و بنده برای این منظور کمیته های مشورتی مختلفی متشکل از هنمکاران باتجربه و خوش سابقه دارم که در تصمیم سازی ها از آن بهره مند می شوم. توجه به کار گروهی و آماده سازی نیروی انسانی کارآمد از مهمترین سیاست های این مرکز بشمار می رودو معتقدیم : یکی برای همه و همه برای یکی . در این راستا چیدمان نیروی انسانی و تربیت آنها و همچنین آموزش کارگروهی در میان اعضای مرکز به گونه ای است که مراکز حتی بدون حضور فیزیکی مدیر مرکز در مواقع استثنا به کار خود به نحو شایسته ادامه دهند. این در حالی است که خود را ملزم می دانم توزیع نیروی انسانی مراکز را براساس بررسی های مکرر ، صلاحیت ها ، سوابق ، محل سکونت ، سنخیت رفتاری و شاخص های راندمان بالای کار انجام دهم. دو موضوع موجب نگرانی است ، یکی محدودیت های مالی حتی برای پرداخت بموقع حقوق کارمندان و دیگری محدودیت در جذب نیروی های مستعد و کارآمد جدید برای مراکز جدید التاسیس . نکته مهم اینکه اولا افراد برای کار بهتر انگیزه بالا نیاز دارند و گذشته از آن مشکلات اقتصادی، خود عامل تضعیف انگیزه در افراد است و دوما، تا چه میزان می توان از یک فرد در چند مسئولیت و یا بصورت چند منظوره استفاده کرد ؟! در این راستا برای افزایش کیفی فعالیت ها و برنامه ریزی صحیح و با توجه این نکته که کارهای فرهنگی برنامه های بلند مدت تلقی می شوند ، مقاطع کاری را بصورت محک های کوتاه مدت بر اساس نظرسنجی منطقه ای و آمار عمومی ، بازنگری فعالیت ها ، پیاده سازی ایده های جدید ، آگاهی از رشد فناوری روز دنیا ، بومی سازی فناوری و انطباق فناوری با شرایط اجتماعی و نهایتا مهندسی مجدد فرایندهای اجرایی برای برنامه 5 ساله آتی مورد بررسی قرار می دهیم . اما دیری نپایید که نه تنها ادامه فعالیت نیروهای انگیزه مند تربیت شده برای خدمت به مردم ابتر ماند، هزینه های انجام شده برای تحقق پروژه شهروند الکترونیک نیز بر سرابی سوار و تمامی آرمان های افتتاح مراکز جدید برای عدالت گستری و ترویج کاربرد فناوری اطلاعات در میان مردم با تصمیماتی با علل و منشائی نامعلوم به یک رویا مبدل گشت تا بخش خصوصی آن را ... آیا پی گیری طرح های ملی فرهنگی بودجه نمی خواهد ؟ آیا حمایت های لازم از زحمت کشان عرصه های خدمتگذار مردمی می شود؟ آیا مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات کمتر از فرهنگسراها ،فعالیت کاربردی داشتند؟ آیا تفکر سازمان فرهنگی هنری حکایت از تعطیلی پیشخوان فرهنگی IT دولت دارد؟ آیا اختلافات مدیریتی و سلیقه ای دلیل محکمی برای تضرر ملت ایران است؟ آا به نابودی سرمایه های انسانی و مالی ناشی ازاین گونه تصمیمات توجه می شود؟
کد مطلب: 6911
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام