۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵ ساعت ۰۴:۰۰

حكايت مكرر و مبهم اختلال اينترنت در ايران

به گزارش ايسنا، آمارها نشان مي‌دهند كه فيبر نوري تقريبا هر دو روز يك‌بار قطع مي‌شود؛ پس از بروز اختلال در شبكه فيبر نوري كه از صبح روز 27 تيرماه سال جاري و به دليل عمليات تغيير در تجهيزات و كابل‌هاي مخابراتي پايانه فيبر دريايي امارات و عربستان ايجاد شد، مدير عامل زيرساخت از ادامه اختلالات تا هفته‌هاي بعدش خبر داد و اعلام كرد كه شركت فلگ هنوز نتوانسته مسير را تامين كند، به همين علت شركت ارتباطات زيرساخت در حال انتقال ترافيك به مسير تركيه است. او در تاريخ هشتم مردادماه درباره علتي كه خطوط ارتباط اينترنتي با وجود جايگزين شدن مسيرهاي جديد هنوز با مشكل مواجهند، گفت: مشكل فيبر نوري خط ايران و تركيه، در هفته جاري برطرف مي‌شود و خط فيبر نوري ايران و تركيه در حال حاضر در حد فاصل تبريز تا صوفيا داراي PMD است و همين موضوع باعث مي‌شود كه اين خط در شبانه‌روز بين دو تا سه مرتبه و هر بار به مدت دو تا سه دقيقه قطع شود. اما ظاهرا مسيرهاي جايگزين نيز كارساز نبوده و همچنان قطعي در شبكه وجود دارد؛ مشكل ايجاد شده در خطوط اينترنت كشور طي چند روز گذشته به گفته ناصر يوسف‌پور - مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت - به قطع شدن همين مسير ايران از طريق تركيه مربوط بوده است. اما با وجود جايگزيني مسيرهاي جيد اينترنت بازهم دچار مشكل شد و يوسف‌پور اين بار در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره قطعي اينترنت در چند روز گذشته، اظهار داشت: قسمتي از اينترنت ما كه از طريق تركيه بود، روز جمعه از ساعت 17 در داخل خاك تركيه قطع شد كه اين قطعي تا ساعت 24 به طول انجاميد. وي افزود: در ساعت يك بامداد روز شنبه - 28 مردادماه - قطعي ديگري در تركيه پيش آمد كه تا 7 صبح طول كشيد؛ اين قطعي هم در رابطه با بهسازي مسيري بود كه ما از تركيه خواسته بوديم. يوسف‌پور اظهار داشت: ساعت 9 صبح روز شنبه حد فاصل تهران تا بازرگان كه از دو مسير شامل تهران، سمنان، بابل، آستارا، اردبيل، تبريز، صفيان، بازرگان و مسير تهران، قزوين، همدان، سنندج، مهاباد، اروميه، خوي و بازرگان بود، اختلالاتي به وجود آمد؛ به اين ترتيب كه در يك مسير مشكل كابل و در مسير ديگري مشكل دستگاه به وجود آمد كه به موجب آن اينترنت قطع شد. او ادامه داد: اين مشكل در ساعت 11:30 صبح همان روز برطرف شد و بدون شك مي‌گويم كه از روز شنبه ساعت 12 ظهر- 28 مرداد ماه - به بعد مشكلي نداشته‌ايم؛ از همان روز تمام سيستم‌ها با ظرفيت نهايي كار مي‌كردند و از اين ساعت تمام مشكلات برطرف شده و ديگر قطعي نداريم. محمد چهره‌قاني - مدير روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت - نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاييد سخنان يوسف‌پور درباره قطعي اينترنت كه در چند روز گذشته با آن مواجه بوديم، گفت: اين قطعي‌ها به صورت متناوب و بريده بريده ايجاد شد و با پيگيري‌هاي انجام شده، مشكلات برطرف شد و از ظهر روز شنبه مشكلي، در فيبرها و قطعي اينترنت نداشتيم. به‌گفته كارشناسان امر، قطعي مكرر فيبر نوري خسارت بسياري را به صورت مستقيم و غير مستقيم به كشور وارد مي‌كند؛ زيرا سازمان‌هايي هستند كه زيرساخت‌هاي اداره امور با اينترنت را ايجاد كرده‌اند و با اين مشكلات پيش آمده اين احتمال مي‌رود كه همين تعداد كاربراني كه وجود دارند، از به‌كارگيري اينترنت در امور خود دلسرد ‌شوند. اين شركت همچنين در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه مسير تركيه به‌عنوان مسير پشتيبان امارات مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ قسمتي از ظرفيت شبكه در مسير امارات كه در تاريخ 27 تيرماه دچار اختلال شده بود، به همان ميزان از طريق مسير تركيه بازسازي و علاوه بر آن 30 درصد ظرفيت ديگر هم در هفته‌ي اول مردادماه سال جاري به ظرفيت اينترنت كشور افزوده شد؛ بنابراين مطلب عنوان شده در اين خصوص كه 30 درصد از ظرفيت شبكه قبلا قطع شده و هم اكنون نيز 50 درصد ديگر آن قطع شده، صحت نداشته و شبكه‌ي كشور در حال حاضر نسبت به 40 روز قبل با 30 درصد ظرفيت بيشتر مشغول ارايه سرويس است. كارشناسان معتقدند، بي‌شك بايد در راستاي تامين امنيت ارتباطات كشور، لينك‌هاي پشتيباني را براي مواقع قطع شدن خطوط داشته باشيم تا از خسارت‌هاي ناشي از آن جلوگيري شود. البته مسوولان امر معتقدند كه اين خطوط پشتيبان وجود دارد و در حال حاضر دو مسير تركيه و امارات در حال سرويس‌دهي هستند و از يكديگر پشتيباني مي‌كنند و در شرايط فعلي نيز مشكلي در خطوط فيبر نوري كشور نداريم. در اين ميان بحث اين كه متولي اصلي اينترنت كشور كدام يك از شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شامل شركت زيرساخت يا شركت فناوري اطلاعات است، نيز جاي سوال دارد؛ مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت اخيرا با اشاره به برخي انتقادات مبني بر ادامه اختلالات در شبکه اينترنت کشور، تاکيد کرده است كه شرکت ارتباطات زيرساخت، تنها مسووليت اختلالاتي را مي‌پذيرد که ساعات آن را به صورت رسمي اعلام مي‌کند و مسووليت ديگر اختلالات اينترنتي برعهده شرکت فناوري اطلاعات (ديتا) است. او همچنين درباره نپذيرفتن رسمي مسووليت اختلالات اينترنتي ازسوي دو شرکت زيرساخت و ديتا از ماه‌هاي گذشته تاکنون، براي برگزاري نشستي صريح ميان خود و مدير عامل شرکت فناوري اطلاعات، جهت روشني موضوع و مسووليت اصلي مديريت اختلالات اينترنتي اعلام آمادگي کرده است.
کد مطلب: 5226
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام