اين خدمات جديد از همان سيستم قديمي «جستوجو در محتواي كتاب» استفاده ميكنند كه حدود دو سالي از تولد آن ميگذرد.
آمازون كتابها و اسناد علمي ديجيتال را به كمك نرمافزارهاي آكروبات و همچنين Microsoft Reader ارائه ميكند و از آگوست سال گذشته تعداد زيادي داستان كوتاه نيز به مجموعه خود افزوده است.
در راستاي فروش صفحهاي كتاب، انتشارات Random House نيز فهرستي از كتابهاي الكترونيكي خود را به فروشندگان و موتورهاي جستوجو ارائه كرده است. فروشندگان آنلاين اجازه دارند تا 5 درصد از محتواي كتاب را به صورت رايگان عرضه كرده و براي فروش الكترونيكي هر صفحه از كتابهاي داستاني بايد حدود 4 سنت به ناشر پرداخت كنند.
فروشندگان اجازه دارند تا قيمت نهايي صفحات را به دلخواه خود تعيين كرده و مانع از نقض كپيرايت شوند. دو شركت مذكور زماني طرح خود را آشكار ساختند كه گوگل پروژه جستوجو در محتواي كتاب را آغاز كرده بود.
با وجود نقدهايي كه در مورد Google Print و جستوجو در منابع برخوردار از كپيرايت صورت گرفته است، اين سرويس، بازار كتابهاي آنلاين را به تكاپو انداخته است.
علاوه بر شركتهاي فوق، اتحاديه Open Content نيز به پشتيباني مايكروسافت و ياهو وارد اين عرصه شده است.