۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۱۱
ابر اورکلاک شده گیگابایت!

نگاهی به کارت گرافیکی GV-N560SO-1GI

ایتنا- کلاک هسته پردازنده این کارت گرافیکی ۱ گیگاهرتز است. در حالی که این مولفه در کارت گرافیکی مرجع به میزان ۸۲۲ مگاهرتز است. اختلاف به قدری فاحش است که می‌توان از ظاهر اعداد نیز به کارایی بالاتر این کارت گرافیکی پی برد. کلاک ۳۸۴ پردازنده Shader این کارت گرافیکی نیز ۲۰۰۰ مگاهرتز است.

اگر قدری با کارت‌های گرافیکی آشنا باشید می‌دانید که متعادل‌ترین کارت گرافیک از نظر نسبت میان کارایی و قیمت در میان کارت های گرافیکی سطح بالای مبتنی بر پردازنده‌های انویدیا، بی‌شک مدل‌های GTX ۵۶۰ می‌باشند.

اما اگر قرار باشد با اضافه شدن مقدار کمی به هزینه، کارایی افزایش چشم‌گیری پیدا کند این تعادل مقداری به هم می‌خورد. بهم خوردن تعادلی که قطعاً به نفع خریداران و کاربران است. چگونه این تعادل بهم می خورد؟
جواب مطمئناً مبحث اورکلاک است!
شرکت گیگابایت هم که دیگر به انواع فعالیت‌های اورکلاکی مشهور است.

به گزارش ایتنا، این شرکت یکی از قدرتمندترین کارت‌های گرافیکی خود از سری GTX ۵۶۰ Ti را از سری Super OverClock عرضه کرده‌است. همانطور که از نام این سری محصولات پیدا است قاعدتاً باید با محصولاتی به اصطلاح تا آخر اورکلاک شده مواجه شویم. در این مطلب نگاهی کوتاه به یکی از این کارت‌های گرافیکی خواهیم انداخت.

GV-N۵۶۰SO-۱GI، کارت گرافیکی است که از پروسه GPU Gauntlet Sorting گیگابایت گذر کرده است. این بدین معنی که تنها پردازنده‌های گرافیکی که از لحاظ کارایی و مصرف توان مناسب هستند به این دسته از کارت‌های گرافیکی راه پیدا می‌کنند تا درون بسته‌بندی ویژه سری Super OverClock قرار بگیرند.

در واقع می توان گفت پردازنده های GF۱۱۴ این کارت های گرافیکی که پایه ساخت آنها همان پردازنده‌های GF۱۰۴ کارت‌های گرافیکی سری GTX ۴۶۰ است و تمام پردازنده‌های Shader آن ها فعال شده‌اند، گلچین شده‌اند و در این کارت‌ها استفاده شده‌اند.

همچنین در ساخت این سری از کارت های گرافیکی از حافظه های Samsung و Hynix استفاده شده است. افزون بر این، می‌توان به استفاده از خازن‌های جامد ژاپنی و چوک‌های با هسته‌ای از جنس فریت اشاره کرد. ماسفت‌های استفاده شده در این سری از محصولات نیز کمترین مقاومت داخلی را دارند تا در آخر مصرف توان و اتلاف انرژی کمتری صورت پذیرد.

اما در نهایت اصل مطلب اورکلاک است! کلاک هسته پردازنده این کارت گرافیکی ۱ گیگاهرتز است. در حالی که این مولفه در کارت گرافیکی مرجع به میزان ۸۲۲ مگاهرتز است. اختلاف به قدری فاحش است که می‌توان از ظاهر اعداد نیز به کارایی بالاتر این کارت گرافیکی پی برد. کلاک ۳۸۴ پردازنده Shader این کارت گرافیکی نیز ۲۰۰۰ مگاهرتز است.

حافظه ۱ گیگابایتی کارت گرافیکی GV-N۵۶۰SO-۱GI که از نوع GDDR۵ و رابط آن ۲۵۶ بیتی است هم اورکلاک شده است. ۴۵۸۰ مگاهرتز که باز هم نسبت به نسخه اورکلاک نشده (۴۰۰۸ مگاهرتز) اختلاف زیادی دارد. در همین جا نکته‌ای در ذهن شکل می‌گیرد.

کارت‌های گرافیکی اورکلاک شده با توجه به کارکرد بیشتر مطمئناً نیاز به خنک کننده‌ای فراتر از خنک‌کننده‌های معمولی دارند. از همین رو شرکت گیگابایت به خنک کننده‌های معمول بسنده نکرده و خنک‌کننده‌های انحصاری WindForce ۲X را برای این سری از کارت‌ها در نظر گرفته‌است. در سیستم خنک‌کننده WindForce ۲X دو فن مایل به صورت متقارن در کنار هم قرار گرفته‌اند.

نحوه قرار گیری این فن‌ها که فن‌های بی‌صدا شهرت دارند به گونه‌ای صورت گرفته‌است که کمترین اختلال در خروج هوای داخل کارت گرافیکی به بیرون به وجود آید. در زیر این فن‌ها نیز ۴ لوله از جنس مس برای انتقال و دفع حرارت قرار گرفته‌اند.

بررسی‌های انجام شده بر روی این کارت گرافیکی در وب سایت‌های معتبر نشان داده است که WindForce ۲X گیگابایت امتحان خود را پس داده. در حالت بدون فعالیت دمای پردازنده این کارت گرافیکی ۲۹ درجه سانتی‌گراد (برابر با نسخه مرجع) و در بازی‌های سنگین آن تنها و تنها ۶۰ درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری شده‌است که این مقدار حتی از نسخه مرجع نیز به مقدار ۸ درجه پایین‌تر است. با تمام این تفاسیر اگر ذره‌ای شک و تردید درباره خراب شدن این کارت‌های گرافیکی باقی بماند، گارانتی ۳ ساله شرکت آواژنگ تمام آنها را از بین می‌برد.

این کارت گرافیکی از وب سایت‌های معتبر بررسی سخت افزار بهترین عنوان‌ها و امتیازات را کسب کرده است. همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، اگر به دنبال بدست آوردن کارایی بیش از اندازه هزینه پرداختی هستید، تنها انتخاب شما کارت گرافیکی GTX ۵۶۰ SO گیگابایت است.
کد مطلب: 20724
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام