تعامل به سبك PAPها
علي شميراني - فناوران اطلاعات
نمونهاي از قديميترين انعكاس رسانهاي اختلافات در حوزه ارتباطات به مجادلههاي گاه و بيگاه شركتهاي اينترنتي (به ويژه نداها) و شركتهاي مخابراتي مربوط ميشود، مسايلي همچون اختلاف نظر در نرخ سيم مسي، كاهش نرخ اينترنت، اعتراض به ورود مخابرات به حوزه اينترنت پرسرعت، مسائل مربوط به خطوط E1 و اين اواخر سر و صدا در مورد قطع احتمالي اينترنت در تهران.
اما اين درگيريها نكات قابل توجهي دارد.
نخست آنكه همواره PAPها هستند كه اراده به طرح و علني كردن اين مسائل ميكنند. دوم آنكه همواره اين PAPها هستند كه تصميم به قطع اعلام نظر ميگيرند. سوم آنكه همواره PAPها هستند كه تشخيص ميدهند چه مسائلي تا چه حدودي و به چه شكلي در اختيار رسانهها قرار گيرد. چهارم آنكه PAPها هستند كه تشخيص ميدهند چه موضوعي را به چه نهادي ارجاع دهند.
اما از ديگر نكات قابل توجه در نوع تعامل شركتهاي ندا اين است كه كاهش اطلاعات به شكل كامل منتشر نميشود و در نهايت اينكه با وجود دو نهاد خصوصي به نام سازمان نظام صنفي رايانهاي و انجمن شركتهاي اينترنتي، شركتهاي مذكور داراي كنسرسيوم خاص خود هستند.
از اين رو وقتي هم اعتراضي ميشود به نظر ميرسد سه نهاد هستند كه نسبت به موضوعي اعتراض دارند در حالي كه در پس ماجرا تقريبا تفاوتي ديده نميشود.
نوع رابطه اين شركتها نيز با رسانهها در نوع خود قابل توجه است.
رسانهها تنها زماني مورد مراجعه و تعامل قرار ميگيرند كه كاري در جايي گير باشد. مشكل احتمالي نيز تا زمان رفع آن طرح و بسط پيدا ميكند. بعد از آن نيز هيچ خبري از نتايج و اينكه سرانجام كار به كجا كشيد منتشر نميشود.
بعد از رفع مشكل احتمالي هم ارتباط با رسانهها تا اطلاع ثانوي قطع ميشود.
موضوع به اندازه كافي روشن است فارغ از اينكه در هر اختلاف چه كسي محق باشد، روش برخورد و استفاده PAPها از فضاي رسانه نادرست است و نياز به بازبيني و تدبير سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور دارد.