کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اينترنت همچنان در کما

17 تير 1388 ساعت 22:26


اختلال در سيستم‌هاي ارتباطي بعد از انتخابات ادامه دارد اينترنت همچنان در کما سونيتا سراب‌پور- اعتماد يکي از وقايع شگرف دوره دهم انتخابات رياست جمهوري گسترش استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات توسط کاربران و برخي از کانديداهاي رياست جمهوري بوده است. اين دوره از انتخابات به رشد و توسعه صنعت آي تي يا همان فناوري اطلاعات در کشور کمک شاياني کرده است. استفاده از پيامک، پيام‌هاي اينترنتي و کليپ‌هاي اينترنتي در اين دوره از انتخابات به شدت افزايش داشته در واقع استفاده از فناوري اطلاعات بيشتر مورد استقبال کاربران و همچنين کانديداهايي قرار گرفته است که به رسانه‌هاي مستقلي همچون تلويزيون و مطبوعات دسترسي نداشته اند. در دهمين دوره از انتخابات رياست جمهوري، فضاي سايبر توانست شرايطي را فراهم کند که حتي کاربران به سخنراني‌هاي نمايندگان کانديداها توجهي نداشته باشند و اخبار و اطلاعات مربوطه را از طريق پايگاه‌هاي اينترنتي افراد دنبال کنند. يکي از دلايل افزايش استفاده از فناوري اطلاعات در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري به افزايش تعداد کاربران تلفن همراه و بالا رفتن تعداد سايت‌هاي خبري برمي‌گردد. اينها بخشي از گفته‌هاي کارشناسان در خصوص رشد استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در انتخابات اخير ايران بود؛ رشدي که بعد از انتخابات به طور کامل متوقف شد و بسياري از پيش‌بيني‌ها را غيرممکن ساخت به طوري که اگر تا قبل از انتخابات ابزارهاي ارتباطي همچون اينترنت و پيامک باعث رونق فضاي انتخاباتي شده بودند و از آنها به عنوان برندگان اين ميدان ياد مي‌شد اما بعد از انتخابات مي‌توان اين ادعا را داشت که قربانيان اصلي اين ميدان همين وسايل ارتباطي بودند. پيامکي که آزاد شد قطع پيامک، اختلال در شبکه تلفن همراه، اختلال در سيستم اينترنتي کشور و فيلتر شدن صدها سايت از جمله اتفاقاتي بود که بعد از انتخابات، کاربران با آن روبه رو شدند؛ اتفاقاتي که تا پيش از انتخابات دهم مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات احتمال رخ دادن آن را با قاطعيت تمام رد مي کردند اما تا ساعاتي قبل از راي‌گيري تمام پيش‌بيني‌ها به واقعيت تبديل شد و شماري از کاربران را دچار بهت‌زدگي کرد. اما در اين بين آنچه جالب به نظر مي‌رسد عدم پاسخگويي کليه مسئولان اين حوزه است چرا که طي اين مدت تمامي مديران‌عامل شرکت‌هاي زيرساخت، همراه اول و مخابرات و همچنين رئيس هيئت‌مديره مخابرات و مدير روابط عمومي همراه اول، تماس‌هاي خبرنگاران را بي‌جواب گذاشته‌اند و تنها مدير روابط‌عمومي شرکت مخابرات ضمن تاييد اختلال سرويس ارسال پيامک از بي‌اطلاعي خود از علت اين امر خبر داده بود. قطع سرويس پيامک در حالي رخ داد که بيشتر کاربران انتظار داشتند بعد از انجام انتخابات اين مشکل رفع شود. شبکه پيام کوتاه کشور در ساعات پاياني پنجشنبه 21 خردادماه سال جاري درست يک روز قبل از انتخابات ايران قطع شد و سرانجام اين شبکه از چهارشنبه شب هفته گذشته و درست بعد از 21 روز، بدون اطلاع رساني يا عذرخواهي از سوي مسئولان شرکت مخابرات فعاليت خود را آغاز کرد اما به غير از وصل شدن سرويس پيامک بعد از يک زمان طولاني نکته جالب ديگري هم در اين بين ديده مي‌شود و آن اينکه پيام‌هاي انتخاباتي که مربوط به 21 روز پيش بوده، هم اکنون به دست مخاطبان مي‌رسد. در حالي که يک پيامک طبق قاعده بعد از 24 ساعت از شبکه خود به خود حذف مي‌شود. همچنين براساس اطلاعات دريافتي از مشترکان، پيامکي که تنها يک بار ارسال شده، چندين بار متوالي به دست مخاطب مي‌رسد. درواقع اين شرايط اين شايعه را در بين مشترکان به وجود آورده است که اينگونه ارسال‌هاي چندباره اگر به مشکلات فني سيستم مخابرات مرتبط نباشد مي‌تواند درآمدزايي جديدي براي اين شرکت جهت جبران زيان‌هاي چند هفته گذشته باشد؛ شايعه‌اي که شرکت مخابرات ايران با تمام قوا آن را تکذيب مي‌کند. داوود زارعيان مدير روابط عمومي شرکت مخابرات ايران، و تنها مديري که مي‌توان اين روزها به او دسترسي داشت، در خصوص شايعات به وجود آمده طي چند روز اخير مي‌گويد؛ چنين موضوعي امکان ندارد زيرا پيامک‌ها بعد از ارسال به مدت 12 و حداکثر 24 ساعت در شبکه براي ارسال ذخيره مي‌شوند بنابراين با چنين شرايطي امکان ارسال مجدد پيامک‌هاي 21 روز گذشته به هيچ وجه امکان‌پذير و قابل قبول نيست. وي همچنين ادعاي برخي از مشترکان را مبني بر اينکه پيامک ارسالي آنها بيش از پنج بار براي فرستنده ارسال مي‌شود نيز به اين موضوع ارتباط مي‌دهد که ممکن است آن پيامک در گوشي فرستنده ذخيره شده باشد و حال وقتي سيستم فعال شده آن پيام چندين بار به مقصد ارسال شود. زارعيان همچنين در پاسخ به اينکه علت قطع شدن سرويس پيامک هنوز از سوي شرکت مخابرات اعلام نشده است نيز مي‌گويد؛ علت اين امر براي بسياري از کاربران واضح و روشن است و نبايد زياد به مسائل گذشته رجوع کرد اما در کل و اگر امکان آن وجود داشته باشد قصد داريم طي اين هفته گزارش کاملي را در اين خصوص منتشر کنيم و اطلاعات لازم را در اختيار کاربران بگذاريم. سرعت اينترنت لاک‌پشتي‌تر از گذشته اما راه‌اندازي سيستم پيامک پايان ماجرا نيست چرا که محدود کردن فضاي مجازي و حوزه فناوري اطلاعات همچنان ادامه دارد. فيلتر شدن سايت‌هاي يوتيوب، فيس‌بوک و صدها سايت ديگر و کندي سرعت اينترنت خود گواهي بر اين ادعا است. اختلالات در شبکه اينترنتي کشور تقريباً بعد از انتخابات آغاز شد و بر اساس گزارش‌هاي به دست آمده از دقايقي بعد از ساعت 22 روز شنبه 23 خردادماه، پهناي باند اينترنتي کشور با بيش از 45 درصد و حتي تا 70 درصد ريزش بسته مواجه شد و عملاً اينترنت کشور مسدود بود و اين روند تا حوالي ساعت دو بامداد روز يکشنبه (24 خرداد ماه) نيز تداوم داشت. همچنين اين روال از صبح همان روز يعني راس ساعت 5/7 بامداد مجدداً از سرگرفته شده و کماکان نيز ادامه دارد. بنا به اظهارات کارشناسان، در پاره‌اي از موارد ميزان پهناي باند اينترنت واگذارشده به شرکت‌هاي اينترنتي به کمتر از 20 درصد و در تهران به 10 درصد افت کرده و اين به معناي غيرقابل استفاده بودن اينترنت است. برخي از کارشناسان اختلالات اخير در شبکه اينترنتي کشور را دليل حجم قابل توجه استفاده کاربران از اينترنت به منظور اطلاع‌رساني از وضعيت انتخابات و به دنبال آن به چالش‌هاي پيش آمده در کشور ربط مي‌دهند چراکه با وجود قطع شدن سيستم پيامک کاربران براي اطلاع‌رساني از اوضاع به سايت‌هاي خبري، وبلاگ‌ها و همچنين شبکه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوک روي آورده بودند و همين حجم عظيم بازديد باعث کند شدن بيش از حد سرعت اينترنت در چند هفته اخير شده بود. هر چند برخي از کانديداها و نمايندگان شان نسبت به اين وضع اعتراض کردند اما شرکت ارتباطات زيرساخت طبق روال هميشگي خود اين اختلالات و قطعي‌ها را شايعه ‌اي بيش ندانسته بود و معاون مديرکل شرکت زيرساخت نيز در همين راستا اعلام داشته بود شبکه اينترنت کشور بدون اختلال بوده و سرعت اينترنت نيز تغييري نکرده است. گفتني است در حالي زيرساخت هرگونه اختلال در شبکه اينترنتي کشور را تکذيب مي‌کرد که اکثر کاربران از اوضاع پيش آمده براي شبکه اينترنت کشور ناراضي بودند و بسياري از آنها مجبور بودند براي ديدن يک سايت خبري مدت طولاني را منتظر بمانند. اما اعتراضات به اين وضع تنها محدود به کاربران يا نمايندگان برخي از کانديداها نماند چرا که به دليل تماس حجم وسيعي از کاربران با خدمات دهندگان سرويس‌هاي اينترنتي، براي جويا شدن از علت اختلالات به وجود آمده در شبکه، سازمان نظام صنفي رايانه‌اي نيز پا به ميدان گذاشت و اعلام کرد مشکلات به وجود آمده براي اينترنت کشور به هيچوجه به شرکت‌هاي فعال در اين زمينه مربوط نمي‌شود. اين سازمان با ابراز نگراني نسبت به شرايط پيش آمده طي بيانيه يي اظهار داشته بود با توجه به اينکه بيش از هزار و 400 شرکت اينترنتي متولي ارائه خدمات اينترنتي به بيش از 25 ميليون نفر کاربر فعال اينترنتي در کشور هستند، سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور به عنوان متولي بخش خصوصي فناوري اطلاعات، از خسارات هنگفت ناشي از عدم امکان بهره‌برداري و هدر رفتن ساعت‌ها وقت کاربران و خسارات وارده به فعالان صنف اظهار نگراني مي‌کند. کماي تلفن اينترنتي يکي ديگر از سيستم‌هاي ارتباطي که چند روز بعد از انتخابات يعني در روز 28 خردادماه سال جاري به طور کامل از دسترس کاربرانش خارج شد، سرويس تلفن اينترنتي يا Voip بود. در واقع اگر قطع پيامک و اختلال در اينترنت طي چند هفته گذشته تنها کاربران را ناراضي کرده اما قطع پکت‌هاي ارسالي Voip علاوه بر کاربران، شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران اين حوزه را دچار نارضايتي و ورشکستگي شديدي کرده است به طوري که روزانه آمار ورشکستگي شرکت‌هاي فعال در اين حوزه افزايش پيدا مي‌کند. به گفته يکي از فعالان اين حوزه، اختلال روي خدمات تلفن اينترنتي در راستاي مسائل سياسي يا ملاحظات امنيتي تنها چند روز بعد از برگزاري انتخابات آغاز شد که اين شرايط نارضايتي کاربران و شرکت‌هاي خدمات دهنده بخش خصوصي را فراهم آورده است به طوري که طي اين چند هفته بسياري از کاربران نتوانستند تماس‌هاي ساده خود را با خارج از کشور برقرار کنند. گفته مي‌شود بسياري از کساني که از اين کارت‌ها استفاده مي‌کنند افرادي هستند که تمکن مالي چنداني ندارند و براي استفاده‌هاي ضروري و براي ارتباط خود با خانواده و اقوام در خارج از کشور از آن استفاده مي‌کنند که در چند روز گذشته با مشکل مواجه شدند. اين فعال در ادامه در خصوص وضعيت شرکت‌هاي فعال در اين حوزه نيز مي‌گويد؛ در حال حاضر شرکت‌ها در ورشکستگي کامل به سر مي‌برند و به صورت روزانه آمار ورشکستگي‌ها افزايش پيدا مي‌کند. هم اکنون شرکت‌ها تمام هزينه‌هاي لازم اعم از پرداخت هزينه پهناي باند، پرداخت دستمزد پرسنل و ... را پرداخت مي‌کنند با اين حال سرويس‌دهي به کاربران قطع است. در واقع اينترنتي که از زيرساخت يا مخابرات استان گرفته شده وجود دارد اما به کاربران سرويس داده نمي‌شود. به باور اين فعال هر چند مسوولان ذي‌ربط در تلاش براي برگرداندن شرايط به حالت عادي هستند اما در اين بين بايد دقت و ظرافتي هم وجود داشته باشد به طوري که تمام روز و به صورت متوالي اين سرويس قطع نباشد و در ساعت‌هايي دسترسي به اين خدمات براي کساني که کارهاي اداري واجبي دارند وجود داشته باشد. درواقع با همکاري و تعامل با بخش خصوصي هم مي توان به امنيت کشور بها داد و هم به خواسته فعالان و کاربران اين حوزه. به هر حال فضاي مجازي و حوزه فناوري اطلاعات يکي از مهم ترين الزامات کشور در توسعه و گسترش خدمات دولت الکترونيک است ولي اين محدوديت ها و اختلالات فني باعث نارضايتي کاربران و رکود بازار و فضاي مجازي کشور خواهد شد و اين در حالي است که هنوز هيچ مسئولي پاسخگوي مشکلات به وجودآمده نيست.


کد مطلب: 12786

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/matlab/12786/اينترنت-همچنان-کما

ايتنا
  https://www.itna.ir