معرفي سازمان تنظيم مقررات آمريكارگولاتوري همهكاره
مترجم: فاطمه اللهياري- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) که آژانسی مستقل از دولت ایالات متحده میباشد، به واسطه قوانین مصوب کنگره ایجاد، اداره و دارای اختیارات قانونی شده و اکثریت اعضاي آن توسط رئیسجمهور به مقام خود منصوب ميشوند. FCC شش حوزه استراتژیک باند پهن، رقابت، طیف رادیویی، رسانه، سلامت عمومی و امنیت داخلی و نوینسازی را در زمره اهداف و فعالیتهای عمده خود قرار داده است. اداره رگولاتوري آمريكا بر مبنای قانون ارتباطات مصوب سال 1934 به عنوان جایگزینی برای کمیسیون رادیوی فدرال پایهگذاری شد و مسئولیت تنظیم تمامی قوانین و مقررات استفاده دولت غیرفدرال شامل طیف (از جمله رادیو و تلویزیون) و تمامی مخابرات بین ایالتی (مخابرات سیمی، ماهوارهای و کابلی) و همچنین ارتباطات بینالمللی را که مبدأ و مقصد فعالیتهای آنها در ایالت متحده است، برعهده دارد. این کمیسیون نقش مهمی در سیاستگذاري مخابراتي ایالات متحده ایفا میکند.
FCC تنظیم مقررات حوزه مخابرات سیمی را در واقع از کمیسیون بازرگانی بین ایالتی تحویل گرفته است. اين سازمان پوشش بیش از 50 ایالت، بخش کلمبیا و اراضي ایالات متحده را تحت قیمومیت خود دارد. همچنین FCC در راستای ایجاد ارتباط نزدیکتر با همسایگان كشور ایالات متحده، همکاری، راهبری و نظارت بر سازمانهای حوزه ارتباطات کشورهای شمال آمریکا را نیز در زمره وظايف خود گنجانده است.
تيم تجديدنظر
باراک اوباما در چهاردهم نوامبر سال 2008، سوزان کرافورد و کوین ورباک را برای تجدیدنظر در FCC انتخاب نمود. تیم تجدیدنظر جهت کمک به ایجاد سازوکارهای جدید اجرایی در تصمیمات برنامهریزی شده، کمیسیون را تحت بررسی قرار میدهد. اين تیم تضمین خواهد کرد که منتخبین عالی رتبه دولت پس از یادکردن سوگند قادر خواهند بود اطلاعات مورد نیاز جهت فرآیند گرفتن تاییديه ، رهبری سازمانهای وابسته به خود و پیش قدم شدن در اجرای خطمشیهای ابتدایی را در اختیار خويش بگيرند.
وظایف فعلی
بنا بر گزارش ذیحسابی و اجرایی FCC در سال 2008، آژانس جهت پیشرفت کار استقرار خدمات باند پهن، حذف نظارت دولت از حوزههای رقابتي، افزایش سلامت عمومی و امنیت داخلی، تضمین امکانپذیری و تداوم اعتبار مالی خدمات جهانی، ارتقاي استفاده موثر از طیف و تجدیدنظر در قوانین و مقررات رسانهای جهت پروش رقابت و نوآوری مشغول به انجام وظیفه میباشد. کمیتهها و ادارههای FCC به ایجاد و اجرای برنامههای رگولاتوری، فرآیندسازی کاربرد مجوزها یا دیگر اسناد، موشکافی شکایات، تحقیق و رسیدگی و شرکت در دادرسیهای FCC میپردازند.
ماموریت و استراتژی
در سال 1996، قانون مخابرات در اصلاح بخش اول قانون ارتباط تصریح كرد که ماموریت FCC «ایجاد خدمات ارتباطی سیمی و رادیویی به صورت سریع، کارا، همهگیر و جهانی با امکانات مناسب و قیمت منطقی برای تمامی مردم ایالات متحده صرفنظر از تبعیض نژادی، رنگ پوست، مذهب، بومی بودن یا جنسیت میباشد.» همچنین این قانون مقرر میدارد که FCC به عنوان یک ابزار دفاع ملی و با هدف افزایش امنیت زندگی و سرمایه از طریق استفاده از ارتباطات سیمی و رادیویی بنا نهاده شده است. اهداف این قانون به اضافه قانون عملکرد و دستاوردهای دولت (GPRA)، مصوب سال 1993، شش هدف استراتژیک بلندمدت را بین سالهای 2006 تا 2011 برای FCC درنظر گرفته است که این اهداف عبارت است از:
باند پهن: همه شهروندان امریکايي بایستی امکان دسترسی به خدمات و محصولات باند پهني قدرتمند و مطمئن را داشته باشند. سیاستهای رگولاتوری بایستی زمینه پیشبرد سرمایه، رقابت، بیطرفی و ابتکارات را در این بخش فراهم آورده و تضمین كند که فراهم آورندگان خدمات باند پهن، از انگیزه و اراده کافی براي توسعه و عرضه چنین محصولات و خدماتی برخوردارند.
رقابت: رقابت در حوزه خدمات ارتباطی، چه به صورت درونمرزی و چه برونمرزی، حامی اقتصاد ملی است. چارچوب رقابت باید روی پرورش نورآوریها در زمینه خدمات ارتباطی متمرکز باشد و بهترین و به صرفهترین انتخابها را پیش روی مشتریهای خود قرار دهد.
طیف: استفاده مناسب و موثر از طیف از داخل یا خارج مرزهای کشور، سبب ساز رشد و توسعه سریع نوآوریها و خدمات و فن آوریهای ارتباطی موثر می گردد.
رسانه: قوانین و مقررات رسانه ملی باید زمینهساز پیشبرد رقابت و ایجاد گوناگونی و همچنین تسهیل گذر از مرحله تحول به سمت اشکال دیجیتال فناوريها و خدمات باشد.
سلامت عمومی و امنیت داخلی: تمامی امکانات دخیل در حوزه ارتباطات به طور حتم باید در موقعیتهای بحرانی و غیرمنتظره برای امدادرسانان، نیروهای مسلح، دستاندرکاران حوزه درمان و سلامت عمومی و همچنین در صورت نیاز برای مشتریها قابل دسترسی باشند. زیرساختهای ارتباطی در جریان بحرانهای ملی باید از قابلیت اعتماد، كاركرد چندگانه، تکرر استفاده و ترمیم سریع برخوردار باشند.
نوینسازی FCC: کمیسیون ملزم است تا تمام سعی خود را جهت ترسیم سازمانی نوین، تطبیقپذیر و پربازده به کار بندد تا از این رهگذر منافع سهامداران، کارکنان و مدیران از منابع، فرآیندها، سیستمهای قابل اجرا و فرهنگ سازمانی تامین گردد.
سازمان
FCC در قالب هفت اداره و ده ستاد سازماندهی شده است.
ادارات
این ادارات به جریان انداختن کاربری مجوزها و دیگر ضوابط، بررسی شکایات، راهبری بازرسیها، ایجاد و اجرای مقررات و شرکت در محاکم قضایی را برعهده دارند. اداره امور دولت و مصرفکننده (CGB) كه به ایجاد و اجرای سیاستهای مصرفکننده محور FCC میپردازد که از آن جمله میتوان به پرداخت مقرری از کارافتادگی اشاره کرد. CGB به واسطه وظایف امدادی و آموزشی خود و همچنین مرکز خدمات مشتری که مسئول پاسخگویی به شکایات و استعلامهاي مشتریها است وجهه عمومی FCC به حساب میآید. همچنین CGB در حوزههایی مانند آمادگی امدادرسانی و پیادهسازی فناوریهای نوین با فرمانداران محلی و ایالتی به تشریک مساعی میپردازد.
اداره اجرایی (EB) مسئولیت اجرای مفاد قانون ارتباطات مصوب سال 1934، قوانین FCC و بررسی احراز صلاحیت افراد جهت تصدی مسئولیتها را برعهده دارد. حمایت از حقوق مصرفکننده، رقابت محلی و امنیت داخلی و سلامت عمومی مهمترین حوزههایی هستند که اداره اجرایی این قوانین را در آنها به کار میبندد. اداره بینالملل (IB) به وضع سیاستهای بینالمللی در بخش ارتباطات میپردازد که از جمله آنها هماهنگی در تعیین تعداد سهمیههای گردشی و تخصیص فرکانس است تا از این طریق مشکلات ناشی از کنشهای الکترومغناطیسی در سطح بیناللملی که مجوزهای صادره از سوی ایالات متحده نیز موضوع آن میباشد کاهش یابد. به علاوه اداره بینالملل از طریق مقررات رادیویی و دیگر تفاهمنامههای بینالمللی، صلاحیت FCC را تحت نظارت خود دارد.
اداره رسانه (MB) به وضع، پیشنهاد و اجرای برنامههای سیاستگذاری و صدور مجوزهای مرتبط با رسانههاي الکترونیک میپردازد که حوزه تلویزیون کابلی، تلویزیون ماهوارهای و رادیو را در ایالات متحده و دیگر کشورها در بر میگیرد. اداره رسانه پس از صدور مجوز نیز مسائل و مشکلات مرتبط با آن را به لحاظ خدمات پخش مستقیم ماهوارهای مدیریت مینماید. خدمات مخابرات بيسيم (ECS) مشتمل بر خدمات وایرلس پیشرفته (AWS) و ثابت، تلفن همراه و خدمات پخش برنامه روی باند 700 مگاهرتز میباشد.
اداره رقابت وایرلاین (WCB) سیاستگذاری در بخش مخابرات وایرلاین را برعهده دارد. اهداف اصلی اداره رقابت در حوزه وایرلاین، افزایش رشد و سرمایهگذاری اقتصادی در زیرساختهای فناوری وایرلاین، بخش توسعه، بازارها و خدمات را مدنظر قرار میدهد. اداره امنیت داخلی و سلامت عمومی اين اداره در سال 2006 ایجاد شد.
ستادها
ستادهای FCC در حکم خدمات پشتیبانی برای ادارات ايفاي نقش میکنند. اگرچه عملکرد و حوزه اختيار ادارات و ستادها از یکدیگر مجزا میباشد اما آنها به طور پيوسته در خصوص مسائل و موضوعات مرتبط با FCC با یکدیگر همکاری دارند. ستاد کارشناسان حقوق اجرایی (OALJ) مسئول رسيدگي به دعاوی مطرح شده توسط کمیسیون است. عمل استماع دعاوی شامل ترتیب اثر دادن به درخواست نامههای تمهیدی مانند دادخواست حل اختلاف، درخواست توضیحات تفصیلی درخصوص مشکلات وقوع یافته و تقاضای تحقیق و تفحص میباشد. کارشناس حقوق اجرایی به استناد قانون ساز و کار اجرا در طول زمان بازجویی از شاهدان و بررسی اسناد و مدارک مستدل، ریاست جلسه دادگاه را برعهده دارد.
در خاتمه، پس از بررسی مدارک مشهود و قابل استناد، کارشناس حقوق اجرایی که بر مسند قضاوت جلسه قرار دارد، حکم اولیه خود را صادر میکند که این رای باید به کمیسیون فدرال تسلیم شود.
ستاد فرصتهای شغلی در حوزه ارتباطات (OCBO) به ایجاد فرصتهای شغلی برای کسبوکارهای کوچک و کسبوکارهایی با مدیریت زنان و یا اقلیتها میپردازد. OCBO در کنار کارفرمایان بزرگ اقتصادی، صنایع، سازمانهای عامالمنفعه، افراد مستقل و غیره مشغول فعالیت است تا ضمن آشنا کردن آنها با سیاستهای FCC، فرصتهای استخدامی و حق مالکیت را افزایش دهد، به دیدگاهها و نقطه نظرات مختلف حول موضوع امواج رادیو و تلویزیون قوت ببخشد و آنها را به مشارکت در اقدامات پیش روی FCC ترغیب نماید.
ستاد مهندسی و فناوری (OET) در خصوص موضوعات مهم حوزه مهندسی مشاورههایی را به کمیسیون ارائه میکند. مهمترین نقش این اداره مدیریت طیف الکترومغناطیس و به ویژه تخصیص فرکانس و استفاده از طیف میباشد. OET راهبرد مطالعات فنی مراحل پیشرفته ارتباطات فضایی و زمینی و اجرای مقررات FCC را با لحاظ ابزارهای رادیویی، خدمات آزمایشی رادیو و تجهیزات صنعتی، پژوهشی و پزشکی برعهده دارد. شورای مشورتی فنی، کمیتهای متشکل از مشاوران FCC است که از اعضای شرکتهای مهم رسانهای و مخابراتی مهم به شمار میآیند و وظیفه سازماندهی آنها را OET برعهده دارد.
OET در شعبه واگذاری تجهیزات به فعالیت مشغول است که وظیفه آن نظارت بر واگذاری تجهیزات برای تمامی ابزارهایی است که از انرژی الکترومغناطیسی طیف 9 کیلومگاهرتز تا 300 گیگاهرتز استفاده میکنند. OET از پایگاه دادههای الکترونیک مرتبط با همه تجهیزات مجازی که به راحتی در دسترس عموم قرار میگیرند محافظت میکند. ستاد شورای عالی به عنوان مشاور ارشد قانونی کمیسیون به ایفای نقش میپردازد. همچنین شورای عالی به نمایندگی از کمیسیون، در تعقیب دعاوی مطرح در دادگاههای فدرال ایالات متحده شرکت میکند، در موضوعاتی که نیاز به تصمیمگیری دارد قبل از کمیسیون پیشنهادات خود را ارائه میدهد و با درنظر گرفتن دیگر موضوعات اجرایی و داخلی، کمیسیون را در امر تصمیمگیری و اجرای ماموریتهای قانونی گسترده معاونت مینماید.
ستاد بازرسی کل (OIG) سیاستهایی را جهت ممانعت از سوءاستفاده و کلاهبرداری در سازوکار آژانسها توصیه میکند. بازرسی کل صحیحترین اقدام را در جای مناسب آن توصیه کرده و برای پیگردهای قانونی و پنهانی خود در موضوعات کیفری به سازمان قضایی ایالات متحده رجوع میکند.
ستاد امور مقننه (OLA) رابط FCC با کنگره ایالات متحده است که اطلاعاتی در رابطه با قوانین و مقررات FCC در اختیار قانونگذاران قرار میدهد. همچنین OLA اسناد و شواهد FCC را برای شرکت در دعاوی مطرح شده از سوی کنگره آماده میسازد و پاسخهای مطلوب FCC را به بازرسیها و تحقیقات کنگره و طرحهای پیشنهادی قانونگذاران ارائه مینماید.
ستاد مدیرعامل (OMD) مسئولیت اجرا و مدیریت بر FCC را عهدهدار است که نظارت بر عملکرد کارکنان، امنیت، روابط، بودجه آژانس و انتشارات در چارچوب وظایف این بخش قرار دارند. ستاد ارتباطات رسانهای (OMR) عهدهدار مسئولیت انتشار اعلامیههای کمیسیون، دستورات، روندها و دیگر اطلاعات مورد درخواست رسانهها است. OMR همچنين مدير و مجري نشریه دیلی دایجست، پایگاه اینترنتی و مرکز سمعی بصری FCC است.
ستاد دبیرخانه (OSEC) از طریق سیستمهای بایگانی دستی و الکترونیک بر دریافت و توزیع کلیه اسناد بایگانی شده و مجموعه کتابخانه FCC نظارت دارد. علاوه بر این، OSEC وظیفه دارد تا اخطاریههای قانونی تصمیمات کمیسیون را در اداره ثبت فدرال و قسمت مستندات FCC به طبع و نشر برساند.
ستاد ارزیابی خطمشی و برنامهریزی استراتژیک (OSP) که اساسا مغز متفکر FCC به شمار میآید و اهداف نهایی و خطمشی آژانس را تعیین مینماید. OSP با حوزه ریاست FCC از همکاری نزدیکی برخوردار است و جزء به جزء صنعت ارتباطات را تحت نظارت خود دارد تا از این طریق گرایشها، مشکلات و سلامت همه جانبه صنعت را مبرز و مشخص سازد.
OSP به عنوان کارشناس، در حوزههای اقتصاد، کسبوکار و تحلیل بازار مشاورههایی را به کمیسیون ارائه میدهد. این ستاد همچنین در تجدیدنظر خود اعلام کرد که خط سیرهای قانونی و توسعه در اقدامات کنونی FCC به مانند قانون مالکیت فکری، اینترنت و تجارت الکترونیک، لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. OSP پیش از این، ستاد طرحها و خطمشیها (OPP) نام داشت. کاترین بوهیگیان از سال 2005 تا کنون ریاست OSP را برعهده دارد.
ستاد تحول فضای کار (OWD) جهت فراهم آوردن فرصتهایی برابر و کامل برای همه کارگران، صرفنظر از عوامل نابرابری آفرین مانند نژاد، مذهب، ژنتیک، رنگ پوست، سن، از کار افتادگی، گرایشهای جنسی یا تابعیت، سیاستهایی را به اجرا میگذارد تا وظایف خود را برای ایجاد فضای کاری عاری از رفتارهای نژادپرستانه خلاف قانون مانند آزار جنسی و انتقامجویی به خاطر گرفتار شدن در دام قانون به انجام برساند.