۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۰۳

سنگ محکی به نام «سبیت»

سنگ محکی به نام «سبیت» محمد ثروتی- دنياي كامپيوتر و ارتباطات بیست و سومین نمایشگاه Cebit امسال در اسفند ماه در شهر هانور آلمان برگزار شد. آمار و ارقام نمایشگاه در گزارش ویژه این شماره نشریه دنیای کامپیوتر و ارتباطات آمده است. ایران نیز برای هفتمین سال پیاپی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولتی معاونت رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی اطلاع‌رسانی در این بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا شرکت کرد. با غرفه‌ای کوچک و شرکت‌هایی کم‌شمار که گرچه کاملا در شأن صنعت ICT ایران نبود، اما حفظ حضور غرفه ایران و برافراشته شدن نام و پرچم کشوری که می‌‌خواهد در عرصه فناوری اطلاعات گام‌های بزرگی بردارد، کار ارزشمند و در حد بضاعتی بود که بانیان امر که شرکتی خصوصی بودند، با انگیزه قوی به آن همت گماردند. به عنوان یکی از دست‌اندرکاران برگزاری غرفه ایران در نمایشگاه‌های خارجی در چند سال اخیر، معتقدم نمایشگاه سبیت علاوه بر همه ویژگی‌هایش، خصیصه ارزشمند دیگری به نام محک‌زنی برای همه اقدامات، سازمان‌ها و متولیان صنعت فناوری اطلاعات در ایران دارد که پرداختن به آن می‌تواند در توسعه این صنعت در درون کشور موثر واقع شود. اول سبیت امسال یک بار دیگر یادآوری کرد که مردمان دنیا اصولا نام ایران را به کشوری فعال در ICT نه می‌شناسند و نه باور دارند. بیشتر آنچه آنان در این سال‌ها از ما شنیده‌اند، در حوزه‌هایی غیر از اقتصاد و علم و فناوری بوده است و لذا شنیدن و دیدن محصولات فناوری این کشور بزرگ خاورمیانه در سبیت که بزرگ‌ترین نمایشگاهICT دنیا است برای خیلی‌ها و حتی ایرانیان مقیم خارج کشور موجب بهت و تعجب است. این نقص بزرگ را بگذارید کنار این هدف اصلی کشور در راستای سند چشم‌انداز توسعه کشور که قرار است ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای منطقه و دنیا در حوزه تولید، توسعه و به‌کارگیری فناوری‌ها و صنایع پیشرفته باشد. ما به برَندسازی نام کشورمان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات احتیاج زیادی داریم و نمایشگاه سبیت یکی از این ابزارهای ارزان، هدفمند و زودبازده است. ابزاری که تاکنون از آن استفاده زیادی نکرده‌ایم. دوم نمایشگاه سبیت ابزار مناسبی هم برای محک‌زنی نقش سازمان‌ها و نهادهای دولتی متولی در توسعه این صنعت استراتژیک کشور است. به این نمونه‌ها توجه کنید: - وزارت ICT باید دید نقش وزارت فخیمه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای IT آن که داعیه تولی‌گری فاوای کشور را داشته و پول‌های هنگفتی نیز در اختیار دارند در راستای معرفی توان‌مندی‌ها و محصولات آی‌تی ایران به جهانیان چیست؟ آنان در کجای کار قرار دارند و چرا در این چند سال هیچ اقدامی انجام نداده‌اند؟ شاید ذکر آمار و ارقام کمک‌های اینچنینی در مقابل حجم سفرهای خارجی مدیران این وزارتخانه بتواند این فاصله بزرگ را بهتر به تصویر بکشد! - سازمان توسعه تجارت نمایشگاه سبیت و روند صادرات محصولات IT ایران ابزار مناسبی است برای آن که در رسالت وزارت بازرگانی و به ویژه سازمان توسعه تجارت، در حمایت واقعی و به دور از شعار برای توسعه صادرات این بخش از صنعت پراهمیت ICT کشور به دنیای خارج و حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی تجدیدنظر دوباره‌ای کرد. شاید بتوان امیدوار بود که کورسوی امیدی برای حرکت در این مسیر پراهمیت در این سازمان پولدار و بزرگ و کم‌کار در بخش IT پیدا کرد. وقتی می‌بینیم که سازمان‌های مشابه در خارج کشور چگونه در حمایت همه جانبه از حضور شرکت‌هایشان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تاسف و تاثرمان از سازمان توسعه تجارت‌مان چندین برابر می‌شود. - سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای، سندیکای مخابرات و سایر نهادهای صنفی کشور حضور در سبیت می‌تواند سنگ محکی برای نهادهای صنفی معتبر و بزرگی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سندیکای مخابرات و سایر مجموعه‌هایی باشد که هرکدام به نوبه خود وظیفه توسعه و رونق بازار داخلی و خارجی صنعت خودشان را دارند و نباید فراموش کنند که تعامل با دنیای خارج و معرفی آنچه در توان دارند، یکی از مهم‌ترین اهدافی است که متاسفانه تا کنون در این نهادها مغفول باقی مانده و کمتر کاری برای آن انجام شده است. شاید آن‌قدر این نهادها به دلیل سیاست‌های دولتی گرفتار قوت لایموت روزانه خود هستند که رمقی برای فکرکردن به توسعه صادرات نداشته باشند؛ اما بی‌توجهی به بازار خارج خسارتی به بار می‌آورد که جبرانش هزینه‌های زیادی برای کشور خواهد داشت. - شورای عالی اطلاع‌رسانی شورایی که متولی تولید محتوای دیجیتالی اسلامی و ایرانی در کشور است می‌تواند و باید که از ابزار سبیت برای معرفی ایران و محتواهای ارزشمندش حداکثر استفاده را بکند. کار هدفمندی که در دو سال اخیر با حمایت‌های خوب و به‌موقع شورای عالی اطلاع‌رسانی در حمایت از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌هایی مانند جیتکس و سبیت و معرفی توانمندی‌هایشان انجام شده است و باید که توسعه و افزایش یابد. - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاید در نگاه اول کار این وزارتخانه حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی نباشد. اما وقتی این وزارتخانه معاونتی به نام رسانه‌های دیجیتال دارد و هر سال هم نمایشگاه‌های بزرگی برای عرضه محصولات چندرسانه‌ای ایرانی برگزار می‌کند که تعدادی از آنها هم چند زبانه هستند، اهمیت این وزارتخانه برای حمایت از معرفی این محصولات به خارج کشور بیش از پیش درک می‌شود. کار ارزشمندی که در دو سال اخیر توسط این معاونت به هوشمندی انجام شده است. - مرکز صنایع نوین وزارت صنایع و معادن حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بزرگ و معتبر سبیت گرچه برای اولین بار با حمایت مناسب مدیران وقت این مرکز انجام شد اما عدم تداوم ان توسط مدیران نسل بعدی این مرکز که یا از سر ناآگاهی و یا بی‌توجهی بود موجب شد حضور ایران در سبیت و جیتکس صدمه زیادی ببیند. نتیجه آن ‌که اگر بتوان از حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی مانند سبیت که بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا محسوب می‌گردد، به عنوان فرصت مغتنمی برای برندسازی و معرفی ایران و آنچه در ایران انجام می‌شود استفاده کرد، می‌توانیم تاثیرات مثبتش را در درون کشور هم مشاهده کنیم. کاری که بسیاری از کشورهای خارجی به آن توجه کرده‌اند و منافعش را هم دیده‌اند.
کد مطلب: 12324
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام